Αγαπητές φίλες, Αγαπητοί φίλοι,
Σας ευχαριστούμε θερμά για την παρουσία σας σήμερα, με αφορμή την παρουσίαση της πρωτοβουλίας του ΣΕΤΕ, METRON Sustainable Tourism, την οποία και ανακοινώσαμε στη Γενική Συνέλευσή μας τον περασμένο Ιούνιο. Πριν προχωρήσουμε στο κυρίως θέμα, επιτρέψτε μου να μοιραστώ ορισμένα επίκαιρα και ενδιαφέροντα στοιχεία.
To 2024 είναι μια ακόμα θετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, μια ακόμη χρονιά που κεφαλαιοποιούμε το ισχυρό brand Ελλάδα που χτίστηκε τα τελευταία χρόνια. Ένα momentum το οποίο όμως δεν είναι ούτε άτρωτο, ούτε δεδομένο για τα επόμενα χρόνια και το οποίο οφείλουμε να προστατέψουμε.
Σύμφωνα με την ΤτΕ, τα τουριστικά έσοδα για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου ανήλθαν σε 10,5 δισ. και ήταν κατά 4,9% υψηλότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, ενώ οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 11,2% στα 18,0 εκατ. Αν στα έσοδα συνυπολογιστούν και τα έσοδα από την κρουαζιέρα, τότε ανήλθαν στα 11 δισ. και ήταν κατά 5,6% υψηλότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα έσοδα του 2023. Το τελευταίο διάστημα γράφτηκαν αρκετά για την μείωση στις εισπράξεις του Ιουλίου, παρότι οι αφίξεις συνεχίζουν με αυξητικούς ρυθμούς.
Κατά την άποψη μου δεν έχει νόημα να υπερ-ερμηνεύσουμε τα μεγέθη ενός μεμονωμένου μήνα. Για να προβούμε στα όποια συμπεράσματα θα πρέπει να αναμένουμε τα συνολικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου. Γενικότερα βέβαια παρατηρούμε με την βοήθεια των στοιχείων του ΙΝΣΕΤΕ κάποιες ευρύτερες τάσεις. Αφενός, οι ταξιδιώτες τείνουν πλέον να επιλέγουν περισσότερα, αλλά μικρότερης διάρκειας ταξίδια, με τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων να μειώνεται από 7,5 σε 6,6 ημέρες. Η αύξηση του city break εκτός περιόδου καλοκαιρινής αιχμής συμβάλει στην μείωση αυτή. Αφετέρου, η αύξηση του πληθωρισμού και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές δαπάνες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές προέλευσης.
Επιπλέον, η σημαντική αύξηση του οδικού τουρισμού φέτος, που το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκε +14% έναντι+8% του αεροπορικού, και που έχει μικρότερη διάρκεια και χαμηλότερες εισπράξεις ανά ταξίδι, συμβάλλει επίσης σε αυτήν την τάση. Η θετική εικόνα του Q1 / Q2 δείχνουν ενθαρρυντικά στοιχεία για την άμβλυνση της εποχικότητας.
Επίσης, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του Airdata Tracker, από το (ΙΝΣΕΤΕ), οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για το φθινοπωρινό δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2024 δείχνουν αυξητική τάση σε σχέση με το 2023.
Σε αυτό το θετικό περιβάλλον, η συζήτηση για τον ελληνικό τουρισμό αναπτύσσεται σε πολλά επίπεδα, την οικονομία, την κοινωνία, το περιβάλλον.
Στο οικονομικό επίπεδο, η αύξηση των τουριστικών εσόδων έχει οδηγήσει σε αυξημένους φόρους και τέλη επιβαρύνσεις, με την αντίληψη ότι ο τουρισμός μπορεί να αντέξει κάθε είδους επιβάρυνση.
Σε κοινωνικό επίπεδο, πολλά και διαφορετικής τάξης θέματα, όπως η έλλειψη υποδομών, τα προβλήματα σε ζητήματα στέγης που συνδέονται – όχι πάντα δικαιολογημένα – με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η απουσία ορθολογικής διαχείρισης προορισμών έχουν ανοίξει μια συζήτηση που εύκολα, αλλά μάλλον πρόχειρα, μπαίνει κάτω από την γενική ταμπέλα «υπερτουρισμός».
Στο επίπεδο του περιβάλλοντος, όλοι συμφωνούμε, και αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, ότι το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Η ανάγκη να τηρούμε μέτρο στην ανάπτυξη, δεν είναι επιλογή αλλά αναγκαιότητα. Όπως εξίσου κρίσιμο είναι, να εξασφαλίζεται ο δίκαιος διαμοιρασμός των ωφελειών που προκύπτουν από την τουριστική δραστηριότητα στην κοινωνία.
