SETE Conference 2024 “Shaping the Future of Tourism” | ενημερωτικό σημείωμα

SETE Conference 2024 “Shaping the Future of Tourism” | ενημερωτικό σημείωμα

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το ετήσιο Συνέδριο του ΣΕΤΕ, με τίτλο “Shaping the Future of Tourism”, που πραγματοποιήθηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2024, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το Συνέδριο, το οποίο αποτέλεσε σημείο συνάντησης για εκπροσώπους του τουριστικού, πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου, εστίασε στις σταθερές αξίες του χθες και του σήμερα που διαμορφώνουν την επόμενη μέρα του ελληνικού τουρισμού.

Πρώτη Θεματική Ενότητα: Οι Βασικές Κατευθύνσεις

Ο Γιάννης Παράσχης, Πρόεδρος ΔΣ του ΣΕΤΕ, στην εναρκτήρια ομιλία του σημείωσε, μεταξύ άλλων: «Οι βασικές προκλήσεις και ανησυχίες των συμπολιτών μας στις οποίες καλούμαστε να απαντήσουμε, πέραν από τις οικονομικές επιπτώσεις του τουρισμού και τις επιδόσεις σε αφίξεις και έσοδα, συνοψίζονται στο τρίπτυχο: περιβαλλοντικό αποτύπωμα-εργασιακό περιβάλλον-κοινωνικό μέρισμα. Στο τρίπτυχο αυτό και πέραν από τις θέσεις και τα αιτήματα του ΣΕΤΕ απέναντι στην Πολιτεία, αναλαμβάνουμε δράση ως υπεύθυνος κοινωνικός εταίρος με το πρόγραμμα METRON Sustainable Tourism. Η βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού πρέπει να βασίζεται σε ένα όραμα που συνδυάζει την ανταγωνιστικότητα με την υπευθυνότητα. Ο ΣΕΤΕ, ως η φωνή της μεγάλης τουριστικής οικογένειας στην Ελλάδα, δεσμεύεται να ενώνει δυνάμεις, να συνθέτει απόψεις, να ηγηθεί αυτής της προσπάθειας με σύνεση και υπευθυνότητα και να συνεχίσει να στηρίζει με συνέπεια τις επιχειρήσεις, αλλά και τους εργαζόμενους του κλάδου».  

Δείτε την ομιλία, ΕΔΩ.

Η Όλγα Κεφαλογιάννη, Υπουργός Τουρισμού, ανέπτυξε κατά τον χαιρετισμό της τη στρατηγική και τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, με την Ελλάδα να αναδεικνύεται σε παγκόσμιο πρότυπο ποιότητας, αυθεντικότητας και βιωσιμότητας. «Είναι ιδιαιτέρως σημαντική η ενσωμάτωση των Αρχών της βιωσιμότητας σε κάθε πτυχή του τουρισμού. Από τη διαχείριση των προορισμών, την ανάπτυξη νέων ειδικών μορφών τουρισμού και την προβολή τους, η στρατηγική είναι να ελαχιστοποιηθούν οι αρνητικές επιπτώσεις και να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για την κοινωνία και την οικονομία», σημείωσε χαρακτηριστικά.

«Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προστέθηκε ο Τουρισμός στο χαρτοφυλάκιο ενός Επιτρόπου, γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία που δίνει η Ευρώπη στον κλάδο», τόνισε κατά τον χαιρετισμό του στο ετήσιο Συνέδριο του ΣΕΤΕ, ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας. Ο Επίτροπος, επίσης, υπογράμμισε ότι «είναι η ώρα να χαράξουμε ένα νέο μέλλον για τον τουρισμό, προκειμένου να επωφεληθεί η Ελλάδα, όπως και άλλα κράτη μέλη, μέσα από μία σύγχρονη και βιώσιμη ευρωπαϊκή στρατηγική, πάνω στην οποία αυτή τη στιγμή δουλεύουμε εντατικά». Επίσης, σημείωσε χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα θα είναι στην πρώτη γραμμή στον τουρισμό, με κεντρικό ρόλο στην ευρωπαϊκή στρατηγική μας που εστιάζει στην κλιματική κρίση, τον ισορροπημένο τουρισμό, την ψηφιακή καινοτομία και το ανθρώπινο κεφάλαιο».

