Ομιλίες / Δηλώσεις

Ομιλία Γενικού Γραμματέα ΣΕΤΕ, κ. Γιώργου Βερνίκου «Σύγχρονες Τάσεις του Τουρισμού στην ΕΕ και την Ελλάδα» του Ευρωπαϊκού Κέντρου Αριστείας Jean Monnet του Πανεπιστημίου Αθηνών

Εκ μέρους του ΣΕΤΕ, σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση

Με το 2015 πλέον να αποτελεί παρελθόν, καταγράψαμε 3 συνεχείς χρονιές με ρεκόρ σε αφίξεις και σε έσοδα. Τρεις χρονιές κατά τις οποίες, εν μέσω γενικής ύφεσης, ξεπεράσαμε όλους τους στόχους μας. Όμως αυτές οι χρονιές ήταν ταυτόχρονα εξαιρετικά δύσκολες για τους Έλληνες και την οικονομίας μας. Ο τουρισμός υποστήριξε με όλες του τις δυνάμεις τη χώρα με τα γνωστά αποτελέσματα συνεισφοράς στο ΑΕΠ, στα εθνικά έσοδα, στην απασχόληση, στα ασφαλιστικά ταμεία, στην παραγωγή και την κατανάλωση.

Εκτίμησή μας είναι ότι: 

  • Αυξήσαμε 6% τον όγκο απασχόλησης των μισθωτών. Οι συνολικές αποδοχές των μισθωτών του τομέα θα αγγίξουν τα 4 δισ. Ευρώ, αυξημένες κατά 200 εκατ. σε σχέση με το 2015. Οι συνολικές εισφορές του τομέα προς το ΙΚΑ θα αγγίξουν το 1,7 δισ. Ευρώ, το οποίο υπερβαίνει κατά πολύ την άμεση συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας.

Παρόλα αυτά, παρά τις αφίξεις, τα έσοδα, την συνεισφορά μας, τις πρώτες θετικές ενδείξεις για την επόμενη χρονιά, είναι εξαιρετικά έντονη η ανησυχία των τουριστικών επιχειρήσεων για το μέλλον του τομέα.

Σήμερα βρισκόμαστε σε σημείο καμπής. Ο τομέας μας έχει πλέον αγγίξει τα όριά του και είναι έτοιμος, δυστυχώς, να υποχωρήσει στην πίεση που δημιουργούν οι πρωτόγνωρες συνθήκες της ελληνικής επιχειρηματικότητας. H εφαρμογή των προαπαιτούμενων της συμφωνίας, το ασφαλιστικό, η εφαρμογή του νόμου για τα κόκκινα δάνεια, η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής.

Παράλληλα, η υπερφορολόγηση του τομέα παραμένει ως το πλέον σημαντικό εμπόδιο για τη θωράκιση μας έναντι των ανταγωνιστών μας, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο όπου βρισκόμαστε στην περίοδο των πρώτων κρατήσεων και των συμφωνιών με τους ΤourOperators. Το πλέον ανησυχητικό θέμα με την υπερφορολόγηση, είναι ότι δεν βλέπουμε ένα τέλος σε αυτήν την πρακτική. Εκεί που πιστεύουμε ότι ολοκληρώθηκε ο κύκλος των νέων φόρων και των πρόσθετων επιβαρύνσεων, διαρκώς ακούμε για νέα μέτρα. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ελληνικός τουρισμός δεν θα είναι ανταγωνιστικός και το κράτος θα εξακολουθεί να χάνει έσοδα και στόχους.

Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου το 2017 να επανέλθουν οι συντελεστές ΦΠΑ σε ανταγωνιστικά επίπεδα, διαφορετικά, η πραγματικότητα θα είναι πολύ δύσκολη για τους νόμιμους επιχειρηματίες που αγωνίζονται σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Για έναν τομέα με θετική επίδραση σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας.

Κυρίες και κύριοι, σε όλα αυτά τα εσωτερικά ζητήματα που είναι μείζονος σημασίας για τις τουριστικές επιχειρήσεις, πρέπει να προσθέσουμε και όλους εκείνους τους εξωτερικούς και δυστυχώς ακόμα αστάθμητους παράγοντες που θα επηρεάσουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο την επόμενη τουριστική περίοδο. Οι εξωγενείς αυτοί παράγοντες, είναι: 

  • Ο διεθνής προβληματισμός νέων τρομοκρατικών επιθέσεων, ιδιαίτερα σε μέσα μεταφοράς. Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ως κόρη οφθαλμού την εικόνα της ασφάλειας του προορισμού μας που έχουμε αναπτύξει τα τελευταία χρόνια.
  • Η σχέση Ρωσίας – Τουρκίας και η βελτίωση ή η περαιτέρω επιδείνωσή της. Τα πράγματα εδώ παραμένουν ακόμα ρευστά.
  • Η διαχείριση του κρισιμότατου προσφυγικού ζητήματος, η εξέλιξη των προσφυγικών ροών και η διαχείρισή τους – ιδιαίτερα στη περίπτωση περαιτέρω ανάφλεξης στη Συρία. Είναι σίγουρο ότι θα πρέπει να διαφυλάξουμε την εύρυθμη λειτουργία, πάνω από όλα, των τοπικών κοινωνιών αλλά και των τουριστικών προορισμών, ώστε να μην αλλοιωθεί η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών των τουριστικών επιχειρήσεων.
  • Η νέα διαδικασία χορήγησης βιομετρικών θεωρήσεων βίζα Σένγκεν για τους πολίτες σημαντικών αγορών, όπως η Ρωσία, η Ινδία, η Κίνα κ.α. Είναι μία νέα κατάσταση στην οποία πρέπει να προσαρμοστούν οι κρατικές μας υπηρεσίες άμεσα αν στοχεύουμε στο να αυξήσουμε το μερίδιό μας σε αυτές τις αγορές.

Βέβαια σε αυτό το παζλ δεν είναι όλα αρνητικά. Η ισοτιμία του Ευρώ, η χαμηλή τιμή πετρελαίου, τα πρώτα στοιχεία του προγραμματισμού των αεροπορικών θέσεων, αλλά και των κρατήσεων, που δείχνουν μονοψήφια αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, η συλλογική ακατάπαυστη προσπάθεια επιχειρήσεων και εργαζομένων, αλλά και η συνεχώς ενισχυόμενη εικόνα ποιότητας προϊόντος και ασφάλειας προορισμού, συμβάλλουν θετικά και για την επόμενη χρονιά.

Τη στιγμή αυτή είναι δύσκολο να κάνουμε πρόβλεψη για το 2016.  Είμαστε διακριτικά αισιόδοξοι ότι ο τομέας θα βγει νικητής μέσα σε αυτό το πρωτόγνωρο για την ελληνική επιχειρηματικότητα περιβάλλον.

Και σε αυτό το περιβάλλον, είναι βέβαιο ότι όλοι εμείς είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε πιο σκληρά από ποτέ για να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την ελληνική οικονομία να επιτυγχάνουμε τους στόχους μας σε προσωπικό αλλά και συλλογικό επίπεδο, να συμβάλλουμε στην απασχόληση, ιδίως στις τοπικές κοινωνίες και να διασφαλίζουμε το μέλλον των επόμενων γενεών.

Ο ΣΕΤΕ, από την πλευρά του ως κοινωνικός εταίρος, έχει ενεργοποιήσει πλήρως τους δύο σύγχρονους επιχειρησιακούς του βραχίονες  το Ινστιτούτο ΣΕΤΕ και την Marketing Greece και συνεχίζει να εργάζεται ακατάπαυστα, επιδιώκοντας τη συνεργασία με όλες τις αρμόδιες αρχές, καταρχήν τα αρμόδια υπουργεία και τον ΕΟΤ, αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου ο ελληνικός τουρισμός να μπορέσει να διαχειριστεί τα ζητήματα που τον απασχολούν.

