Αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Κυρίες και κύριοι,
Σας ευχαριστούμε θερμά για την παρουσία σήμερα εδώ.
Ξέρουμε όλοι ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης, ο τουρισμός ήταν ο μόνος τομέας που κατάφερε να κρατηθεί όρθιος και να υποστηρίξει έμπρακτα την ελληνική οικονομία, αλλά πολύ περισσότερο τις τοπικές κοινωνίες. Σχεδόν από την αρχή της κρίσης, ο ιδιωτικός τομέας κατάλαβε ότι για να καταφέρει να συνεχίσει να αποδίδει, έπρεπε να καταστρώσει ένα συγκεκριμένο και δομημένο σχέδιο. Έναν οδικό χάρτη τον οποίο θα έπρεπε όλοι μας να ακολουθήσουμε και του οποίου η υλοποίηση εξαρτάται από τη δική μας δραστηριότητα, από την κατανόηση, από τη θέλησή μας.
Στην προσπάθειά μας να ενισχύσουμε την ποιότητα των προσφερόμενων προϊόντων του ελληνικού τουρισμού και να εδραιώσουμε τη θέση του τομέα ανάμεσα στις σημαντικότερες αγορές παγκοσμίως, το νέο διοικητικό συμβούλιο με την ανάληψη των καθηκόντων του, ανανέωσε τη στρατηγική του ΣΕΤΕ. Οι 4 στρατηγικοί στόχοι είναι:
Πρώτον, μακροχρόνια και σταθερή ανάπτυξη.
Δεύτερον, ενότητα ολόκληρου του τομέα και εργασιακή ειρήνη.
Τρίτον, διαρκής, αρμονική και επωφελής για την ελληνική οικονομία και τη χώρα σχέση με τις εκάστοτε κυβερνήσεις.
Τέταρτον, ενδυνάμωση της κοινωνικής διάστασης του τουρισμού και ενίσχυση του κοινωνικού μας αποτυπώματος.
Βασική μας προτεραιότητα είναι να έρθουμε σε ακόμα πιο άμεση επαφή με τις τοπικές κοινωνίες ανά την Ελλάδα. Οφείλουμε να είμαστε παρόντες σε όλους τους προορισμούς της χώρας μας και στους καθιερωμένους, αλλά και στους λιγότερο ανεπτυγμένους, με συνεχή προσφορά και αλληλεπίδραση. Να καταγράψουμε τις ανάγκες τους και να προσπαθήσουμε από κοινού να βρούμε λύσεις στα ζητήματα που προκύπτουν. Έτσι θα καταφέρουμε να μεγιστοποιήσουμε τη συνεισφορά του τουρισμού και να διευρύνουμε τα οφέλη του.
Έχουμε μπροστά μας μια τεράστια ευκαιρία. Θεωρούμε πως η διασύνδεσή μας με τους υπόλοιπους τομείς της ελληνικής οικονομίας θα επιταχύνει τις διαδικασίες ενίσχυσης της ποιότητας του ελληνικού τουρισμού. Στον ΣΕΤΕ πιστεύουμε ότι με αιχμή του δόρατος τη γαστρονομία και την πολιτιστική κληρονομία μας, μπορούμε να προσφέρουμε ένα ολοκληρωμένο και μοναδικό τουριστικό προϊόν που όμοιό του δύσκολα μπορεί να δημιουργηθεί. Παράλληλα, αυτού του είδους η διασύνδεση, είμαστε βέβαιοι ότι θα ενισχύσει το κοινωνικό αντίκτυπο του τομέα, ιδιαίτερα στις απομακρυσμένες περιοχές, ή σε εκείνα τα μέρη της χώρας μας που δεν είναι ακόμα τουριστικά ανεπτυγμένα.
Όλο αυτό μπορεί να ακούγεται εύκολο και προφανές, όμως είναι εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοστεί άμεσα διότι μας λείπουν βασικές απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: γιατί δεν έχει γίνει τόσο καιρό, ποια είναι τα λειτουργικά εμπόδια για την υλοποίησή τους, ποιες συνέργειες πρέπει να δημιουργηθούν, ποιες μορφές πρέπει να πάρει η σύμπραξη του τουρισμού και του πολιτισμού και τόσες ακόμα.
Για το λόγο αυτό, από τον Ιούλιο έως και σήμερα, έχουμε υλοποιήσει μια σειρά από συναντήσεις σε τοπικό επίπεδο. Έχουμε επισκεφτεί, την Αλεξανδρούπολη, τη Θεσσαλονίκη, τον Βόλο, την Κέρκυρα, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο, την Κρήτη, την Πάτρα, και τις επόμενες εβδομάδες θα επισκεφτούμε τα Ιωάννινα, την Τρίπολη, τη Χαλκίδα και άλλους προορισμούς. Σκοπός μας είναι να συζητήσουμε με τις τοπικές κοινωνίες, να βρούμε τις απαντήσεις σε όσες περισσότερες ερωτήσεις μπορούμε και να καταγράψουμε από κοινού όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε ώστε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες πάνω στις οποίες θα ξεκινήσουμε τις προσπάθειές διασύνδεσης με τον τομέα.
Όλα αυτά λοιπόν συνθέτουν τη νέα μας αντίληψη για το πώς θα φτάσουμε από το σημείο που είμαστε σήμερα, στο σημείο της τουριστικής συνείδησης.
Κυρίες και κύριοι,
Ήδη, από τα αποτελέσματα της πρώτης μελέτης του Oxford Economics, φάνηκε ότι η Ελλάδα δεν είχε αξιοποιήσει το διαδίκτυο όσο άλλες χώρες, καθώς καταγράφηκε χαμηλό ποσοστό σύνδεσης των τουριστικών επιχειρήσεων με αυτό. Από τότε, έχουν μεν γίνει αρκετά βήματα, όσον αφορά στην ψηφιοποίηση του ελληνικού τουρισμού, αλλά πρέπει να γίνουν και άλλα, καθώς οι εξελίξεις είναι καταιγιστικές.
Οι μεγάλες τουριστικές εταιρείες έχουν αντιληφθεί τη δύναμη του διαδικτύου και, σε αρκετές περιπτώσεις, έχουν επενδύσει σε αυτό. Ωστόσο πολλά απομένει να γίνουν σε επίπεδο μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων σε αυτή την κατεύθυνση. Οι εταιρείες με αντικείμενο το διαδίκτυο, υλοποιούν δράσεις και προγράμματα ενίσχυσης των ΜμΕ, όπως για παράδειγμα το Grow Greek Tourism Online της Google.
Ο ΣΕΤΕ, με τη δημιουργία της Marketing Greece, έχει εκμεταλλευθεί όλα τα ψηφιακά εργαλεία που υπάρχουν, δημιουργώντας μια νέα, μοντέρνα και ολοκληρωμένη εικόνα για τον ελληνικό τουρισμό, τόσο σε επίπεδο marketing προορισμών, όσο και σε επίπεδο επικοινωνίας και προώθησης τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Το διαδίκτυο συμβάλλει πλέον με ολοκληρωτικό τρόπο στην αλληλεπίδραση των προϊόντων και των επισκεπτών μιας χώρας. Σε επίπεδο σχεδιασμού ταξιδιού, κράτησης μεταφορικού μέσου και διανυκτέρευσης, κατάταξης καταλυμάτων και εστιατορίων, διερεύνησης των δραστηριοτήτων που προσφέρει ο κάθε προορισμός, το διαδίκτυο έχει καταστεί βασικό κανάλι ενημέρωσης για τους ταξιδιώτες.
Κλείνω το σύντομο χαιρετισμό μου, λέγοντας πως αναμένω να ακούσω με μεγάλο ενδιαφέρον για τα αποτελέσματα της μελέτης.
Προφανώς το περιθώριο της χώρας μας είναι ακόμα πολύ μεγάλο και πρέπει να το εκμεταλλευτούμε για να καταφέρουμε να μείνουμε σταθεροί στον δρόμο για την επίτευξη των στόχων μας. Παράλληλα, η καλύτερη και συστηματικότερη αξιοποίηση του διαδικτύου θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω αύξηση της απασχόλησης. Ζήτημα που εντάσσεται διαχρονικά στις επιδιώξεις του Συνδέσμου.
Η δημιουργία και η σωστή χρήση ψηφιακού περιεχομένου είναι ίσως το βασικότερο εργαλείο προώθησης των προϊόντων μας. Η υπόσχεση που δίνουμε στους δυνητικούς επισκέπτες της χώρας. Μια υπόσχεση που πρέπει να τηρούμε πάση θυσία.
Σας ευχαριστώ,
Γιάννης Α. Ρέτσος
Πρόεδρος ΔΣ