Δεύτερη Θεματική Ενότητα: Βιώσιμη Ανάπτυξη στην Πράξη

Η Αγάπη Σμπώκου, Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ και CEO PHĀEA, παρουσίασε το έργο και τα επιμέρους εργαλεία της πρωτοβουλίας METRON Sustainable Tourism, εστίασε στον απολογισμό της πιλοτικής φάσης της πλατφόρμας που τέθηκε σε λειτουργεία τον Σεπτέμβριο και σκιαγράφησε τα επόμενα βήματα. Μεταξύ άλλων επισήμανε: «Η βιωσιμότητα δεν είναι απλώς μονόδρομος –είναι ο δρόμος που ενώνει επιχειρήσεις, κοινωνία και περιβάλλον σε μια κοινή πορεία προς ένα πιο δίκαιο και ανθεκτικό μέλλον. Γιατί η επιτυχία του “METRON Sustainable Tourism” δεν εξαρτάται μόνο από τον ΣΕΤΕ, αλλά και από τη συλλογική μας βούληση να διαμορφώσουμε έναν τουριστικό τομέα αντάξιο των προκλήσεων της εποχής μας».

Δείτε την ομιλία, ΕΔΩ και την παρουσίαση, ΕΔΩ.

Ακολούθησε πάνελ με τη συμμετοχή εκπροσώπων από εταιρείες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και μοιράστηκαν εμπειρίες, καλές πρακτικές και στρατηγικές κατευθύνσεις.

Ελένη Ανδρεάδη, Sani/Ikos Group ESG Senior Director: «Καθώς οι παγκόσμιες περιβαλλοντικές προκλήσεις, όπως η κλιματική αλλαγή και η απώλεια της βιοποικιλότητας, επηρεάζουν ολοένα περισσότερο την περιοχή της Μεσογείου, ο ελληνικός τουρισμός πρέπει να μετασχηματιστεί ώστε να ανταποκριθεί -και εδώ έγκειται ο κρίσιμος ρόλος του ESG. Επενδύοντας στη μετάβαση του κλάδου προς την αειφορία, συμβάλλουμε στην ευημερία των μεσογειακών προορισμών για τους επισκέπτες και – πρωτίστως φυσικά – τους κατοίκους, διαφυλάσσοντας τη φυσική και πολιτιστική τους κληρονομιά για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές. Μόνο μέσα από τις συλλογικές προσπάθειες, μπορούμε να χτίσουμε ένα νέο μοντέλο τουρισμού που θα έχει μακροπρόθεσμα κοινά οφέλη για την οικονομία, το περιβάλλον και την κοινωνία».

Κωνσταντίνος Βουσβούνης, Group Senior Sustainability Officer, Eurobank: «Η έννοια “Βιώσιμη Ανάπτυξη” συχνά συνδέεται με το περιβάλλον μόνο. Πάρα το γεγονός ότι το περιβάλλον είναι και θα παραμείνει πολύ σημαντική παράμετρος, σε δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών όπως ο τουριστικός κλάδος αλλά και οι τράπεζες, οπού ο άνθρωπος βρίσκεται στο επίκεντρο, η δημιουργία συνθήκων στήριξης και ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών και ενός περιβάλλοντος εργασιακής ευημερίας, αποτελούν εξίσου σημαντικές παραμέτρους βιώσιμης ανάπτυξης».

Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης, Fraport Greece: «Αδιαμφισβήτητα, η βιώσιμη ανάπτυξη αποτελεί μονόδρομο για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του τουριστικού κλάδου. Για τη Fraport Greece, η βιώσιμη ανάπτυξη είναι στρατηγική προτεραιότητα που υλοποιείται μέσω πρακτικών που συνδυάζουν την οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική μέριμνα και την περιβαλλοντική προστασία. Ως εταιρεία με δραστηριοποίηση σε 14 ελληνικούς προορισμούς, δεσμευόμαστε βάσει συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος στη μείωση των εκπομπών ρύπων. Επίσης, μέσω της δημιουργίας θέσεων εργασίας, της στενής συνεργασίας με τους τοπικούς φορείς σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης και της συστράτευσης με τις τοπικές αρχές σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, προάγουμε την ευημερία των τοπικών κοινωνιών και ενδυναμώνουμε τη φήμη των 14 προορισμών σε παγκόσμιο επίπεδο».

Νίκος Καραφλός, Διευθύνων Σύμβουλος, Dexamenes Seaside Hotel: «Η βιωσιμότητα είναι μια αναγκαιότητα για το μέλλον του τουριστικού κλάδου. Πέρα από τις πρακτικές που έχουν θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία, εξίσου σημαντικό είναι πως τα ξενοδοχεία μπορούν να λειτουργήσουν ως φορείς εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης των επισκεπτών μας, προτείνοντας έναν τρόπο ζωής πιο αειφόρο. Στηρίζοντας αυτές τις αξίες, μπορούμε να συμβάλλουμε σε έναν καλύτερο κόσμο για τις επόμενες γενιές».

Γιώργος Κυβερνήτης, Managing Partner του KYVERNITIS Group και Μέλος ΔΣ του ΣΕΤΕ: «Η μετάβαση σε ένα βιώσιμο περιβάλλον στον τουριστικό κλάδο απαιτεί μικρές αλλά ουσιαστικές νίκες σε κάθε βήμα και συνεχή εκπαίδευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Η ευθύνη μας είναι να επιταχύνουμε αυτή τη διαδικασία, λειτουργώντας ως καθοδηγητές και πρεσβευτές βιώσιμων πρακτικών. Μέσα από στοχευμένες δράσεις και διαρκή συνεργασία με πελάτες, τοπικές κοινωνίες και κλάδους που επηρεάζουν τον τουρισμό, μπορούμε να εξασφαλίσουμε μια ομαλή και γρήγορη μετάβαση προς ένα πιο υπεύθυνο και βιώσιμο μέλλον».

Τρίτη Θεματική Ενότητα: Από την Έρευνα στην Πράξη

O Πέτρος Ιωαννίδης, Διευθυντής της aboutpeople, και ο Ηλίας Τσαουσάκης, Σύμβουλος Στρατηγικής & Επικοινωνίας, παρουσίασαν μελέτη σχετικά με τις στάσεις και τις αντιλήψεις των πολιτών σε θέματα που αφορούν την τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα. Μεταξύ άλλων, σημείωσαν:

Πέτρος Ιωαννίδης, Διευθυντής της aboutpeople: «Από τα αποτελέσματα της έρευνας είναι σαφές ότι ο τουρισμός ενισχύει σημαντικά την οικονομία και την απασχόληση. Ωστόσο, η βιώσιμη ανάπτυξη, η ενίσχυση της τοπικών κοινωνιών και οικονομιών και βέβαια η προστασία των φυσικών πόρων είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη διατήρηση της ελκυστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος».

Ηλίας Τσαουσάκης, Σύμβουλος Στρατηγικής & Επικοινωνίας: «Ο ελληνικός τουρισμός πρωταγωνιστεί την τελευταία δεκαετία, αποτελώντας την καρδιά της ελληνικής οικονομίας, παραμένοντας κύρια πηγή εισοδήματος και σημαντικός παράγοντας κοινωνικής συνοχής. Ωστόσο, οι σύγχρονες προκλήσεις που διαμορφώνονται, απαιτούν και νέες προσεγγίσεις: βιωσιμότητα, ορθολογική διαχείριση πόρων, μείωση περιβαλλοντικών επιπτώσεων και κοινωνική ανταπόδοση. Η διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της Ελλάδας εξαρτάται από την ισορροπία ανάμεσα στην ανάπτυξη και τον σεβασμό προς το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Μια ολιστική στρατηγική είναι απαραίτητη, με έμφαση στην εκπαίδευση, τη βελτίωση υποδομών και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα».

Δείτε την παρουσίαση, ΕΔΩ.

Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ του Άκη Σκέρτσου, Υπουργού Επικρατείας αρμόδιου για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, του Θεόδωρου Λιβάνιου, Υπουργού Εσωτερικών, και της Νίκης Κεραμέως, Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, την οποία συντόνισε ο δημοσιογράφος, Απόστολος Μαγγηριάδης.

Ο Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, μίλησε για τις 9 νέες μείζονες προκλήσεις που αποτελούν ταυτόχρονα στρατηγικές κατευθύνσεις για την κυβέρνηση και διαπνέουν τις επιλογές της και στον τομέα του τουρισμού. Συγκεκριμένα, ανέφερε τη σύζευξη της εθνικής ανάπτυξης με την άνοδο των εισοδημάτων των πολιτών, τη  διαρκή μεγέθυνση της απασχόλησης και τη στενότερη σύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος και της επαγγελματικής κατάρτισης με τις ανάγκες των επιχειρήσεων, την αύξηση της παραγωγικότητας και της τεχνολογικής ωριμότητας της οικονομίας, την ακόμη ταχύτερη αλλά και δικαιότερη πράσινη μετάβαση, τη μείωση των παρενεργειών της ανάπτυξης όταν εκδηλώνεται χωρίς σχέδιο, έλεγχο και κανόνες, την ισορροπημένη, οργάνωση του δημόσιου χώρου με σεβασμό του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, την αποτελεσματικότερη διαχείριση του δημογραφικού, τις πρωτόγνωρες πιέσεις που ασκεί και θα ασκεί η κλιματική κρίση στις υποδομές, τις περιουσίες των πολιτών και τα δημόσια οικονομικά των κρατών και το αυστηρό δημοσιονομικό πλαίσιο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς τα πλεονάσματα και τις κρατικές δαπάνες. Οι λέξεις- κλειδιά και στον τομέα του Τουρισμού, όπως είπε, είναι βιωσιμότητα, ανθεκτικότητα, ισορροπία και ποιότητα. Εξήρε τη θεαματική βελτίωση -τα τελευταία χρόνια- των προσφερόμενων υπηρεσιών από τους εκπροσώπους του κλάδου, επισημαίνοντας ωστόσο ότι θα πρέπει να λάβουν υπόψη τον ισχυρό διεθνή ανταγωνισμό στη διαμόρφωση των τιμών.

O Υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, ανέφερε: «Ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της ελληνικής οικονομίας. Τα τελευταία χρόνια οι αφίξεις τουριστών συνεχίζουν να καταγράφουν ανοδικές τάσεις, ενώ αντίστοιχη θετική εικόνα εμφανίζουν τα έσοδα και οι οικονομικοί δείκτες. Παράλληλα, όμως, σε συνάρτηση με όλα αυτά τα ενθαρρυντικά στοιχεία, οφείλουμε να αναλύσουμε διεξοδικά μία σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με το τουριστικό μοντέλο, την επόμενη μέρα και τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η τοπική αυτοδιοίκηση. Η ανάγκη για τη γεωγραφική διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος, η δημιουργία υποδομών στα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα, καθώς και φαινόμενα όπως οι βραχυχρόνιες μισθώσεις, αποτελούν ακανθώδη θέματα που θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην ατζέντα της διευρυμένης συζήτησης, η οποία διεξάγεται ήδη από τους εμπλεκόμενους φορείς αναφορικά με τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες του ελληνικού τουρισμού». Ο Υπουργός Εσωτερικών, αναφέρθηκε ακόμα στη σημασία του να μη μείνει η περιφερειακή ανάπτυξη στα χαρτιά, να συνδυαστεί με την άμβλυνση της εποχικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ενώ ειδική μνεία έκανε στο συνολικό έργο αναβάθμισης των χερσαίων συνοριακών σταθμών της χώρας, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ.

Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, επισήμανε ότι ανάμεσα στις ανάγκες του τουριστικού κλάδου, η περαιτέρω θωράκιση του πολύτιμου ανθρώπινου δυναμικού και η ανεύρεση νέου δυναμικού συνιστά απόλυτη προτεραιότητα της Κυβέρνησης. Ειδική αναφορά έγινε στην προστασία που παρέχει η ψηφιακή κάρτα εργασίας τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τον υγιή ανταγωνισμό, στη μείωση της ανεργίας και στις νέες στοχευμένες πολιτικές για περαιτέρω τόνωση της απασχόλησης. Παράλληλα ανέδειξε τον ρόλο των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης για την κάλυψη κρίσιμων ειδικοτήτων στον τουρισμό, όπως η μαγειρική και η ζαχαροπλαστική.

Τέταρτη Θεματική Ενότητα: Τάσεις, Ανταγωνιστικότητα και Κοινωνία

Στις τάσεις που φαίνεται να διαμορφώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αναφέρθηκαν ο Λεωνίδας Παπαϊωάννου, Partner – Government & Public Sector της PwC Ελλάδας, και ο Ηλίας Κικίλιας, Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ.

Συγκεκριμένα, ο Λεωνίδας Παπαϊωάννου τόνισε: «Η αύξηση των τουριστικών ροών εξετάζεται συνδυαστικά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των τουριστών, ανά χώρα προέλευσης, λαμβάνοντας υπόψη τους εξωτερικούς παράγοντες που συν-διαμορφώνουν το τουριστικό τοπίο. Ενώ το μίγμα των επισκεπτών της χώρας μας αποδεικνύεται σχετικά σταθερό, οι μακροοικονομικές και γεωπολιτικές εξελίξεις φαίνεται να επηρεάζουν, διαχρονικά, τις συνήθειες των τουριστών. Το ελληνικό τουριστικό οικοσύστημα καλείται να προσαρμοστεί στις αλλαγές της τουριστικής αγοράς, να αναπτύξει εναλλακτικά προϊόντα για την κάλυψη της διευρυμένης εποχικής ζήτησης, να ενισχύσει την ανθεκτικότητα του για τις περιόδους αστάθειας, να βρίσκεται σε ετοιμότητα για τη διαχείριση των κλιματικών κρίσεων, να προετοιμαστεί για τουριστικές ροές από νέες χώρες και  να αναβαθμίσει τεχνολογικά τις συνοδές υπηρεσίες του τουριστικού προϊόντος.»

Δείτε την παρουσίαση ΕΔΩ.

Ακολούθως, ο Ηλίας Κικίλιας αναφέρθηκε ως εξής: «Ο ελληνικός τουρισμός έχει κατακτήσει μια από τις υψηλότερες θέσεις σε διεθνές επίπεδο. Η ταυτότητά μας, δηλαδή  η φιλοξενία, το ανθρώπινο στοιχείο και οι εργαζόμενοι, η κλίμακα, η αρχιτεκτονική και το τοπίο αποτελεί το ισχυρότερο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Αυτά τα χαρακτηριστικά διαφοροποιούν την ελληνική τουριστική εμπειρία, καθιστώντας την μοναδική. Η κλιματική αλλαγή συγκαταλέγεται στις σημαντικότερες προκλήσεις για το μέλλον. Η διατήρηση και αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού προϋποθέτουν μακροχρόνια στρατηγική, έμφαση στη βιωσιμότητα και τις υποδομές, αποτελεσματική διαχείριση των προορισμών και ουσιαστική συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα».

Δείτε την παρουσίαση ΕΔΩ.

Στη συνέχεια, ακολούθησε συζήτηση αναφορικά με το παραγωγικό μοντέλο του τουρισμού.

Ο Ευτύχιος Βασιλάκης, Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Πρόεδρος της AEGEAN και CEO της Autohellas, δήλωσε: «Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει δίλημμα βιομηχανία ή τουρισμός, καθώς υπάρχει μεγάλη συμπληρωματικότητα, αλλά και κοινές ή παραπλήσιες προκλήσεις. Εξωστρέφεια, καινοτομία  παραγωγικότητα, επένδυση και εξέλιξη στους ανθρώπους μας είναι τα πεδία στα οποία όλοι πρέπει να εργαστούμε αξιοποιώντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας σε ένα ομολογουμένως διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον. Αυτό που πρέπει να στοχεύουμε είναι μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη διασύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, ταχύτητα στην απονομή δικαιοσύνης και ασφάλεια δικαίου για επενδύσεις και άλλα  μεγέθυνση των  επιχειρήσεων για να είναι ανταγωνιστικές διεθνώς και να προσφέρουν δυνατότητες εξέλιξης αμοιβών και καριέρας στα στελέχη τους».

Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Πρόεδρος του ΣΕΒ, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της BESPOKE SGA HOLDINGS AE, μεταξύ άλλων, τοποθετήθηκε ως εξής: «Η χώρα χρειάζεται αλλαγή στο οικονομικό της μοντέλο. Με μείωση του μεριδίου της κατανάλωσης στο εθνικό εισόδημα και ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων ως απάντηση στα σημαντικά ελλείμματα στο εμπορικό ισοζύγιο και στις τρέχουσες συναλλαγές. Είναι ένας επαναπροσδιορισμός που όχι μόνο θα ενισχύσει τόσο τη βιομηχανία, όσο και τον τουρισμό αλλά και που -παράλληλα με την αναγκαία βελτίωση της παραγωγικότητας- θα επιτρέψει την αύξηση των μισθών και τη διάχυση της ευημερίας σε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα. Σε αυτή την κατεύθυνση η ανάγκη ενίσχυσης των επενδύσεων είναι επιτακτική καθώς απαιτούνται σοβαρές επενδύσεις -περίπου 11 δισ. ευρώ ετησίως, για να φτάσουμε τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και αυτό, τη στιγμή που η αλλαγή του οικονομικού περιβάλλοντος απαιτεί και από την Ευρώπη, να συντονιστεί και να προσαρμοστεί καλύτερα για να αντιμετωπίζει διαρκώς νέες προκλήσεις. Πρέπει να κάνουμε αυτοκριτική, να κατανοήσουμε τα λάθη μας και να αγκαλιάσουμε τις αλλαγές που είναι προς το καλό μας. Για παράδειγμα, η Πορτογαλία, πολύ περισσότερο από ότι η Ελλάδα, κατάφερε να εκμεταλλευτεί τα προγράμματα σταθερότητας και να προχωρήσει μπροστά, πολύ πιο γρήγορα από εμάς. Εμείς, από την άλλη, συχνά αντιδρούμε αρνητικά και διχαστικά, αντί να δεχτούμε τις αναγκαίες προσαρμογές και να τις αξιοποιήσουμε προς όφελός μας. Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι η ουσιαστική συζήτηση για την κρίση και τις συνέπειές της δεν έχει γίνει ακόμα, και ελπίζω σύντομα να μπορέσουμε να την κάνουμε, ώστε να αποτελέσει τη βάση ενός νέου κοινωνικού συμβολαίου, και το θεμέλιο για μια νέα αναπτυξιακή σελίδα για τη χώρα».

Πέμπτη Θεματική Ενότητα: Ο ρόλος της κοινωνίας στη διαμόρφωση βιώσιμων τουριστικών πρακτικών

Η Ιωάννα Δρέττα, Πρόεδρος της Marketing Greece και CEO REDS, συνομίλησε με τον συγγραφέα, Χρήστο Χωμενίδη για τη σημασία της αξίας τη διασύνδεσης του τουρισμού με τον πολιτισμό, την προστιθέμενη αξία της επαφής με τον άνθρωπο, τους λόγους που παρακινούν τους επισκέπτες να έρθουν στην Ελλάδα, αλλά και τις επιλογές που θα οδηγήσουν τον ελληνικό τουρισμό στην ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα.

Ιωάννα Δρέττα, Πρόεδρος της Marketing Greece και CEO REDS: «Μιλάμε συχνά για τη μαγεία του ελληνικού καλοκαιριού, και γνωρίζουμε πως η μαγεία είναι κάτι περισσότερο από την ομορφιά της χώρας. Είναι η ταυτότητα, με όλα εκείνα τα στοιχεία που εμπεριέχει, καθώς και το αφήγημα το οποίο αποτελεί το μέσο που μεταφέρει την εμπειρία από τη χώρα στον επισκέπτη. Παράλληλα, ο ελληνικός τουρισμός είναι η ήπια ισχύς της χώρας που ενισχύει ουσιαστικά το brand Ελλάδα».

Χρήστος Χωμενίδης, Συγγραφέας: Με τη λοξή ματιά και το παιγνιώδες ύφος του, ο Χρήστος Χωμενίδης κουβέντιασε επί της ουσίας με την Ιωάννα Δρέττα για το παρελθόν, το παρόν και τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού. Ξεκινώντας από τον καιρό των “grand tour”, των ταξιδιών που έκαναν οι πιο επιδραστικοί άνθρωποι της Ευρώπης στην καθ’ ημάς Ανατολή, που συνέβαλαν καίρια στο κίνημα του φιλελληνισμού. Περνώντας από τον «Κολοσσό του Μαρουσιού» του Χένρυ Μίλερ και τη διαμόρφωση του “The Greek Zorba” ως συλλογικής, εξαγώγιμης ταυτότητας, μιας γραφικής ίσως μα άκρως επιτυχημένης εικόνας της χώρας μας. Φτάνοντας στο σήμερα, στο αίτημα του “rembranding Greece”. Θύμισε ο Χρήστος Χωμενίδης την ιδέα του Κωνσταντίνου Καραμανλή για μόνιμη τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Ελλάδα. Υποστήριξε την ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων σε εμβληματικές τοποθεσίες μας. Υπογράμμισε ότι η χώρα μας μπορεί και πρέπει να αποτελεί μείζον σημείο πολιτιστικής αναφοράς διεθνώς. «Το σύνθημα μας;» κατέληξε. «Κάθε άνθρωπος οφείλει στον εαυτό του να επισκεφθεί μια τουλάχιστον φορά στη ζωή του την Ελλάδα. Ελλάδα: ένας τόπος μεταξύ ουρανού και γης».

Στην τελευταία συζήτηση του Συνεδρίου, η Ηρώ Χατζηγεωργίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ),και ο Αλέξανδρος Θάνος, Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΣΕΤΕ, επικεντρώθηκαν στις επενδύσεις, την υπεραξία και το κοινωνικό πρόσημο.

Ηρώ Χατζηγεωργίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ): «Επιδίωξή μας είναι η ουσιαστική αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου αφού, πρωτίστως, θεραπεύσουμε και προστατεύσουμε τα ακίνητά μας. Αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, συνομιλούμε με φορείς, αλλά και πιθανούς επενδυτές προκειμένου να καταλήξουμε στο αναπτυξιακό μοντέλο, που θα εξασφαλίζει τόσο τη βιωσιμότητα του προορισμού, όσο και την κερδοφόρα πορεία της ΕΤΑΔ. Επιθυμούμε ο εκσυγχρονισμός της ΕΤΑΔ και των διαδικασιών της, σε συνδυασμό με την αλληλεπίδραση με την τοπική κοινωνία, να καταστήσει την ΕΤΑΔ έναν σημαντικό εταίρο για την ανάπτυξη της χώρας».

Αλέξανδρος Θάνος, Εντεταλμένος Σύμβουλος ΣΕΤΕ: «Είναι σημαντικό το γεγονός ότι η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) αξιοποιεί το χαρτοφυλάκιό της, βάζοντας στην εξίσωση την κοινωνία και ανοίγοντας διάλογο με τους εκπροσώπους των προορισμών, γιατί με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζει πραγματικά  τη βιωσιμότητά τους, όχι μόνο με όρους οικονομικούς και περιβαλλοντικούς, αλλά και κοινωνικούς».

Την παρουσίαση του Συνεδρίου πραγματοποίησε η Μαρία Γάτσου, Γενική Διευθύντρια ΣΕΤΕ, η οποία συνοψίζοντας ανέφερε: «Βρισκόμαστε σε ένα σημείο επιλογών, που θα διαμορφώσουν καθοριστικά το μέλλον. Σε ένα δυναμικά μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η συζήτηση επικεντρώνεται στους τρόπους με τους οποίους το τουριστικό μοντέλο μπορεί να εξελιχθεί, διασφαλίζοντας τη συνεχιζόμενη συμβολή του στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία. Με όραμα τη διαμόρφωση ενός νέου, ανταγωνιστικού και βιώσιμου τουριστικού μοντέλου, είναι απαραίτητο να αξιοποιηθούν τα βασικά χαρακτηριστικά και οι επιτυχίες του υπάρχοντος μοντέλου, που μέχρι σήμερα έχει στηρίξει την οικονομία της χώρας. Παράλληλα, απαιτούνται ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις και στρατηγικές αλλαγές, οι οποίες θα εγγυηθούν τη βιωσιμότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος για το μέλλον, με γνώμονα πάντα το κοινωνικό όφελος».

PARTNERS

AEGEAN   EUROBANK   COSMOTE

TECH PARTNER

LG BUSINESS SOLUTIONS

GOLD SPONORS

GOLDAIR   LAMDA DEVELOPMENT   MITSIS   TEMES   BOTSAS GROUP OF COMPANIES

SILVER SPONSORS

ATHENS INTERNATIONAL AIRPORT   FRAPORT GREECE     HOTEL GRANDE BRETAGNE   

ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ     KYVERNITIS LEADING TRAVEL COMPANIES   AVATON WATER   NESCAFÉ   

BRONZE SPONSORS

HELLENIC DUTY FREE SHOPS   EONIO LOUTRAKI NATURAL MINERAL WATER  

SUPPORTERS

PwC   ECOLAB   VASSILIOU TROFINKO  

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΕΡΓΙΟΥ   ΚΤΗΜΑ ΠΑΛΥΒΟΥ   BCA COLLEGE   ΚΙΤΑΝΤΖΗΣ ΦΥΤΑ & ΕΦΟΔΙΑ

UNDER THE AUSPICES

ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ

Facebook
Twitter
LinkedIn
Παρακαλώ περιμένετε…

Εγγραφή στο newsletter

Σε συμμόρφωση με τις προβλέψεις του νέου Γενικού Κανονισμού Προστασίας των Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ΕΕ 679/2016 (GDPR), ο ΣΕΤΕ χρειάζεται τη συγκατάθεσή σας για να επικοινωνεί μαζί σας, προκειμένου να λαμβάνετε τα newsletters του. Οι επικοινωνίες αυτές πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Για να δείτε την Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα του ΣΕΤΕ, παρακαλούμε πατήστε εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο