Αγαπητέ κύριε Υπουργέ,
H υπερφορολόγηση, οι γερασμένες υποδομές, και η ελλειμματική διαχείριση προορισμών, δημιουργούν ανησυχία για το πώς η χώρα θα παραμείνει ανταγωνιστική, τη στιγμή που η θωράκιση του τουρισμού ειδικά σε αυτή τη χρονική συγκυρία αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση.
Στην έναρξη της χρονιάς είναι πολλά τα ζητήματα που διακυβεύουν την ανταγωνιστικότητα του τομέα:
- Για το τρέχον έτος, ήδη, οι προοπτικές της τουριστικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας για τη θερινή περίοδο του 2019 δείχνουν τάσεις για ενδεχόμενη ελαφρά καθοδική τάση (μελέτη ΙΝΣΕΤΕ «Outlook 2019 – οι προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα το 2019»)
- Η επάνοδος άμεσα ανταγωνιστικών προορισμών, με χαμηλότερη φορολογία από την Ελλάδα, σε υψηλές θέσεις στη παγκόσμια τουριστική κατάταξη είναι γεγονός. Σύμφωνα με τον WEFGlobalCompetitivenessIndex 2017-18, τα ποσοστά φορολόγησης και η φορολογική νομοθεσία αποτελούν τον πρώτο και τρίτο πιο προβληματικό παράγοντα για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα. Αντίστοιχα, στοιχεία καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα έχει ένα από τα λιγότερο ελκυστικά συστήματα φορολογικών κινήτρων ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. Ενδεικτικά, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 29η θέση ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ στον φετινό Δείκτη Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας του ΤaxFoundation που αξιοποιεί στοιχεία του 2018.
- Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι για κάθε 100 ευρώ που πληρώνει ένας επισκέπτης στην Ελλάδα για μια διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο 4 αστέρων τα 33,4 ευρώ αντιστοιχούν σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, ενώ για τις χώρες του ανταγωνισμού τα αντίστοιχα ποσά ανέχονται από 16,1 ευρώ (Κύπρος) έως 28,2 ευρώ (Κροατία).
- Αναφορικά με τις βεβαιώσεις και εισπράξεις ποσών από τον Φόρο Διαμονής, τα στοιχεία της ΑΑΔΕ (31.12.18) καταγράφουν ότι το τρίτο τρίμηνο του 2018 (Ιούλιος – Σεπτέμβριος) το μέτρο απέφερε € 68,9 εκ., έναντι των € 74 εκ. που είχαν προβλεφθεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (βλ. εδώ, σελ. 34, παράγραφος δ) για το σύνολο του έτους. Συνολικά, ο εν λόγω φόρος απέφερε σχεδόν τα διπλά από τα προβλεπόμενα έσοδα, ήτοι € 134,9 εκ., με μεγάλο βάρος στον ήδη υπερφορολογημένο τουριστικό τομέα.
Υπενθυμίζεται, ότι από το 2016 ο ΣΕΤΕ εξακολουθητικά επισημαίνει ότι ο φόρος διαμονής είναι ένας καταστροφικός φόρος, που επιβαρύνει άμεσα τον ξένο επισκέπτη και η εφαρμογή του θα πρέπει να καταργηθεί. Από το 2017, όταν και διαφάνηκε ότι η ισχύς από 01.01.18 θα ήταν δεδομένη, χωρίς ποτέ να αλλάξουμε άποψη ότι ο φόρος πρέπει να καταργηθεί, παρουσιάσαμε και εναλλακτικό σενάριο μόνο για το 2018, κατανοώντας τη δυσκολία εξεύρεσης των 74 εκ. από άλλη πηγή, στο οποίο προτείναμε την εφαρμογή το διάστημα Ιουλίου – Αυγούστου.
Πλέον, είναι επιτακτική η ανάγκη κατάργησης ενός μέτρου που ουσιαστικά πλήττει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Άλλωστε η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, είναι μία απαίτηση, συνολικά του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας και όχι μόνο του τουριστικού. Σύμφωνα και με την πρόσφατη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για το επιχειρείν, η Ελλάδα για το 2019 κατατάσσεται στην 72η θέση μεταξύ 190 χωρών και είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις μας δεν έχει γίνει ακόμα αντιληπτό ότι ο τουρισμός σε μεγάλο βαθμό αποτελεί ένα εξαγώγιμο προϊόν που παρέχεται σε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική διεθνή αγορά που ολοένα και διευρύνεται.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, σας καλούμε να επανεξετάσετε όλο το φορολογικό πλαίσιο (κατάργηση φόρου διαμονής, μείωση ΦΠΑ σε ξενοδοχεία, εστίαση και μεταφορές) προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προϊόντος έναντι των ανταγωνιστριών χωρών και να στηριχθεί ο τουρισμός, ώστε να συνεχίσει να στηρίζει την οικονομία και την κοινωνία όπως έκανε τα δύσκολα χρόνια της κρίσης.
Με εκτίμηση,
Γιάννης Ρέτσος
Πρόεδρος ΔΣ