Στην κατεύθυνση αυτή θα επαναλάβω, ότι θα στηρίζουμε ως υπεύθυνος κοινωνικός εταίρος τις όποιες παρεμβάσεις αφορούν στην βελτίωση διαδικασιών διαφάνειας και ελέγχου στην τουριστική αγορά αλλά και την εύλογη αύξηση των εσόδων του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης στο βαθμό που αυτές συνδέονται με συγκεκριμένες και κοστολογημένες δράσεις που αφορούν στην αναβάθμιση υποδομών, και την βελτίωση της βιώσιμης λειτουργείας των τουριστικών προορισμών για κατοίκους και επισκέπτες. Για τις όποιες αυξήσεις θεωρούμε φυσικά ότι θα πρέπει να έχει προηγηθεί η σχετική διαβούλευση με τους φορείς του κλάδου.
Δεν μπορούμε βέβαια παρά να είμαστε αντίθετοι σε μέτρα αμιγώς εισπρακτικού χαρακτήρα, που έχουν ήδη κριθεί ως αναποτελεσματικά, καθώς επιβαρύνουν την ανταγωνιστικότητα και την βιωσιμότητα του τουριστικού μας προϊόντος.
Δεν θα επεκταθώ περαιτέρω καθώς έχουμε τοποθετηθεί στα θέματα της επικαιρότητας και στα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Ο σκοπός της σημερινής συνάντηση είναι η παρουσίαση της πολύ σημαντικής πρωτοβουλίας μας.
Κυρίες και κύριοι,
Αγαπητές φίλες, Αγαπητοί φίλοι,
Με εμφανείς τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, ο ελληνικός τουρισμός καλείται να δημιουργήσει συνθήκες αειφορίας και βιωσιμότητας και να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του στην κοινωνία. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η τουριστική επιχειρηματικότητα δεν μπορεί παρά να είναι σύμμαχος και πρωτοπόρος στην υιοθέτηση σχεδίων και κανόνων για όλα τα θέματα που αναφέρονται, αναγνωρίζοντας την ευθύνη του και τον ρόλο της.
Και είμαστε εδώ σήμερα, με αφορμή την έναρξη της πιλοτικής φάσης στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «METRON Sustainable Tourism», που αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗΣ για τις επιχειρήσεις στην εποχή του σύγχρονου τουριστικού επιχειρείν, όπου η βιωσιμότητα αποτελεί βασικό γνώμονα της τουριστικής ανάπτυξης.
Την πρωτοβουλία ονομάσαμε Metron Sustainable Tourism by SETE, γιατί μέτρον σημαίνει μέτρηση, αναλογία, αλλά και κανόνας.
Σκοπός μας είναι να υποστηρίξουμε τη μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων σε βιώσιμη λειτουργία δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αυτοδέσμευσης, συμμόρφωσης, αυτοαξιολόγησης, στοχοθέτησης, και πιστοποίησης των επιχειρήσεων στην βιώσιμη λειτουργία.
Ταυτόχρονα, γνωρίζουμε ότι η πράσινη μετάβαση όταν γίνεται με ουσία σημαίνει και κόστος, και για αυτό πρέπει, να στηριχθεί από το ταμείο ανάκαμψης και τα υπόλοιπα χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά και το τραπεζικό σύστημα για μεγάλες αλλά εξίσου για μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις.
To METRON είναι ένα πρόγραμμα εθελοντικό, εκπαιδευτικό, συνεργατικό, που αξιοποιεί την τεχνογνωσία και εμπειρία του ΣΕΤΕ και των ΙΝΣΕΤΕ & MG και προάγει την αρχή της ΑΥΤΟΡΥΘΜΙΣΗΣ του κλάδου.
Στην πρώτη φάση του πιλοτικού προγράμματος –που θα αναφερθεί αναλυτικότερα στη συνέχεια η Αντιπρόεδρος, Αγάπη Σμπώκου και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος, Αλέξανδρος Θάνος– έχουμε προσκαλέσει 50 εταιρείες Μέλη μας από όλο το φάσμα τουριστικών δραστηριοτήτων, οι οποίες ανταποκρίθηκαν θετικά και θα συμβάλουν στο έργο μας. Τους ευχαριστούμε για τη δέσμευση και στήριξή τους.
Και είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι ο ΣΕΤΕ, το Υπουργείο Τουρισμού και το ΞΕΕ, καθένας από την πλευρά του, έχει αναγνωρίσει και έχει θέσει ως προτεραιότητα τη βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.
Κλείνοντας αυτό το πρώτο μέρος της παρουσίασης, θα ήθελα να επαναλάβω ότι η θετική πορεία των τελευταίων ετών σε καμία περίπτωση δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελέσει λόγο εφησυχασμού και το σημερινό μομέντουμ να θεωρείται αυτονόητο.
Στον ΣΕΤΕ στηρίζουμε με σχέδιο και στρατηγική την αναπτυξιακή πορεία του ελληνικού τουρισμού με αυξημένη προσαρμοστικότητα με ισχυρή ενσυναίσθηση και έντονη ευαισθησία για ζητήματα που αφορούν στην περιβαλλοντική και κοινωνική βιωσιμότητα. Είναι στο χέρι μας να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις όπου ο τουρισμός θα είναι βιώσιμος και ανθεκτικός. Με το METRON δίνουμε το παράδειγμα.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.