Το 2017 τα έσοδα από τον τουρισμό ξεπέρασαν τα 14,6 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 10,8% σε σύγκριση με το 2016. Η εισερχόμενη τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά 7,4%, αγγίζοντας τους 30,1 εκατ. τουρίστες. Αντίστοιχη αύξηση προβλέπεται και για το 2018, αναδεικνύοντας έτσι ότι ο τουρισμός είναι το αναμφισβήτητο συγκριτικό πλεονέκτημα της οικονομίας μας.
Αντίστοιχα αισιόδοξη είναι η εικόνα και στο θαλάσσιο τουρισμό. Είμαστε στην αρχή μιας νέας περιόδου, όπου το ελληνικό επαγγελματικό γιώτινγκ βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος όλου του κόσμου που αγαπάει τη θάλασσα. Με καθυστέρηση πολλών ετών το ελληνικό γιώτινγκ εισέρχεται στην καλύτερή του περίοδο. Η τεχνολογία παίζει το δικό της ρόλο, κάνοντας πολύ πιο εύκολη τη ναύλωση μικρών και μεγάλων σκαφών, προσελκύοντας νέους λάτρεις στη θάλασσα και δημιουργώντας προϋποθέσεις για νέα προϊόντα, όπως είναι οι βραχυχρόνιες ναυλώσεις. Νέες βάσεις ναυλώσεων σκαφών δημιουργούνται όλο και περισσότερο σε νησιά και παραθαλάσσιες περιοχές.
Ζούμε μια νέα εποχή, όπου τα επόμενα δύο-τρία χρόνια θα γίνει πολύ πιο ορατή. Είναι πάντως ενδεικτικό ότι τα μεγάλα ποιοτικά ναυπηγεία παρουσιάζουν προβλήματα στις παραδόσεις σκαφών λόγω της μεγάλης ζήτησης.
Πέρα από τη σημαντική ζήτηση που έχουν τα σκάφη χωρίς πλήρωμα, περιλαμβανομένων και των catamaran, εξίσου δυναμική εμφανίζεται και η αγορά ναυλώσεων σκαφών με πλήρωμα. Όλο και περισσότεροι επαγγελματίες απ’ όλο τον κόσμο διεκδικούν το δικαίωμά τους να βρεθούν στο επίκεντρο της ζήτησης των ελληνικών θαλασσών. Αυτό δημιούργησε έντονες πιέσεις για ναύλωση σκαφών με σημαίες μη ευρωπαϊκές. Ήταν σημαντικό το βήμα που θεσμικά επιτράπηκε σε megayachts πάνω από 35 μέτρα με μη ευρωπαϊκή σημαία να ναυλώνονται με λιγότερα από 12 άτομα.
Η δυναμική της αγοράς δημιουργεί και αυξημένες υποχρεώσεις. Πρέπει να έχεις τη χρυσή τομή ανάμεσα στο να στηρίζεις την ανάπτυξη, να έχεις μείωση της γραφειοκρατίας και να μην ενθαρρύνεις τις παράνομες ναυλώσεις. Έχουν γίνει σημαντικά βήματα, ώστε ν’ αντιληφθούν όλοι ότι, αν θέλουν να δραστηριοποιούνται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, θα πρέπει να είναι νόμιμοι. Είναι σημαντικό επίσης όλοι όσοι ασχολούμαστε με το γιώτινγκ να συνεργαζόμαστε και να συντονιζόμαστε. Αυτό αφορά τόσο τα Ναυτικά Σαλόνια, όσο και γενικά την εικόνα που δίνουμε στις επαφές μας με τη Δημόσια Διοίκηση, τις Υπηρεσίες, αλλά και με την επικοινωνία μας με όλους τους λάτρεις της θάλασσας. Το θεσμικό πλαίσιο που έχουμε χρειάζεται συνεχή βελτίωση, ώστε ν’ ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες. Υπάρχουν αρκετά ανοιχτά θέματα, τα οποία συνεχώς επισημαίνουμε και ζητάμε την επίλυσή τους.
Μια ιδιαίτερα λοιπόν ενδιαφέρουσα περίοδος ανοίγεται μπροστά μας. Να έχουμε ωστόσο υπόψη μας ότι υπάρχουν μακροχρόνιες παθογένειες, ασύμμετρες απειλές που περιβάλλουν τη χώρα μας, αλλά και αναταράξεις που πολλές φορές εξαρτώνται από εμάς. Γι’ αυτό είναι καλό να είμαστε «προσδεμένοι».