Κυρίες και Κύριοι,
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω με τη σειρά μου για την παρουσία σας σήμερα στο τρίτο κατά σειρά workshop που διοργανώνει ο ΣΕΤΕ, για την ανάδειξη θεμάτων που συνδέονται με τη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος.
Η σύνδεση του Τουρισμού με τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η Ελλάδα, όπως ο πολιτισμός και η αγροδιατροφή, αποτελεί προτεραιότητα για εμάς ειδικά σε ό,τι αφορά τον εμπλουτισμό της εμπειρίας που προσφέρουμε στους ταξιδιώτες της χώρας μας.
Η γαστρονομία αποτελεί μέρος της συνολικής ταξιδιωτικής εμπειρίας ως φορέας απόλαυσης, εμπειριών, αναμνήσεων και κοινωνικότητας, ενώ συνθέτει και μια βασική πτυχή της πολιτιστικής ταυτότητας του τόπου που επισκέπτεται ο τουρίστας.
Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται ο αριθμός των επισκεπτών που ασχολούνται ολοένα και περισσότερο στα ταξίδια τους με το φαγητό και το ποτό και κυρίως το κρασί.
Μάλιστα, ένας σημαντικός αριθμός ταξιδιωτών δεν επιζητά απλώς την κατανάλωση καλού και αυθεντικού φαγητού, αλλά την ενεργητικότερη ενασχόληση με τη γαστρονομία μέσα από εξειδικευμένα τουριστικά προϊόντα.
Έτσι, επενδύουν -χρήμα και χρόνο- σε επισκέψεις σε χώρους που παράγονται τρόφιμα και ποτά, σε επιμόρφωση για τις τοπικές γαστρονομικές παραδόσεις ή να συμμετέχουν ενεργά σε μαθήματα μαγειρικής.
Η αυθεντικότητα και ο τοπικός χαρακτήρας της γαστρονομίας αποτελούν βασικά ποιοτικά χαρακτηριστικά για έναν προορισμό που στοχεύει στην ανάπτυξη τόσο του γαστρονομικού τουρισμού, όσο και του προορισμού συνολικά.
Άλλωστε οι σύγχρονοι ταξιδιώτες-πελάτες θέλουν να αισθάνονται κάτι ‘συνολικά’, ‘ολιστικά’. Θέλουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία.
Να έχουν περάσει καλά σε όλες τις διαστάσεις και πτυχές του ταξιδιού τους.
Θέλουν να απολαύσουν όχι μόνο το ξενοδοχείο ή το εστιατόριο αλλά και άλλα στοιχεία, ανθρώπους, δραστηριότητες, υπηρεσίες και ό,τι άλλο στον τόπο που επισκέπτονται.
Δεν σταματάμε να το λέμε στον ΣΕΤΕ και να το υποστηρίζουμε με τις δράσεις της Marketing Greece ότι ο τουρισμός είναι πλέον εμπειρία και η εμπειρία δημιουργείται από τη σωστή σύνθεση του προϊόντος.
Σε αυτή την κατεύθυνση, το κρασί δεν μπορεί να απουσιάζει από τη συζήτηση. Και είναι γνωστό ότι η χώρα διαθέτει πολυβραβευμένες ποικιλίες.
Η διασύνδεση τουρισμού με το κρασί:
– αποτελεί βασικό κομμάτι του τουρισμού γαστρονομίας
– έρχεται να διαφοροποιήσει το τουριστικό χαρτοφυλάκιο και να ενισχύει την ταυτότητα ενός προορισμού
– προσφέρει ευκαιρίες για αναδυόμενους προορισμούς να αναπτυχθούν παράλληλα με τους καθιερωμένους προορισμούς, ενισχύοντας το οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο του τουρισμού στην τοπική κοινότητα (ενδεικτικά παραδείγματα λιγότερο ανεπτυγμένων / δημοφιλών προορισμών που έχουν δημιουργήσει τουριστικό προϊόν γύρω από την οινογαστρονομία είναι η Φλώρινα, η Δράμα και φυσικά το Μέτσοβο)
– διευκολύνει τη σύνδεση επιμέρους προορισμών γύρω από τον κοινό στόχο της παροχής μοναδικών και καινοτόμων εμπειριών
– παρέχει ένα νέο τρόπο απόλαυσης ενός προορισμού ανταποκρινόμενο στις εξελισσόμενες ανάγκες και προσδοκίες του σύγχρονου ταξιδιώτη
– μπορεί να αποφέρει σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη και να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση των πολιτιστικών και φυσικών πόρων
Αυτό αποτέλεσε και ένα έναυσμα το 2016, όταν υπογράψαμε με το Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ και τον Σύνδεσμο Ελληνικού Οίνου μνημόνιο συνεργασίας, που αφορά στη διασύνδεση γαστρονομίας και τοπικών οινοπαραγωγών, στις περιοχές που διεξάγονται τα στοχευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΙΝΣΕΤΕ που απευθύνονται σε επαγγελματίες εστίασης και όχι μόνο. Η συνεργασία αυτή έχει ως κύριους στόχους:
– Την ανάδειξη του ελληνικού οίνου και γνωριμία των επαγγελματιών με τις επιλογές, τις δυνατότητες και τις ιδιομορφίες του.
– Τη διασύνδεση των επαγγελματιών με παραγωγούς και τη δημιουργία δικτύου γνωριμιών, που θα συνεισφέρει στη διεύρυνση των επαφών. Γιατί και πάλι ο ρόλος των συνεργειών μεταξύ επαγγελματιών της εστίασης και του τουρισμού είναι σημαντικός ακόμα και στην επιλογή του επώνυμου ελληνικού (και όπου είναι εφικτό τοπικού) κρασιού.
Αντίστοιχα, και σε καμπάνια που δουλεύουμε τώρα με την MG, το κρασί θα συμπεριλαμβάνεται ως μία από τις αυθεντικές εμπειρίες.
Σε κάθε περίπτωση, η διασύνδεση του τουρισμού με το κρασί δεν είναι ένας ακόμη τρόπος για την αύξηση των πωλήσεων του κρασιού.
Η πολυπλοκότητα της ανάπτυξης οινοτουριστικών εμπειριών και το εύρος των ενδιαφερομένων μερών απαιτεί καινοτόμα μοντέλα συνεργασίας.
Δεν αρκεί να παράγονται υψηλής ποιότητας κρασιά και ξενοδοχειακά καταλύματα.
Θα πρέπει να συν δημιουργούμε αξιομνημόνευτες εμπειρίες.
Οποιαδήποτε περιοχή φιλοδοξεί να αποτελέσει προορισμό για κάποια μορφή τουρισμού οφείλει να διαφυλάσσει την καθαριότητα και την αισθητική του τοπίου. Καθαριότητα και προστασία του φυσικού τοπίου αποτελούν βασικές προτεραιότητες.
Σημαντικός είναι και ο ρόλος της τοπικής κοινότητας σε αυτή.
Απαιτούνται συνεργασίες και συνδημιουργία.
Πρόκειται για μια προσέγγιση στον αγροτικό και πολιτιστικό τουρισμό και συνεπώς απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση όσον αφορά τη στρατηγική αλλά και τη διαχείριση προορισμών.
Δεν θα σας κουράσω άλλο, γιατί έχουμε πολλά και ενδιαφέροντα να ακούσουμε από τους ειδικούς.
Σας ευχαριστώ και πάλι.