Κύριοι Υπουργοί,
Κύριε Διοικητά,
Κύριοι μέτοχοι,
Κυρίες και Κύριοι,
Εκ μέρους του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σας ευχαριστώ για την τιμητική πρόσκληση.
Ο ελληνικός τουρισμός απέδειξε ότι αποτελεί τον βασικό μοχλό ανάπτυξης της χώρας μας. Παρέμεινε ισχυρός τροφοδότης του ΑΕΠ, επιτυγχάνοντας και ξεπερνώντας τους αρχικούς στόχους που είχαν τεθεί. Το 2013 έκλεισε, με ρεκόρ: 17,9 εκατ. διεθνών αφίξεων και 12,2 δισ. Ευρώ ταξιδιωτικών εισπράξεων, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας μέχρι και τον Σεπτέμβριο.
Οι στόχοι μας για το 2014 έχουν ήδη προσδιοριστεί στα 18,5 εκατ. διεθνών αφίξεων και στα 13 δισ. Ευρώ εσόδων.
Για το 2014, τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τις περισσότερες αγορές του εξωτερικού είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Η Μεγάλη Βρετανία είναι παραδοσιακά η πρώτη από τις βασικές αγορές που ξεκινά από νωρίς τον προγραμματισμό και τις προ-κρατήσεις. Στην αγορά αυτή, καταγράφεται αύξηση της τάξης του 10%, ενώ σημαντική αύξηση καταγράφεται και στη Γαλλική αγορά. Επίσης, ιδιαίτερη αύξηση καταγράφεται στη Σκανδιναβική αγορά σε ποσοστό 11% σε σχέση με πέρυσι, ενώ όλα δείχνουν ότι την επόμενη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης τουρισμού, ITB στο Βερολίνο, θα επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις μας ότι η Γερμανική αγορά θα κάνει φέτος ρεκόρ αφίξεων στη χώρα μας.
Ως προς τις αναπτυσσόμενες αγορές, όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, το Ισραήλ και η Τουρκία, με εξαίρεση ίσως την Ουκρανία, παρατηρούμε σταθερότητα. Αναμένουμε ότι η κίνηση από τη Ρωσία και την Τουρκία θα παραμείνει στα επίπεδα των αριθμών ρεκόρ του περασμένου έτους, λόγω της υποτίμησης των δύο νομισμάτων έναντι του ευρώ κατά τους τελευταίους 12 μήνες κατά 20% και 40% αντίστοιχα, εξέλιξη που μπορεί να περιορίσει την περαιτέρω ανάπτυξη για το 2014.
Γενικότερα, παρατηρούμε μια σαφή πλέον μεταστροφή της διεθνούς κοινής γνώμης υπέρ της χώρας μας. Η βελτίωση του διεθνούς κλίματος για την Ελλάδα πρέπει να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού και γι’ αυτό είναι απαραίτητο να υλοποιήσουμε με συνέπεια όλες τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει ως χώρα τους επόμενους μήνες και να συνεχίσει η Ελλάδα να εκπέμπει μηνύματα σταθερότητας και ομαλότητας.
Παράλληλα, είναι εξαιρετικά σημαντικό, να προχωρήσουν αμέσως μία σειρά παρεμβάσεων μεγάλης αναπτυξιακής σημασίας για τον ελληνικό τουρισμό, όπως η ταχύτερη, εντός 24 ωρών, έκδοση θεωρήσεων βίζας Σένγκεν και η χορήγηση σε ελάχιστο ποσοστό 30%, θεωρήσεων πολλαπλών εισόδων.
