Ο ουσιαστικός ρόλος του Design, στο χτίσιμο ενός ξενοδοχείου
Η επιτυχία είναι μια συνισταμένη πολλών παραγόντων, με το design να αναδεικνύεται ως ο πολύτιμος σύμμαχός της στην υλοποίηση και τη λειτουργία ενός ξενοδοχείου. Μέσα από αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τη σημασία και τον ρόλο που διαδραματίζει το design κατά τη διαδικασία χτισίματος ενός καινούριου καταλύματος
Εν όψει της δυναμικής καμπάνιας του 100% Hotel Show “Χτίζω Ξενοδοχείο”, η οποία εκτελείται στο πλαίσιο της προώθησης των ανανεωμένων sections της Έκθεσης που αφορούν την Αρχιτεκτονική, την Κατασκευή και την Interior Διαμόρφωση ενός καταλύματος, το blog του www.hotelshow.gr φιλοξενεί ενδιαφέροντα και χρήσιμα άρθρα που αφορούν σημαντικά ζητήματα της διαδικασίας χτισίματος ενός νέου ξενοδοχείου, όπως ο Προϋπολογισμός, το Design και το Concept.
Σε μια προσπάθεια παρουσίασης του κάθε θέματος από την οπτική ενός καταξιωμένου επαγγελματία στον χώρο, η κυρία Μαίρη Σφυράκη, Interior Designer, μας μιλά για τον ρόλο του Design στη διαδικασία προδιαγραφής και χτισίματος ενός καινούριου ξενοδοχείου, αναλύοντας τα βασικά βήματα της διαδικασίας που ιδανικά πρέπει να ακολουθείται.
Όταν αναφερόμαστε στον όρο “Ξενοδοχείο”, δεν εννοούμε πλέον έναν μονοδιάστατο χώρο φιλοξενίας, αλλά έναν χώρο παρεχόμενων υπηρεσιών φιλοξενίας, με την ταυτότητα ενός προϊόντος υψηλής δυναμικής και αισθητικής. Ένα καίριο ερώτημα είναι το πώς μπορούμε να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο προϊόν με εξασφαλισμένη επιτυχία.
«Εν αρχή ήν ο λόγος…» ή μάλλον, πιο σωστά, το concept, η ιστορία που θα αφηγηθεί ο χώρος. Αφού απαντηθεί το ερώτημα “τι ιστορία θέλετε να πει το ξενοδοχείο σας;’’, η ομάδα των αρχιτεκτόνων, των μηχανικών και των interior designers, σε συνεργασία με τον επιχειρηματία, θα θέσουν σε εφαρμογή το πλάνο υλοποίησης. To concept story ορίζει την ψυχή του καταλύματος και βοηθά τη σχεδιαστική ομάδα να αντιληφθεί σε ποιους πελάτες απευθύνεται, σε ποιους δεν απευθύνεται, πώς θα λειτουργήσουν μέσα στον χώρο, ποια σχεδιαστική γραμμή θα ακολουθηθεί, ποια εμπειρία θα βιώσουν οι πελάτες, ποιες απαιτήσεις τους θα πρέπει να ικανοποιηθούν -και κυρίως, με ποιον τρόπο θα επιτευχθούν όλα τα παραπάνω.
Μέσα από την πολύχρονη εμπειρία μου στον κλάδο του Interior Design, και διαθέτοντας εξειδίκευση στον ξενοδοχειακό τομέα, έχω, πλέον, πειστεί, ότι το Design ενός ξενοδοχείου δεν είναι μια διαδικασία γραμμικού σχεδιασμού και επιλογής υλικών, αλλά μια πολυεπίπεδη διεργασία που εξετάζει όλες τις πτυχές της εμπειρίας του πελάτη μέσα στο κατάλυμα. Ούτως ή άλλως, ο στόχος του Design δεν πρέπει να είναι να προκαλέσει απλά εντυπωσιασμό, αλλά να ενσωματώσει τον πελάτη στην καθημερινή λειτουργία του ξενοδοχείου. Στις επόμενες ενότητες, παρουσιάζω τα βασικά βήματα που ακολουθούνται κατά τη διαδικασία σχεδιασμού ενός καταλύματος και αναλύω τη σημασία που έχει το κάθε ένα.
Τα πρώτα βασικά ερωτήματα του Ξενοδόχου και οι βάσεις της σχεδιαστικής μελέτης
Ο ξενοδόχος καλείται να αναλύσει μέσω του concept maker TI θέλει να πετύχει, ΠΟΥ θέλει να απευθυνθεί, ΠΩΣθα το πετύχει και κυρίως καλείται να απαντήσει στο ΓΙΑΤΙ. Δημιουργείται με αυτόν τον τρόπο, η βάση όλου του οικοδομήματος. Ο σχεδιασμός παίρνει τη σκυτάλη και έρχεται να υπηρετήσει το concept και να το οδηγήσει στην επιτυχία.
Η σχεδιαστική διαδικασία σε πρώτη ανάγνωση αξιοποιεί τον διαθέσιμο χώρο, μεταφράζοντας τα διαθέσιμα τετραγωνικά του οικοπέδου ή του κτηρίου σε χώρο λειτουργικό, ο οποίος διευκολύνει την κίνηση πελατών και προσωπικού, λύνει όλα τα λειτουργικά προβλήματα, συνθέτει και αναδιαρθρώνει τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους του ξενοδοχείου και καθορίζει τη σχέση μεταξύ τους.
Το Design Concept ορίζει τα guidelines για τον πλήρη και σωστό σχεδιασμό του ξενοδοχείου
Η σύλληψη και η απόδοση της σχεδιαστικής ιδέας ή όπως λέμε design concept, προκειμένου να καταφέρει να πετύχει επαρκώς τον στόχο της, οφείλει να κινητοποιεί κυρίως το συναίσθημα του επισκέπτη, με τρόπο ώστε όλες οι αισθήσεις να ικανοποιούνται. Η όραση, η αφή, η ακοή, η όσφρηση, η γεύση, είναι οι πέντε κύριες αισθήσεις μας, με κορυφαία, βέβαια, την έκτη αίσθηση, τη διαίσθηση. Η αποκωδικοποίηση των μηνυμάτων που δίνει ο κάθε χώρος μέσω του design, καθορίζει σημαντικά το experience του επισκέπτη.
Εντοπίζοντας το κυρίαρχο υλικό στην υλοποίηση του χώρου, το επόμενο βήμα είναι να δημιουργήσουμε έναν συνδυασμό των υλικών μας, με βάση την ποιότητα, τις υφές, τα χρώματα, τα patterns και τα φινιρίσματα, ώστε να επικοινωνηθεί η ταυτότητα του design concept. Επίκεντρο πάντα είναι ο άνθρωπος και η ικανοποίηση των αναγκών του, τόσο λειτουργικά, όσο και σε επίπεδο αισθητικής. Τα υλικά εφαρμογής σε δάπεδα και τοίχους, τα χρώματα, τα έπιπλα, τα υφάσματα, τα διακοσμητικά αντικείμενα, ο φωτισμός —όλα γίνονται η γλώσσα επικοινωνίας και αποκωδικοποίησης της σημειολογίας του έργου. Αν, για παράδειγμα, θέλουμε να αποδώσουμε έναν urban χαρακτήρα στο έργο μας, το μάρμαρο σαν υλικό το υποστηρίζει αυτό δυναμικά.
Η οπτικοποίηση του σχεδιασμού, απαραίτητο βήμα πριν την τελική λήψη αποφάσεων
Αφού επιλεγούν τα υλικά που θα ντύσουν τον χώρο, συγκεντρώνονται όλα σε έναν “πίνακα διαθέσεων”, το επονομαζόμενο ‘moodboard’, όπου στην ουσία αποκαλύπτεται πώς, και αν τελικά, “συνεργάζονται” μεταξύ τους αρμονικά. Επενδύσεις δαπέδων, τοίχων, οροφών, δομικές διακοσμητικές εφαρμογές, έπιπλα, χρώματα, υφάσματα, φωτιστικά, πίνακες, διακοσμητικά αντικείμενα —όλα παρουσιάζονται με λεπτομέρεια στα moodboards, αναλυμένα μάλιστα σε αρκετές υποκατηγορίες. Με τι επενδύω το δάπεδο; Μάρμαρο, ξύλο, πλακάκι, τσιμεντοκονία, πέτρα; Τι υφή έχει το υλικό που έχω επιλέξει; Τι χρωματική απόχρωση; Πώς επενδύω τον τοίχο; Συνεργάζεται με το δάπεδο; Τα έπιπλά μου έχουν χρώμα; Τα υφάσματά μου είναι μονόχρωμα ή έχουν patterns; Τι φυσικό φως έχω και πώς αποδίδει τα υλικά μου και τον συνδυασμό τους; Οι χρωματικοί μου συνδυασμοί τι αντίκτυπο έχουν στην ψυχολογία των επισκεπτών; Μερικά μόνο από τα δημιουργικά ερωτήματα που απασχολούν τόσο εμένα όσο και όλους τους συναδέλφους μου, ειδικά κατά τα πρώτα στάδια της σύλληψης και παρουσίασης του design concept ενός ξενοδοχειακού έργου.
Αφού ολοκληρωθούν τα moodboards, το επόμενο —και σημαντικότατο— στάδιο, είναι να αποτυπωθεί όλος ο σχεδιασμός σε φωτορεαλιστικές απεικονίσεις, που θα παρουσιάσουν, αρχικά στον επιχειρηματία και στη συνέχεια σε όλους του τους συνεργάτες, την τελική εικόνα του ξενοδοχείου και των χώρων του, πολλές φορές πριν ακόμα χτιστούν τα θεμέλια του κτηρίου! Πρόκειται για ένα στάδιο αναντίρρητης σημασίας, καθώς, χωρίς αυτό κανείς από τους εμπλεκόμενους συνεργάτες δεν γνωρίζει τι ακριβώς προσπαθεί να φτιάξει, ενώ ο επιχειρηματίας επενδύει, στην ουσία, σε μια “φανταστική” δημιουργία, ελπίζοντας και προσδοκώντας για το βέλτιστο αποτέλεσμα.
Το Interior Design, σε πλήρη εναρμόνιση και συνεργασία με τον Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό
Η αρχιτεκτονική λύση και σύνθεση δεν απομονώνεται, ούτε απομονώνει το interior design. Εξαρχής του σχεδιασμού, οι δύο ειδικότητες τίθενται ως συνεργάτες, ώστε να γίνει η κατάλληλη πρόβλεψη εφαρμογής όλων των αναγκαίων λειτουργιών και υλικών. Για παράδειγμα, αν σχεδιάζουμε ένα δωμάτιο σε ένα boutique hotel, με περιορισμένη άνεση τετραγωνικών, αρχικά επιλύουμε τα θέματα λειτουργικότητας και προβλέπουμε τα υλικά ήδη από το στάδιο της προδιαγραφής, προκειμένου να αποφευχθεί η δυσάρεστη έκπληξη αδυναμίας εφαρμογής και αλλοίωσης του αρχικού σχεδιασμού. Έτσι, σε ένα μικρό δωμάτιο συνολικού εμβαδού 16 m², όπου έχω εκμεταλλευτεί κάθε εκατοστό για τη βέλτιστη λειτουργία του χώρου, δεν αποφασίζω στο τελευταίο στάδιο της υλοποίησης σημεία εντοιχισμού, τα οποία ενδεχομένως να μειώσουν την καθαρή διάσταση του χώρου.
Ξενοδοχειακή σήμανση και φωτισμός: Δύο τομείς άμεσα συνδεδεμένοι με το design concept αλλά και με το τελικό αποτέλεσμα
Πέρα από τα παραπάνω, το design concept περιλαμβάνει και το graphic design, δηλαδή την επικοινωνιακή ταυτότητα του brand σε επίπεδο γραφιστικής εφαρμογής. Το logo του ξενοδοχείου, σε όλες του τις εφαρμογές, οι σημάνσεις, το web site, τα social profiles και γενικά οτιδήποτε υποδηλώνει το όνομα του, δε μπορεί και δεν πρέπει να είναι ανεξάρτητο από τη συνολική design εικόνα.
Ο τεχνητός φωτισμός και η μελέτη του, από την άλλη, αποτελεί ένα καίριο κομμάτι του design, γιατί το ολοκληρώνει, το ενισχύει και το αναδεικνύει. Τα χρώματα, οι υφές, τα patterns, ακόμα και οι άνθρωποι αναδεικνύονται (ή, αντιθέτως, αποτυγχάνουν να αναδειχθούν) μέσω του φωτισμού. Με βάση την εμπειρία μου, τόσο σαν Designer όσο και σαν επισκέπτης ξενοδοχείων, η μελέτη του φωτισμού συχνά φτάνει μέχρι και το 50% της επιτυχίας ενός design project!
Η διασύνδεση του design με τον προϋπολογισμό του ξενοδοχείου
H εξαρχής μελέτη και ανάλυση του design κατά τη δημιουργία του ξενοδοχείου, δεν εξασφαλίζει μόνο την επιτυχία του design concept, αλλά ωφελεί και το χρονοδιάγραμμα του έργου καθώς και τον προϋπολογισμό του. Η ζήτηση σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση, ευνοεί την έρευνα αγοράς, τη σύνταξη ενός λογικού προϋπολογισμού, αλλά και τον καλύτερο έλεγχο του χρόνου εκτέλεσης του έργου, μια και ακολουθείται συγκεκριμένη και οριοθετημένη σειρά εργασιών.
Η τεχνική ανάλυση και προδιαγραφή των υλικών, κατάλληλων για την εφαρμογή τους στην χρήση του ξενοδοχείου, σε συνδυασμό με την επίβλεψη από τη σχεδιαστική και κατασκευαστική ομάδα, εξασφαλίζουν στο έργο διάρκεια και τεχνική αρτιότητα, που εξασφαλίζεται μέσα από τη συνεργασία με εξειδικευμένους επαγγελματίες.
Τελευταίες σκέψεις
Το design στο χτίσιμο του ξενοδοχείου, θεωρείται πλέον η εγγύηση της επιτυχίας του, μια και γίνεται η γέφυρα ανάμεσα στο πραγματικό όραμα του ξενοδόχου και στο συναίσθημα του πελάτη. Είναι το πιο άμεσο και απτό μέσο, με το οποίο ο Ξενοδόχος μπορεί όχι απλά να επικοινωνήσει το όραμά του στον επισκέπτη, αλλά να τον εντάξει μέσα σε αυτό, να τον κάνει να βιώσει την κάθε στιγμή και να του χαρίσει μοναδικές και ανεπανάληπτες εμπειρίες. Και αυτό, είναι η πιο σημαντική παρακαταθήκη για κάθε ξενοδοχείο!
Διαβάστε επίσης: