Αγαπητέ Περιφερειάρχη,
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Κυρίες και Κύριοι,
Εκ μέρους του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σας ευχαριστώ για την παρουσία σας σήμερα εδώ.
Οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού για το έτος που πέρασε είναι γνωστές. Πετύχαμε αύξηση των αφίξεων, όμως ταυτόχρονα καταγράψαμε πτώση των εσόδων, λόγω της ακραίας υπερφορολόγησης, της πανευρωπαϊκής τάσης μείωσης της μέσης τουριστικής δαπάνης, το μειωμένο χρόνο παραμονής στη χώρα μας και την εκτενή χρήση προσφορών last minute από την πλευρά των επιχειρήσεων.
Συνυπολογίζοντας, τον προγραμματισμό για 1,5 εκατ. επιπλέον θέσεις το 2017 (500 χιλ. σε Αθήνα – 1 εκατ. σε υπόλοιπους προορισμούς), τόσο από νέες όσο και από παραδοσιακές αγορές και την διαχρονική πληρότητα των αεροπλάνων, που φέτος προβλέπεται αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, η εκτίμηση μας είναι ότι οι διεθνείς αφίξεις μπορεί να ανέλθουν περίπου στα 26 εκατ. από 24,8 εκατ. το 2016. Συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας, η κίνηση της οποίας αναμένεται πτωτική περίπου 20% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της γεωπολιτικής κατάστασης της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Μεσογείου, οι συνολικές αφίξεις για το 2017 αναμένεται να κινηθούν περί τα 28 εκατ. υπό την προϋπόθεση ότι οι οδικές αφίξεις θα μείνουν σταθερές. Παράλληλα, εφόσον η μέση τουριστική δαπάνη ανακάμψει προς τα επίπεδα του 2015, εκτιμούμε ότι τα συνολικά έσοδα μπορούν να υπερβούν τα μεγέθη εκείνης της χρονιάς, δηλαδή να κινηθούν μεταξύ 14,2 – 14,5 δισ. Ευρώ. Εάν επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί, τότε ο τουρισμός μπορεί να συμβάλει ακόμα πιο δυναμικά στην ελληνική οικονομία και να δώσει –τουλάχιστον φέτος- μια επιπλέον μονάδα στο ΑΕΠ της χώρας. Μια μονάδα η οποία θα υποστηρίξει την προσπάθεια της χώρας να πετύχει τους στόχους του προγράμματος.
Το πλαίσιο που περιγράφω δημιουργεί μια μεγάλη, ίσως μοναδική, ευκαιρία που δεν πρέπει να την αφήσουμε να πάει χαμένη. Πρέπει να ενισχύουμε τον μοναδικό παραγωγικό τομέα που παρουσιάζει στοιχεία σταθερότητας καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης και να αντιληφθούμε ότι η εξαιρετικά υψηλή φορολογία επιβαρύνει υπέρμετρα την ανταγωνιστικότητα του τομέα, χωρίς ουσιαστικά κίνητρα και αντισταθμιστικά οφέλη.
Αν δεν μειωθεί η υπερφορολόγηση σύντομα, είναι βέβαιο ότι θα παγιωθεί η εικόνα που βλέπουμε να διαμορφώνεται μπροστά μας. Δημιουργούνται δύο πραγματικότητες στον ελληνικό τουρισμό και στην ανταγωνιστικότητα τόσο των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων όσο και των περιοχών. Η μια, είναι αυτή των περιοχών και των επιχειρήσεων που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο (branded) προϊόν, με ολοκληρωμένες εταιρικές διαδικασίες, εξειδικευμένα συστήματα και έντονη εξωστρέφεια. Το πιο ισχυρό και έντονα αναπτυσσόμενο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι συνήθως μεγάλες και καλά οργανωμένες, ή είναι μικρές αλλά προσφέρουν διαφοροποιημένες και μοναδικές υπηρεσίες, ενώ οι περιοχές είναι αυτές που έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μια υψηλού επιπέδου, εικόνα παγκόσμιου προορισμού.
Η άλλη, είναι αυτή, θα μπορούσαμε να πούμε, της άγνωστης τουριστικά Ελλάδας με την χαμηλή τουριστική περίοδο και τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους αυτοαπασχολούμενους ιδιοκτήτες, τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες πασχίζουν χωρίς να προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν, με λιγοστά μέσα και σχεδόν καθόλου υποστήριξη, να επιβιώσουν στον αδυσώπητο ανταγωνισμό και στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες επιχειρηματικότητας της χώρας μας. Αποτελούν το πλειοψηφικό και πιο ευάλωτο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού που δεν έχει επαρκή διέξοδο στην διεθνή αγορά και υποφέρει ακόμα πιο πολύ από την πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης στο 1/3, λόγω της οικονομικής κρίσης στη χώρα.
Αν δεν ενισχύσουμε ποιοτικά και αναπτυξιακά αυτό το κομμάτι, οδηγούμε τις περιοχές αυτές και την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα σε ραγδαία συρρίκνωση. Κινδυνεύει να χαθεί η λιγότερο branded αλλά πανέμορφη Ελλάδα, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κρυμμένων προορισμών, οι μοναδικές τουριστικές εμπειρίες αλλά και οι χιλιάδες επιχειρήσεις, οι θέσεις εργασίας και η κοινωνική συνοχή, ιδιαίτερα στις περιοχές που ζουν από τον τουρισμό.
Επίσης, με ισοπεδωτικές οριζόντιες ρυθμίσεις, όπως το τέλος διανυκτέρευσης, οξύνεται το πρόβλημα, αφού το μέτρο επιβαρύνει δυσανάλογα τις τιμές, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τις άγνωστες περιοχές της Ελλάδας. Το μέτρο αυτό πρέπει άμεσα να φύγει από το τραπέζι και να μην εφαρμοστεί.
Κυρίες και Κύριοι,
Αυτή είναι η συνολική εικόνα, οι προοπτικές αλλά και τα βασικά εμπόδια που καλούμαστε να προσπεράσουμε. Σήμερα όμως θα ήθελα να μιλήσουμε για το πιο σημαντικό επίτευγμα του ΣΕΤΕ και κατ’ επέκταση του ελληνικού τουρισμού. Το γεγονός ότι υπάρχει συγκεκριμένο όραμα αλλά και καταγεγραμμένη στρατηγική για την επίτευξή του. Συνθέτοντας τα βέλτιστα των δυνατοτήτων κάθε τομέα, η χώρα μας μπορεί να γίνει ηγέτιδα, παγκοσμίως, στην παροχή υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών και να συμπαρασύρει έτσι τον πρωτογενή τομέα, τη μεταποίηση, τις κατασκευές, τη βιομηχανία. Αυτός θεωρούμε ότι είναι ο εφικτός δρόμος για να ξεκινήσουμε όλοι μαζί την ανασυγκρότηση της επιχειρηματικότητας και την περαιτέρω ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας.
Και η σημερινή εκδήλωση αποδεικνύει ότι ο τουρισμός είναι σε θέση να επιτύχει αυτή την σύνθεση.
Η διαμόρφωση της στρατηγικής marketing της Περιφέρειας της Θεσσαλίας είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα συνεργασίας μεταξύ του τομέα του τουρισμού, της Περιφέρειας και του κλάδου των μη αλκοολούχων ποτών. Η υποστήριξη της Coca-Cola Τρία Έψιλον είναι η έμπρακτη απόδειξη ότι ο τουρισμός μπορεί να γίνει το όχημα συνένωσης των επιχειρήσεων, του τουρισμού, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών.
Με κοινό όραμα και στόχο, συνεργαστήκαμε με την Coca-Cola Τρία Έψιλον, ώστε να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε το ολοκληρωμένο σχέδιο τουριστικής προώθησης της Θεσσαλίας. Μιας περιφέρειας της οποίας η ποικιλομορφία των προορισμών και η μοναδικότητα δημιουργούν ένα σύνθετο, αλλά ταυτόχρονα ανταγωνιστικό παζλ. Μέσα σε αυτό το σχέδιο περιγράφονται οι ενέργειες που πρέπει να εφαρμοστούν από κάθε περιοχή ξεχωριστά και ανά προσφερόμενο προϊόν, δημιουργώντας ένα αναλυτικό οδικό χάρτη έως το 2020. Αναλύονται τα στοιχεία ζήτησης και προσφοράς, οι ανταγωνιστικοί προορισμοί, το χαρτοφυλάκιο των τουριστικών προϊόντων που πρέπει να αναπτυχθούν ή να ενισχυθούν, καθώς και η επικοινωνιακή πλατφόρμα η οποία θα προωθήσει τον προορισμό διεθνώς. Τα σχέδια αυτά αποτελούν τη βάση για την ενίσχυση και εξέλιξη του συμβουλευτικού ρόλου του ΣΕΤΕ τόσο για τη συνεργασία με τις τοπικές αρχές, όσο και για την εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής branding σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Αφουγκραζόμαστε τις τοπικές κοινωνίες, τις ανάγκες τους και σε ότι μας αφορά, προσπαθούμε να αναδεικνύουμε τα ζητήματα αυτά στις αρμόδιες αρχές, να παίρνουμε συγκεκριμένες θέσεις και να σχεδιάζουμε στοχευμένες δράσεις. Και πρέπει σε αυτό το σημείο να πω ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό το εξαιρετικό πλάνο που σχεδιάσαμε να αγκαλιαστεί από την περιφέρεια, τις τοπικές κοινωνίες, τις τουριστικές επιχειρήσεις, τους Δήμους, από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και να υλοποιηθεί. Να μην μείνει στα χαρτιά. Μόνο μέσα από την συνεργασία και την υλοποίηση θα έχουμε το δικαίωμα να λέμε ότι συμμετέχουμε ενεργά.
Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, κ. Αγοραστό και όλα τα στελέχη των υπηρεσιών της Περιφέρειας, διότι καθ’ όλη τη διάρκεια της έως σήμερα συνεργασίας μας έχουν δείξει ότι πραγματικά ενδιαφέρονται να εργαστούν για το καλό του τόπου τους και να εφαρμόσουν στην πράξη αυτό που ετοιμάσαμε.
Επίσης, θέλω να ευχαριστήσω θερμά την Coca-Cola Τρία Έψιλον, γιατί για ακόμα μια φορά απέδειξε ότι είναι μια εταιρεία με όραμα και διάθεση για σύνθεση απόψεων και παραγωγή αποτελεσμάτων για το καλό της χώρας.
Από την πλευρά μας, κρατάμε σταθερά στα χέρια μας το τιμόνι το οποίο θα κατευθύνει όλες μας τις προσπάθειες προς ένα κοινό στόχο, την τοποθέτηση του ελληνικού τουρισμού στην κορυφή. Δρόμος σύνθετος, ο οποίος προϋποθέτει τη διαρκή αναβάθμιση του συνόλου των υπηρεσιών που παρέχουμε και την περαιτέρω διασφάλιση υψηλής ποιότητας του τελικού τουριστικού προϊόντος.
Μόνο έτσι θα συμβάλλουμε στην ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας
Ανδρέας Α. Ανδρεάδης
Πρόεδρος ΔΣ