Αγαπητοί Φίλοι,
Σας ευχαριστώ θερμά για τη παρουσία σας σήμερα εδώ. Θεωρώ ότι έχει καθιερωθεί πλέον, σε αυτή τη συνάντηση να μας καταλαμβάνει το Πνεύμα των Χριστουγέννων και να έχουμε μια χαλαρή διάθεση περισσότερο για συζήτηση παρά για ομιλίες και παρουσιάσεις.
Τη χρονιά που πέρασε νομίζω ότι κανείς μας δεν την έχει ξαναζήσει. Ήταν μια χρονιά που είχε πολλά εμπόδια, μεγάλες δυσκολίες και συνεχόμενες ανατροπές. Ως πιο βασικό χαρακτηριστικό, θεωρώ το γεγονός ότι διανύσαμε την έκτη χρονιά συνεχόμενης ύφεσης για την ελληνική οικονομία, κατά τη διάρκεια της οποίας επιβλήθηκαν capitalcontrols, την ώρα μάλιστα που δεν υπήρχε σχεδόν καθόλου ρευστότητα για τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Κι όμως και φέτος ο τουρισμός υπήρξε ο τομέας καταλύτης για τη χώρα μας. Καταφέραμε με πολλές δυσκολίες να επιτύχουμε τους στόχους που είχαμε θέσει. Ξεπεράσαμε τον στόχο συνολικών αφίξεων – είναι βέβαιο ότι θα κλείσουμε το έτος με 26 εκατ. – και αγγίξαμε τα 14,5 δισ. ευρώ σε άμεσα έσοδα, ενισχύοντας το ΑΕΠ με μια επιπλέον μονάδα.
Επιπλέον αυτών, εκτίμησή μας είναι ότι το 201
- Αυξήσαμε 6% τον όγκο απασχόληση των μισθωτών.
- Οι συνολικές αποδοχές των μισθωτών του τομέα θα αγγίξουν τα 4 δισ. ευρώ, αυξημένες σχεδόν κατά 200 εκατ. σε σχέση με το 2014.
- Οι συνολικές εισφορές του τομέα προς το ΙΚΑ θα αγγίξουν το 1,7 δισ. ευρώ, το οποίο υπερβαίνει κατά πολύ την άμεση συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας.
Η επίτευξη των στόχων όμως είναι γνωστή. Όπως γνωστά είναι οι θέσεις και τα έργα που υλοποίησε ο ΣΕΤΕ κατά τη διάρκεια του 2015. Επιτρέψτε μου, όμως, να σας δώσω μία συνοπτική εικόνα για τη συνολική δραστηριότητα του ΣΕΤΕ.
Το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, συνέχισε με σημαντική δυναμική την υλοποίηση των έργων του για την ενίσχυση της ποιότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Το SETE Intelligence έχει ήδη δημιουργήσει έναν πλούτο στοιχείων που επιτρέπουν πλέον η εκπόνηση στρατηγικής και πολιτικών, αλλά και η αντιμετώπιση έκτακτων γεγονότων, να βασίζονται σε έγκυρα και έγκαιρα στοιχεία. To SETE Intelligence ήδη διαθέτει λεπτομερή στοιχεία:
- Για τη συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία και το εξωτερικό ισοζύγιο, την απασχόληση και την κοινωνική ασφάλιση.
- Για το ποσοστό του εισοδήματος από τον εισαγόμενο τουρισμό που παραμένει στην χώρα
- Για την περιφερειακή κατανομή του εισοδήματος
- Για το προφίλ των πελατών, περιλαμβανομένων στοιχείων δαπανών, των δραστηριοτήτων των τουριστών στην Ελλάδα, κοινωνικοοικονομικού προφίλ κ.ά
- Για το προφίλ των πελατών διεθνώς για τους κλάδους που ενδιαφέρουν τον ελληνικό τουρισμό
- Για την ικανοποίηση των πελατών των ελληνικών ξενοδοχείων και σε σχέση με τον ανταγωνισμό
- Για την οικονομική κατάσταση των τουριστικών επιχειρήσεων
- Για την φορολογική επιβάρυνση των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων και των αντίστοιχων σε ανταγωνιστικές χώρες
- Για τον ετήσιο προγραμματισμό αεροπορικών αφίξεων, την εξέλιξη των κρατήσεων και την πορεία των αφίξεων ανά αεροδρόμιο προορισμού και αγορά προέλευσης
Τα στοιχεία αυτά, ήδη χρησιμοποιούνται:
- Για την τεκμηρίωση των θέσεων του ΣΕΤΕ στον κοινωνικό διάλογο
- Για την επικαιροποίηση του στρατηγικού σχεδίου του ΣΕΤΕ για τον ελληνικό τουρισμό και την δημιουργία των αναγκαίων «οδικών χαρτών»
- Για την εκπόνηση marketing plans για τις Περιφέρειες
- Για την εκπόνηση σχεδίου επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου στην Κρήτη, την Ρόδο και την Κω
- Για την συγκεκριμενοποίηση των θέσεων του ΣΕΤΕ για το περιβάλλον και την χωροταξία
- Για τον εντοπισμό των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό
- Για τον σχεδιασμό ενός συστήματος ποιότητας για τον ελληνικό τουρισμό.
Πολλά από τα παραπάνω είναι ήδη διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του ΙΝΣΕΤΕ ενώ το σύνολο σχεδόν της πληροφόρησης και των μελετών θα είναι διαθέσιμο στους επαγγελματίες του τουρισμού και τους φορείς της πολιτείας μέσα στο 1ο τρίμηνο του 2016.
To SETE Training ξεκίνησε την υλοποίηση του δεύτερου κύκλου εκπαιδευτικών σεμιναρίων σε όλη την Ελλάδα. Η θεματολογία περιλαμβάνει μια σειρά από σημαντικές δεξιότητες που χρειάζονται οι εργαζόμενοι, τα διοικητικά στελέχη και οι επιχειρηματίες του ελληνικού τουρισμού. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο θα τρέξει σχεδόν όλο το πρώτο τετράμηνο του νέου έτους.
Παράλληλα, υλοποιείται η πρώτη φάση του δεύτερου εκπαιδευτικού προγράμματος ανέργων νέων. Το πρόγραμμα αυτή τη φορά περιλαμβάνει τρεις βασικές καινοτομίες αφού το ΙΝΣΕΤΕ:
- Όρισε τα επαγγέλματα και τις ειδικότητες
- Δημιούργησε το εκπαιδευτικό υλικό, στο σύνολό του 16 επιμέρους θεματολογίες και
- Στο τέλος του προγράμματος όλοι οι ωφελούμενοι θα λαμβάνουν πιστοποίηση.
Παράλληλα το Ινστιστούτο προχωράει και στη δημιουργία ποιοτικών προδιαγραφών. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο θα είμαστε σε θέση να σας ενημερώσουμε αναλυτικότερα σχετικά με αυτό.
Η MarketingGreece, ενίσχυσε και επέκτεινε τη δραστηριότητά της κατά τη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε, υλοποιώντας ένα πολύ σημαντικό έργο. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ, περιφέρειες και τοπικούς φορείς, προωθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν στις βασικές αγορές μας, επικοινωνώντας μοναδικές εμπειρίες και αναδεικνύοντας, με τις πολυεπίπεδες καμπάνιες που υλοποιεί, τις άγνωστες – αλλά πανέμορφες – πλευρές της Ελλάδας μας. Το Discovergreece.com έχει γίνει ένας από τους σημαντικότερους κόμβους πληροφόρησης για τη τουριστική Ελλάδα, με σχεδόν 2 εκατ. μοναδικούς χρήστες και μια ψηφιακή κοινότητα που απαριθμεί περισσότερα από 600.000 μέλη.
Η MarketingGreece έχει ήδη ολοκληρώσει το στρατηγικό σχέδιο Marketing για την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας, ενώ σύντομα ολοκληρώνεται αυτό της Πελοποννήσου και της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Μέσα σε αυτό το σχέδιο περιγράφονται οι ενέργειες που πρέπει να εφαρμοστούν από κάθε περιοχή ξεχωριστά και ανά προσφερόμενο προϊόν, δημιουργώντας ένα αναλυτικό οδικό χάρτη έως το 2020. Αναλύονται τα στοιχεία ζήτησης και προσφοράς, οι ανταγωνιστικοί προορισμοί, το χαρτοφυλάκιο των τουριστικών προϊόντων που πρέπει να αναπτυχθούν ή να ενισχυθούν, καθώς και η επικοινωνιακή πλατφόρμα η οποία θα προωθήσει τον προορισμό διεθνώς.
Τα σχέδια αυτά αποτελούν τη βάση για την ενίσχυση και εξέλιξη του συμβουλευτικού ρόλου του ΣΕΤΕ τόσο για τη συνεργασία με τις τοπικές αρχές, όσο και για την εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής branding σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Αγαπητοί φίλοι,
Ο ΣΕΤΕ συνεχίζει να υλοποιεί με προσήλωση το έργο του ως σύγχρονος κοινωνικός εταίρος. Αυτό δεν είναι άλλο από τη δημιουργική παρέμβαση, τον εποικοδομητικό διάλογο και τη συμβουλευτική προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του τουρισμού με κύριο στόχο τη μεγιστοποίηση της συνεισφοράς του Τουρισμού στην εθνική οικονομία, στην απασχόληση, στην κοινωνική συνοχή, στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες. Η δημιουργία των 5 περιφερειακών μας γραφείων, στοχεύει προς αυτή την κατεύθυνση. Μέσω των γραφείων έχουμε άμεση επαφή και πρόσβαση τόσο με τους αρμόδιους φορείς, όσο και με τα μέλη του ΣΕΤΕ. Αφουγκραζόμαστε τις τοπικές κοινωνίες, τις ανάγκες τους και σε ότι μας αφορά, προσπαθούμε να αναδεικνύουμε τα ζητήματα αυτά στις αρμόδιες αρχές, να παίρνουμε συγκεκριμένες θέσεις και να σχεδιάζουμε στοχευμένες δράσεις.
Η δουλειά μας κρίνεται εκ του αποτελέσματος. Προαπαιτούμενο για αυτό είναι η συνέχιση της συνεργασίας μας με την Πολιτεία, σε όλα τα επίπεδα. Μέχρι στιγμής, η συνεργασία αυτή έχει αποδώσει καρπούς, όμως κρίνεται αναγκαίο αυτή να επιταχυνθεί μεταξύ όλων των αρμόδιων φορέων και του Υπουργείου Τουρισμού ώστε να υλοποιηθεί, πριν την έναρξη της επόμενης τουριστικής περιόδου, η δέσμη των μέτρων θωράκισης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος που έχει προτείνει ο ΣΕΤΕ.
Είναι δεδομένο ότι η επόμενη χρονιά θα είναι ιδιαίτερα καθοριστική για τον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική οικονομία και αυτό γιατί εκδηλώνεται μια σειρά εξωγενών παραγόντων που μας κάνει να είμαστε σε επαγρύπνηση.
Οι εξωγενείς αυτοί παράγοντες, είναι:
- Ο διεθνής προβληματισμός νέων τρομοκρατικών επιθέσεων, ιδιαίτερα σε μέσα μεταφοράς,
- Η σχέση Ρωσίας – Τουρκίας και η βελτίωση ή η περαιτέρω επιδείνωσή της,
- Η διαχείριση του κρισιμότατου προσφυγικού ζητήματος, η εξέλιξη των προσφυγικών ροών και η διαχείρισή τους – ιδιαίτερα στη περίπτωση περαιτέρω ανάφλεξης στη Συρία
- Η νέα διαδικασία χορήγησης βιομετρικών θεωρήσεων βίζα Σένγκεν για τους πολίτες σημαντικών αγορών, όπως η Ρωσία, η Ινδία, η Κίνα κ.α. Είναι μία νέα κατάσταση στην οποία πρέπει να προσαρμοστούν οι κρατικές μας υπηρεσίες επειγόντως – έχουμε ήδη αργήσει πολύ!
Σε αυτούς τους παράγοντες θα πρέπει να προσθέσουμε ορισμένα νέα «εσωτερικά» ζητήματα, όπως, την εφαρμογή των προαπαιτούμενων της συμφωνίας, με το ασφαλιστικό και την εφαρμογή του νόμου για τα κόκκινα δάνεια να χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Στο θέμα αυτό, ο τουρισμός περιμένει με αγωνία τις εξελίξεις σχετικά με τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια. Ήδη από τον Οκτώβριο ζητήσαμε να δοθεί η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αναδιαρθρώσουν τα δάνειά τους, με όρους απολύτως συμβατούς με τα διεθνή χρηματο-οικονομικά πρότυπα. Υπάρχει ανάγκη για θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει στις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις που απαιτούν κεφαλαιουχική εξυγίανση να ρυθμίσουν συνολικά τα χρέη τους, ώστε να επανεκκινήσουν σε υγιή βάση στο πλαίσιο ενός αξιόπιστου επειχειρηματικού σχεδίου, χωρίς να μεσολαβήσει “κλείσιμο” της επιχείρησης. Έτσι η παρέμβαση στα κόκκινα δάνεια θα αναδειχθεί σε σημαντικό παράγοντα ανάκαμψης της ιδιωτικής οικονομίας.
Παράλληλα, η υπερφορολόγηση του τομέα παραμένει ως το πλέον σημαντικό εμπόδιο για τη θωράκιση μας έναντι των ανταγωνιστών μας, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο όπου βρισκόμαστε ακόμα σε διαπραγματεύσεις με τους ΤourOperators. Η συνεχής αύξηση φόρων είναι μια πολιτική που αποδεδειγμένα, πλέον, ενθαρρύνει τη φοροαποφυγή και τη φοροδιαφυγή και οδηγεί σε χαμηλότερα δημόσια έσοδα. Αυτό θα συμβαίνει όσο το ελληνικό κράτος δεν δίνει απόλυτη προτεραιότητα και δεν εξαντλεί κάθε διαθέσιμο σύγχρονο μέσο και εργαλείο για την επίτευξη του ενός κομβικού στόχου, την «πηγή», όλης αυτής της κατάστασης: τη διασφάλιση της εισπραξιμότητας.
Το πλέον ανησυχητικό θέμα με την υπερφορολόγηση, είναι ότι δεν βλέπουμε ένα τέλος σε αυτήν την πρακτική. Εκεί που πιστεύουμε ότι ολοκληρώθηκε ο κύκλος των νέων φόρων και των πρόσθετων επιβαρύνσεων, διαρκώς ακούμε για νέα μέτρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι διαφαινόμενες προθέσεις για αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών. Ένα μέτρο που δεν ωφελεί κανέναν, αλλά αντιθέτως, θα αυξήσει πολλαπλάσια την πίεση σε επιχειρήσεις και σε εργαζόμενους, εκτροχιάζοντας τους προγραμματισμούς και τους προϋπολογισμούς τους.
Αν συνεκτιμήσουμε δε σε αυτά τα γνωστά προβλήματα, που διαρκώς επισημαίνουμε, όπως η συνεχιζόμενη έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, τότε καλούμαστε να συνθέσουμε ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο πάζλ.
Βέβαια σε αυτό το παζλ δεν είναι όλα αρνητικά. Για την επόμενη χρονιά θα συμβάλλουν θετικά, η ισοτιμία του Ευρώ, η χαμηλή τιμή πετρελαίου, η συλλογική ακατάπαυστη προσπάθεια επιχειρήσεων και εργαζομένων, αλλά και η συνεχώς ενισχυόμενη εικόνα ποιότητας προϊόντος και ασφάλειας προορισμού. Επίσης, αν και χρειάζονται περαιτέρω επεξεργασία, τα πρώτα στοιχεία του προγραμματισμού των αεροπορικών θέσεων για το 2016, δείχνουν μια αύξηση τάξης μεγέθους 5% σε σχέση με το 2014.
Τη στιγμή αυτή είναι δύσκολο να κάνουμε πρόβλεψη για το 2016. Όλα αυτά που σας ανέφερα μπορεί να γείρουν την πλάστιγγα προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση. Για την στοχοθέτηση της επόμενης τουριστικής περιόδου, θεωρούμε ότι θα έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα στις αρχές Μαρτίου. Αρκετά από τα ανοικτά ζητήματα της Κυβέρνησης με τους δανειστές θα έχουν κλείσει έως τότε, οπότε ευελπιστούμε πως θα ανοίξει ο προσδοκώμενος κύκλος σταθερότητας, επενδύσεων, αντιμετώπισης φοροδιαφυγής, αύξησης της απασχόλησης. Ένας θετικός κύκλος που η εκκίνησή του θα στηρίξει καθοριστικά την αποσυμπίεση της πραγματικής οικονομίας.
Σε αυτό το περιβάλλον, είναι βέβαιο ότι όλοι εμείς είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε πιο σκληρά από ποτέ για να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την ελληνική οικονομία να επιτυγχάνουμε τους στόχους μας σε προσωπικό αλλά και συλλογικό επίπεδο, να συμβάλλουμε στην απασχόληση, ιδίως στις τοπικές κοινωνίες και να διασφαλίζουμε το μέλλον των επόμενων γενεών.
Αγαπητοί φίλοι και φίλες,
Εύχομαι ολόψυχα σε εσάς και τις οικογένειές σας Καλή Χρονιά με υγεία, προσωπικές και επαγγελματικές επιτυχίες για όλους.
Σας ευχαριστώ
Ανδρέας Α. Ανδρεάδης