Κυρίες & κύριοι,
ως σύγχρονος κοινωνικός εταίρος, και ως ο πιο νέος σε σχέση με τους υπόλοιπους, από την πρώτη στιγμή, έχουμε αποδείξει ότι δεν θα μείνουμε απαθείς μπροστά στις κρίσιμες στιγμές που περνάει η χώρα μας. Οι διαχρονικές αδυναμίες του πολιτικού συστήματος και του δημόσιου τομέα είναι γνωστές. Είναι καθήκον μας, να μην αναλωνόμαστε απλά σε κριτική, αλλά να υποστηρίζουμε, να πιέζουμε και να ενεργοποιούμε το κράτος, για την υλοποίηση ενός καλά προετοιμασμένου αναπτυξιακού σχεδιασμού. Προς την κατεύθυνση αυτή, καταθέσαμε ήδη τον οδικό χάρτη 2021 για τον ελληνικό τουρισμό, με στόχο τα 22-24 εκατ. αφίξεις, τα 18-19 δισ. Ευρώ άμεσα έσοδα, δηλαδή 9 μονάδες επιπλέον στο σημερινό ΑΕΠ της χώρας. Όποτε χρειάζεται, δηλώνουμε “παρών” στον διάλογο με τους υπόλοιπους εταίρους, προκειμένου να βρούμε πρακτικούς τρόπους επίλυσης χρόνιων προβλημάτων και αντιμετώπισης αγκυλώσεων που παρεμποδίζουν την όποια αναπτυξιακή δυναμική και καταπνίγουν την επιχειρηματικότητα. Θεωρούμε ότι η σύγχρονη και ταυτόχρονα επιχειρηματική προσέγγιση του ΣΕΤΕ, θα συμπαρασύρει και θα κινητοποιήσει και τους υπόλοιπους.
Πέραν της γενικής εικόνας της χώρας, απαιτείται ένα σταθερό και ελκυστικό φορολογικό πλαίσιο. Η διατήρηση του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%, είναι ένα πρώτο βήμα. Η πρόσφατη πρόταση του ΙΟΒΕ για flattax 20%, θα αποτελούσε ένα μεγάλο άλμα. Ακόμη σημαντικότερο, η συνταγματική και νομική κατοχύρωση, ότι το φορολογικό πλαίσιο δεν θα αλλάζει για μία πενταετία.
Τα μεγαλύτερα άλλα ζητήματα, αφορούν στη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων του τουριστικού τομέα, στην προσέλκυση επενδύσεων, στην άμεση έναρξη της εφαρμογής του πλάνου της McKinsey και στην αύξηση των θέσεων εργασίας.
Φλέγον ζήτημα, αυτήν την περίοδο, για την πλειονότητα των τουριστικών επιχειρήσεων, είναι η έλλειψη ρευστότητας και οι σχέσεις με το χρηματοπιστωτικό μας σύστημα. Οι σχέσεις επιχειρήσεων και Τραπεζών έχουν μεταβληθεί άρδην τα τελευταία χρόνια, με προφανείς επιπτώσεις ως προς τις κεφαλαιακές ανάγκες των επιχειρήσεων και τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών τους.
Αυτό που χρειάζεται η τουριστική επιχείρηση τώρα, είναι ένα συνεργάσιμο και λογικό τραπεζικό σύστημα που να κατανοεί τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της αγοράς από τη μία πλευρά και να συνυπολογίζει τις επιπτώσεις του κρατικού και φορολογικού παραλογισμού που βιώνουμε κυρίως την τελευταία τριετία, στη λειτουργία και στη θέση των επιχειρήσεων.
Αναμφίβολα, ένα από τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν περισσότερο το 2014, είναι η προσέλκυση επενδυτών στη χώρα μας. Το σχέδιο της McKinsey αναφέρει ότι για τα επόμενα 8 χρόνια θα χρειαστούν περίπου 3,3 δισ. ευρώ επενδύσεων ετησίως. Ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να συμβάλει με περίπου 20-22 δισ. ευρώ, ενώ ο δημόσιος τομέας με 3-4 δισ. ευρώ. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις, τόσο από την Κυβέρνηση όσο και από τα Υπουργεία Τουρισμού και Ανάπτυξης, ότι ο ελληνικός τουρισμός θα είναι μια από τις βασικές προτεραιότητες στο σχεδιασμό του νέου προγράμματος ΕΣΠΑ.
Όταν βέβαια μιλάμε για επενδυτικό περιβάλλον, για τον τομέα του Τουρισμού, δεν εννοούμε μόνον την προσέλκυση ξένων επενδυτών και την υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων. Πρωταρχικής σημασίας κεφάλαιο είναι και η ανάγκη υποστήριξης της δυνατότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δηλαδή της ραχοκοκαλιάς του ελληνικού τουρισμού, να επενδύουν στην αναβάθμιση των υπηρεσιών τους και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας τους. Η ενίσχυση και η απελευθέρωση της επιχειρηματικότητας σε αυτό το επίπεδο, μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τη διάχυση του εισοδήματος από τις τουριστικές υπηρεσίες, στις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες. Και να μεγιστοποιήσει, έτσι, τα οφέλη της τουριστικής οικονομίας στην ευρύτερη οικονομία και στους υπόλοιπους κλάδους και παραγωγικούς τομείς που διασυνδέονται με τον τουρισμό.
Αγαπητοί φίλοι, η περίοδος των τελευταίων 2 ετών υπήρξε απαιτητική για τον ΣΕΤΕ. Ενδεικτικά, θυμίζω το διάστημα ανάμεσα στις δύο εκλογικές περιόδους του 2012. Είχαμε μπροστά μας τις χειρότερες προοπτικές. Ακούγαμε καθημερινά από τα διεθνή ΜΜΕ εικασίες περί εξόδου από το Ευρώ. Λειτουργούσαμε ουσιαστικά χωρίς κράτος και δημόσιους μηχανισμούς. Δεν είχαμε καμία υποστήριξη για τον τομέα μας την πιο κρίσιμη χρονικά στιγμή. Όχι μόνο δουλέψαμε σκληρά και επίπονα, αλλά σώσαμε τη χρονιά, πιάσαμε τον στόχο που είχαμε θέσει στην αρχή του έτους, και το 2013, επαναλάβαμε μια ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία με ρεκόρ προσέλευσης επισκεπτών και εσόδων. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω την εξαιρετική συνεργασία που έχουμε με το Υπουργείο Τουρισμού, τα συναρμόδια Υπουργεία και προπαντός με τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Η συνεργασία αυτή αποτελεί, αναμφίβολα, τον κύριο λόγο των αποτελεσμάτων που βλέπουμε και ελπίζω να συνεχισθεί και να ενταθεί στο μέλλον.
Παράλληλα, κοιτάζοντας μακροπρόθεσμα, ξεκινήσαμε από τότε τον σχεδιασμό του νέου ΣΕΤΕ. Το 2014 θα είναι η χρονιά στην οποία ο ΣΕΤΕ θα κάνει μια δυναμική επανατοποθέτηση. Η κοινή γνώμη, μας αναγνωρίζει ως το όχημα το οποίο προσφέρει σταθερότητα και προοπτική. Η ελληνική κυβέρνηση και το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων της χώρας μας μας αναγνωρίζει ως ισότιμο συνομιλητή στην προσπάθεια που κάνει για την ανάκαμψη. Εμείς πιστεύουμε ότι θα εκπληρώσουμε στο έπακρο τις δεσμεύσεις και τις υποχρεώσεις μας, να πετύχουμε τους στόχους μας και να τους ξεπεράσουμε.
Οι δύο νέοι βασικοί μας βραχίονες βρίσκονται σε λειτουργία και μέσα στο 2014 θα δείτε τα πρώτα αποτελέσματα των ενεργειών τους. Μιλώ για την MarketingGreece και το ΙΝΣΕΤΕ.
Η Marketing Greece A.E., σε στενή συνεργασία με τον ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού, συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μέσω της ανάπτυξης και εφαρμογής προγραμμάτων προβολής και διαφήμισης, διεθνώς, αλλά και στο εσωτερικό. Η εταιρεία, μεταξύ άλλων, έχει λανσάρει το «discovergreece.com», ένα παγκόσμιου επιπέδου website, το οποίο παρουσιάζει περισσότερα από 150 τουριστικά προϊόντα της Ελλάδας και έχει αναπτύξει δίκτυο γραφείων δημοσίων σχέσεων στις βασικές χώρες-στόχους.
Η συμβολή της εταιρείας δεν θα σταματήσει εκεί. Ήδη σε συνεργασία με Περιφέρειες, ανά την Ελλάδα, συζητάμε τη δημιουργία και την υλοποίηση στρατηγικής για την προώθηση προορισμών. Θεωρούμε ότι η εταιρεία θα αναγνωριστεί ως το καλύτερο ιδιωτικό εργαλείο υποστήριξης που θα μπορούσε να έχει το Υπουργείο Τουρισμού, για την υλοποίηση της ενιαίας εθνικής τουριστικής στρατηγικής.
Μας ρωτούν πολλοί, μα θα υπάρχουν δύο εργαλεία προβολής της χώρας, ο ΕΟΤ και η MarketingGreece; Η απάντηση είναι απλή: Ο ΕΟΤ ασχολείται με την προβολή του brand Ελλάδα, η MarketingGreece με την προβολή και την προώθηση των τουριστικών προϊόντων. Η εταιρεία, ευελπιστούμε πως, θα είναι η αιχμή του δόρατος του ΣΕΤΕ σχετικά με την επιχειρηματική και εμπορική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.
Από την άλλη πλευρά, το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ έχει ήδη επιλέξει τα διοικητικά του στελέχη και αυτή την περίοδο ολοκληρώνεται η δημιουργία της επιστημονικής του ομάδας. Στόχος μας είναι να ισχυροποιήσουμε τον ΣΕΤΕ ακόμα περισσότερο στα πεδία της έρευνας, των μελετών και των στοιχείων που αναλύει και παρουσιάζει, καθώς και στα πρότυπα, στις προδιαγραφές ποιότητας, στις δεξιότητες, στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση του τομέα. Το ΙΝΣΕΤΕ θα είναι η θεμέλια λίθος για την περαιτέρω ανάπτυξη του ΣΕΤΕ σε επίπεδο επιχειρηματολογίας, διαπραγμάτευσης και επιχειρησιακού σχεδιασμού.
Κυρίες & κύριοι,
Ακολουθώντας πλέον ένα ισχυρό όραμα, παραμένουμε σταθεροί στην πορεία που κατευθύνει όλες μας τις προσπάθειες προς ένα κοινό στόχο, την τοποθέτηση του ελληνικού τουρισμού στην κορυφή. Δρόμος σύνθετος, ο οποίος προϋποθέτει τη διαρκή αναβάθμιση του συνόλου των υπηρεσιών που παρέχουμε και τη διασφάλιση υψηλής ποιότητας στο τελικό τουριστικό μας προϊόν. Μόνο έτσι θα συμβάλλουμε καθοριστικά στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας.
Με τη συνεργασία όλων μας, με προσήλωση στους στόχους μας και με πίστη στις δυνατότητες του λαού μας, είμαστε βέβαιοι ότι σύντομα η Ελλάδα θα δει καλύτερες μέρες. Ας μην ξεχνάμε, ότι ο τουρισμός είναι η αντανάκλαση της ίδιας της κοινωνίας μας. Για αυτό, δεν μπορεί να υπάρξει ποιοτική τουριστική ανάπτυξη, εάν η χώρα διολισθήσει στη δραχμή, στον εθνικό διχασμό, στην ανομία. Ο τουρισμός μας χρειάζεται έναν λαό ενωμένο, που θα ζει με αξιοπρέπεια, σε μία σύγχρονη, ευνομούμενη και δημοκρατική ευρωπαϊκή χώρα.
Θα κάνουμε ότι μπορούμε για να το επιτύχουμε.
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.