
«Ένα από τα κυριότερα προβλήματα για την προώθηση των εμπορευματικών μεταφορών και των logistics με όλα τα μεταφορικά μέσα, είναι η έλλειψη διαλειτουργικών εφαρμογών και συμβατότητας στα συστήματα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της μεταφοράς και μετάδοσης δεδομένων και στοιχείων τόσο με τις αρχές (π.χ. τελωνεία) όσο και μεταξύ των διαφόρων χρηστών του συστήματος. Η προοπτική μιας πλήρως διαλειτουργικής και «ευφυούς» μεταφοράς παραμένει το ζητούμενο για το μέλλον.
Ήδη όμως πρακτικές εφαρμογές υπάρχουν και αποδίδουν εντυπωσιακά αποτελέσματα όπως αυτή του έργου SMART-CM το οποίο συντονίζεται από το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ. Στο ερευνητικό αυτό έργο έχει αναπτυχθεί μια ηλεκτρονική πλατφόρμα συλλογής και μετάδοσης στοιχείων για τη μεταφορά των containers παγκόσμια, σε όλα τα στάδια της δηλαδή από πόρτα σε πόρτα, και χρήση αυτών των στοιχείων για «πιστοποίηση» κάθε container εντεταγμένου στο σύστημα ώστε αυτό να περνάει ελεύθερα και χωρίς καμία καθυστέρηση από τους τελωνειακούς ελέγχους σε κάθε διάβαση συνόρων. Με μόνη την διευκόλυνση αυτή μπορεί να μειωθεί το κόστος και ο χρόνος μεταφοράς ενός τέτοιου container κατά 15% περίπου».
Την παραπάνω δήλωση έκανε ο Διευθυντής του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ), κ. Γ. Γιαννόπουλος, με αφορμή το 4ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Νέων Τεχνολογιών στο χώρο των εμπορευματικών Μεταφορών και Logistics (ECITL) που θα πραγματοποιηθεί στις 13 και 14 Οκτωβρίου 2011 στο ξενοδοχείο THE MET στη Θεσσαλονίκη.
Το Συνέδριο, στο πλαίσιο της προσπάθειας της ΕΕ να προωθήσει την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στις εμπορευματικές μεταφορές και τα logistics στην Ευρώπη, στοχεύει στην ενημέρωση των συνέδρων για τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών και των νέων οικονομικών και επιχειρηματικών μοντέλων στις μεταφορές. «Τα οφέλη σε σχέση με τη μείωση κόστους, την αξιοπιστία του χρόνου, αλλά και την ενεργειακή απόδοση των εμπορευματικών μεταφορών όταν χρησιμοποιούνται «ευφυή» συστήματα και διαλειτουργικές λύσεις είναι μοναδικά και άξια της προσοχής των ειδικών», επισημαίνει ο κ. Γ. Γιαννόπουλος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί, μεταξύ άλλων, να προωθήσει το πάντρεμα της έρευνας και της καινοτομίας με την πράξη και τις διάφορες εμπορικές εφαρμογές και μέσα από το Συνέδριο αναμένεται να φανεί η σημασία της χρήσης των τεχνολογιών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Τα συγκριτικά αυτά πλεονεκτήματα των ευφυών και διαλειτουργικών συστημάτων εμπορευματικών μεταφορών και logistics έχουν καταδείξει έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο πρωτοποριακών προγραμμάτων που χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα σημαντικότερα από τα επιτεύγματα των ερευνών αυτών πρόκειται να παρουσιαστούν στο Συνέδριο αυτό, στο οποίο η συμμετοχή εκπροσώπων της ΕΕ αλλά και πολλών Ευρωπαίων ειδικών αναμένεται να είναι μεγάλη.
Το συνέδριο ECITL γίνεται κάθε χρόνο σε μια πόλη της ΕΕ. Φέτος διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη με τοπικό οργανωτή το Ελληνικό Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ). Συνδιοργανωτής είναι το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών University of Applied Sciences Vorarlberg GmbH (FHV) της Αυστρίας σε συνεργασία με τις Γενικές Διευθύνσεις Μεταφορών (MOVE) και ‘Ερευνας (RTD) της ΕΕ. Παράλληλα, το Συνέδριο υποστηρίζουν διάφορα ανεξάρτητα Ευρωπαϊκά προγράμματα (κυρίως τα ακόλουθα: Logistics for Life, e-Freight, CASSANDRA, EURIDICE, INTEGRITY, SMART-CM).