Το 2013 καταθέσαμε την πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη στρατηγικής ελληνικού τουρισμού με συγκεκριμένο οδικό χάρτη. Ο οδικός χάρτης 2021 περιελάβανε τα έξη βασικά τουριστικά προϊόντα της χώρας μας. Sea & Sun, CityBreak, Πολιτιστικός τουρισμός, ναυτικός τουρισμός, MICEκαι Ιατρικός τουρισμός. Εκτός από την περιγραφή, ο οδικός χάρτης ανέλυε τα εργαλεία, τις τάσεις αλλά και τις επενδύσεις που χρειαζόντουσαν ώστε να επιτύχουμε τους στόχους μας.  Σήμερα, η μελέτη αυτή εξειδικεύεται και εμπλουτίζονται οι στόχοι υπό το φως των σημαντικών αλλαγών, θετικών και αρνητικών, τα χρόνια που μεσολάβησαν.

Μέσω των περιφερειακών γραφείων μας, αναπτύξαμε τα στρατηγικά marketing plans τουριστικού προϊόντος για πέντε περιφέρειες της χώρας, σε στενή συνεργασία με τις περιφερειακές και τοπικές αρχές καθώς και τους τοπικούς φορείς. Μέσα σε αυτό το σχέδιο περιγράφονται οι ενέργειες που πρέπει να εφαρμοστούν από κάθε περιοχή ξεχωριστά και ανά προσφερόμενο προϊόν, δημιουργώντας ένα αναλυτικό οδικό χάρτη έως το 2020. Αναλύονται τα στοιχεία ζήτησης και προσφοράς, οι ανταγωνιστικοί προορισμοί, το χαρτοφυλάκιο των τουριστικών προϊόντων που πρέπει να αναπτυχθούν ή να ενισχυθούν, καθώς και η επικοινωνιακή πλατφόρμα η οποία θα προωθήσει τον προορισμό διεθνώς, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις σύγχρονές τάσεις επικοινωνίας (Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, δημιουργία περιεχομένου συνέργειες με τους δυνητικούς επισκέπτες, κλπ). Τα σχέδια αυτά αποτελούν τη βάση για την ενίσχυση και εξέλιξη του συμβουλευτικού ρόλου του ΣΕΤΕ τόσο για τη συνεργασία με τις τοπικές αρχές, όσο και για την εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής branding σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Αγγίζουμε το σημαντικότερο θέμα του ελληνικού τουρισμού, την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, σχεδιάζοντας ένα νέο ολοκληρωμένο σύστημα πιστοποίησης ποιότητας υπηρεσιών και προσόντων βασισμένο στη διεθνή εμπειρία. Μέσω του SETETraining, ξεκινήσαμε το νέο κύκλο στοχευμένων εκπαιδευτικών σεμιναρίων υψηλού επιπέδου σε συγκεκριμένες κατηγορίες δεξιοτήτων για τους επαγγελματίες του κλάδου, ενώ το ΙΝΣΕΤΕ προχωράει και το δεύτερο πρόγραμμα εκπαίδευσης ανέργων νέων. Εκπαιδεύουμε έτσι τους επαγγελματίες του τομέα σε softskills, σε εξυπηρέτηση πελατών, σε διαχείριση παραπόνων, στις νέες τάσεις της γαστρονομίας, στη σωστή διοίκηση, σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις.  Παράλληλα με το SETE Intelligence μπαίνουμε σε βάθος στην ανάλυση των μεγεθών των τουριστικών προϊόντων προκειμένου να κατανοήσουμε τα χαρακτηριστικά τους και τις προοπτικές τους και μοιραζόμαστε με τον κλάδο τα αποτελέσματα. Έχουμε πλέον πληθώρα στοιχείων σχετικά με το προφίλ των πελατών, τις ανάγκες τους, τους λόγους για τους οποίους ταξιδεύουν, τις συμπεριφορές τους, τις συνήθειες τους, τις επιθυμίες τους όσον αφορά στο interactionμε τα ξενοδοχεία κλπ.

Κυρίες και κύριοι,

Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις σύγχρονες μεθόδους που υπάρχουν παγκοσμίως, αναλύοντας και προσαρμόζοντας τις τάσεις αυτές στην ελληνική πραγματικότητα, θα μπορούσα σε μια φράση να περιγράψω τη δουλειά που υλοποιεί ο ΣΕΤΕ, ως τον καταλύτη για την διαφύλαξη και την περαιτέρω ανάπτυξη όλων των τουριστικών επιχειρήσεων, Μελών του ΣΕΤΕ και μη.

Αφουγκραζόμαστε τις τοπικές κοινωνίες, τις ανάγκες τους και σε ότι μας αφορά, προσπαθούμε να αναδεικνύουμε τα ζητήματα αυτά στις αρμόδιες αρχές, να παίρνουμε συγκεκριμένες θέσεις και να σχεδιάζουμε στοχευμένες δράσεις. Ταυτόχρονα, η δράση μας δεν σταματά εκεί. Αναλαμβάνοντας την προεδρία της Οικονομικής & Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ) είμαστε έτοιμοι να πρωταγωνιστήσουμε στον κοινωνικό διάλογο και στις «συνθέσεις» που πρέπει να γίνουν για να ξαναμπεί η χώρα σε αναπτυξιακή τροχιά.

Κλείνοντας, θα ήθελα να επαναλάβω κάτι που πραγματικά πιστεύουμε στον ΣΕΤΕ. Διαθέτουμε ως χώρα την κρίσιμη μάζα ανθρωπίνων πόρων που απαιτείται. Διαθέτουμε μια μοναδική φυσική ομορφιά, που δημιουργεί από μόνη της αξέχαστες εμπειρίες, ιστορικά και αρχαιολογικά μνημεία που όλοι θέλουν να επισκεφθούν και κατάλληλες κλιματικές συνθήκες που επιτρέπουν τη περαιτέρω διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Είναι υποχρέωση όλων όσοι δραστηριοποιούμαστε στον τουρισμό να διαφυλάξουμε τις ομορφιές της χώρας μας και να τις αναδείξουμε, όπως τους αξίζει, στις καλύτερες θέσεις του παγκόσμιου τουρισμού.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει όλοι να εστιάσουμε στους ανθρώπους του τουρισμού, που καθημερινά αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές μας. Θα πρέπει να δώσουμε κίνητρα στους επαγγελματίες των ενοικιαζόμενων δωματίων να ενισχύσουν τη διαφορετικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών τους. Θα πρέπει να επενδύσουμε στις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις και να τις στηρίξουμε, ώστε να προσφέρουν αυθεντικές και μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες της χώρας. Πρέπει επίσης να ενισχύσουμε τους τουριστικούς πράκτορες και να τους βοηθήσουμε να προσεγγίσουν νέες αγορές. Θα πρέπει να ενισχύσουμε τη διασύνδεση των προορισμών και να δημιουργήσουμε αξιόπιστες και σύγχρονες τουριστικές υποδομές.

Με τη συνεργασία όλων των φορέων του ελληνικού τουρισμού, είμαι βέβαιος ότι θα καταφέρουμε να ξεπεράσουμε τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.

 

Γιώργος Βερνίκος

Γενικός Γραμματέας ΣΕΤΕ

Πρόεδρος ΟΚΕ

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Παρακαλώ περιμένετε…

Εγγραφή στο newsletter

Σε συμμόρφωση με τις προβλέψεις του νέου Γενικού Κανονισμού Προστασίας των Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ΕΕ 679/2016 (GDPR), ο ΣΕΤΕ χρειάζεται τη συγκατάθεσή σας για να επικοινωνεί μαζί σας, προκειμένου να λαμβάνετε τα newsletters του. Οι επικοινωνίες αυτές πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Για να δείτε την Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα του ΣΕΤΕ, παρακαλούμε πατήστε εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο