Στο πλαίσιο της καμπάνιας “Χτίζω Ξενοδοχείο”, παρουσιάζουμε τα σημεία-κλειδιά για έναν σωστό προϋπολογισμό κατά την περίοδο της προετοιμασίας οικοδόμησης ενός καινούριου ξενοδοχειακού project
Εν όψει της δυναμικής καμπάνιας του 100% Hotel Show “Χτίζω Ξενοδοχείο”, η οποία εκτελείται στο πλαίσιο της προώθησης των ανανεωμένων sections της Έκθεσης που αφορούν την Αρχιτεκτονική, την Κατασκευή και την Interior Διαμόρφωση ενός καταλύματος, το blog του www.hotelshow.gr φιλοξενεί ενδιαφέροντα και χρήσιμα άρθρα που αφορούν σημαντικά ζητήματα της διαδικασίας χτισίματος ενός νέου ξενοδοχείου, όπως ο Προϋπολογισμός, το Design και το Concept.
Σε μια προσπάθεια παρουσίασης του κάθε θέματος από την οπτική ενός καταξιωμένου επαγγελματία στον χώρο, ο κος Νίκος Σ. Μοράντης, Ιδρυτής και CEO της Hotelier Academy Greece, μας αναλύει τη σημασία του σωστού προϋπολογισμού για το χτίσιμο ενός νέου ξενοδοχείου, και μας παρουσιάζει όλα τα σημεία-κλειδιά που πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν.
Διαθέτοντας, πλέον, σχεδόν 9 χρόνια εμπειρίας στον παγκόσμιο ξενοδοχειακό κλάδο, δεν είναι λίγες οι φορές που έχω εμπλακεί προσωπικά στη διαδικασία ανάπτυξης και προδιαγραφής νέων ξενοδοχείων, αλλά και στην επανατοποθέτηση υπαρχόντων καταλυμάτων που τελούν υπό ανακαίνιση. Με την εμπλοκή μου, όμως, και στην ανάπτυξη του 100% Hotel Show, έχω έρθει σε στενή επαφή και με συντελεστές από το ευρύτερο κομμάτι της ξενοδοχειακής ανάπτυξης, από εταιρείες Αρχιτεκτονικής μέχρι και Εξοπλισμού, κάτι που μου έδωσε την ευκαιρία να έχω μία πλήρη και “εκ των έσω” εικόνα για όλα τα στάδια ανάπτυξης ενός νέου καταλύματος. Δεν είναι, μάλιστα, λίγες οι φορές που το θέμα “Προϋπολογισμός” έχει αναδειχθεί ως το πλέον σημαντικό, αφού καθορίζει σε πολλά επίπεδα τη στρατηγική και την τελική έκβαση μιας νέας επένδυσης.
Με αφορμή όλα τα παραπάνω, σε αυτό το ειδικό άρθρο θα προσπαθήσω να αναλύσω τα key-points σε σχέση με τον σωστό προσδιορισμό του προϋπολογισμού στην ανάπτυξη ενός νέου καταλύματος ή την ανακαίνιση ενός υπάρχοντος ξενοδοχείου, σύμφωνα πάντα με την προσωπική μου άποψη, αλλά και το πώς θεωρώ ότι τελικά καθορίζει το τελικό αποτέλεσμα της επένδυσης.
Ο Καθορισμός των πηγών χρηματοδότησης που καθορίζουν το Συνολικό Budget
Καθώς η ανέγερση ενός νέου ξενοδοχείου αποτελεί εκ προδιαγραφής μια ιδιαίτερα δαπανηρή διαδικασία, καθοριστικό ρόλο παίζει ο προκαθορισμός του συνολικού budget που θα έχουμε στη διάθεσή μας για την ολοκλήρωση του έργου. Για να γίνει, όμως, μια σωστή μελέτη, θα πρέπει να καθοριστούν εκ των προτέρων οι πιθανές πηγές χρηματοδότησης αλλά και το χρονικό διάστημα που τα χρήματα θα είναι διαθέσιμα. Πέρα από τα ίδια τα κεφάλαια, μεγάλη σημασία στη διαμόρφωση του τελικού budget παίζουν και οι πιθανές χρηματοδοτικές λύσεις, όπως ο αναπτυξιακός νόμος, τα διάφορα προγράμματα ΕΣΠΑ που μπορεί να ενταχθεί το έργο, αλλά και πιθανός δανεισμός. Για να ορίσουμε, όμως, αν το budget που συγκεντρώσαμε είναι τελικά αρκετό, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε και τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που θέλουμε να δημιουργήσουμε. Συνεπώς, η ύπαρξη ενός καλά μελετημένου business plan είναι απόλυτα απαραίτητη, κάτι που αποτελεί και μια από τις αρχικές επενδύσεις που θα κάνει ο μελλοντικός ξενοδόχος σε επίπεδο υπηρεσιών από τρίτους συνεργάτες, πριν καν την ύπαρξη του καταλύματος. Έχοντας το business plan στα χέρια μας, εκτός του ότι διευκολύνεται ο δανεισμός που ενδεχομένως να χρειαστεί, μπορούμε να προσεγγίσουμε και πιθανούς επενδυτές που θα επιθυμούσαν τη συμμετοχή τους στο project, μειώνοντας σημαντικά το ρίσκο. Σαφώς, το business plan απαιτείται και στις αιτήσεις για τις διάφορες κρατικές ενισχύσεις, προκειμένου να είναι εφικτή η σχετική τους έγκριση.
Η στρατηγική, το προφίλ και το όραμα του προϊόντος που θέλουμε να διαμορφώσουμε
Παράλληλα με τη δημιουργία του business plan, είναι σημαντικό να καθοριστεί η στρατηγική, το προφίλ και το όραμα του καταλύματος, κοινώς το Ξενοδοχειακό Concept, καθώς παίζει καθοριστικό παράγοντα στο στήσιμο του προϋπολογισμού. Το ξενοδοχειακό concept καθορίζει σε μεγάλο επίπεδο τα facilities του ξενοδοχείου αλλά και τα σημεία που θα πρέπει να δοθεί έμφαση, και κατ΄επέκταση το σχετικό budget που θα πρέπει να επενδυθεί. Επίσης, καθορίζει τη συνολική μορφή του καταλύματος αλλά και το δίκτυο των πιθανών προμηθευτών και συνεργασιών που θα είναι καλό να αναπτυχθούν, για τη διαμόρφωση ενός επιτυχημένου καταλύματος. Για παράδειγμα, αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα πλήρως sustainable κατάλυμα, είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να επενδύσουμε σε οικολογικά συστήματα ενέργειας, σε οικολογικά υλικά δόμησης και διακόσμησης, αλλά και σε ένα απόλυτα εξειδικευμένο δίκτυο συνεργατών, από Αρχιτέκτονες μέχρι Μηχανικούς. Όπως είναι λογικό, όλο αυτό είναι κάτι το οποίο επηρεάζει το συνολικό κόστος επένδυσης, άρα και τον συνολικό προϋπολογισμό, και πρέπει να είναι γνωστό πριν την έναρξη της κατασκευής.
Ο προσδιορισμός των προτεραιοτήτων σε Κατασκευαστικό και Design Επίπεδο
Έχοντας ήδη το budget και το concept του ξενοδοχείου μας, θα πρέπει να τεθούν, σε συνεργασία με την Αρχιτεκτονική και Κατασκευαστική ομάδα, οι σχετικές κατασκευαστικές και design προτεραιότητες. Το budget θα πρέπει να το διαχειριστούμε με τέτοιο τρόπο, ώστε να διασφαλιστούν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και η υπεραξία του καταλύματος, πάντα όμως σε συνάρτηση με το business plan, το οποίο ενδέχεται να επηρεάζει και τις σχετικές χρηματοδοτήσεις. Με το concept ως οδηγό, η Αρχιτεκτονική και η Κατασκευαστική ομάδα θα δώσουν τις σχετικές ιδέες για την καλύτερη ανάπτυξη των χώρων του καταλύματος, αλλά και τις εναλλακτικές σε σχέση με την ανάπτυξη των facilities, που επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό τον προϋπολογισμό του ξενοδοχείου. Καθώς, όμως, σημαντικό είναι και το ποσό που αφορά το κομμάτι της εσωτερικής διαμόρφωσης, θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν και το κόστος του interior design αλλά και του βασικού εξοπλισμού που θα χρειαστεί. Όλα αυτά, βέβαια, θα πρέπει να καθορίζονται με σχετική προτεραιοποίηση, σύμφωνα και με το προφίλ του καταλύματος που θέλουμε να διαμορφώσουμε. Για παράδειγμα, η επένδυση σε είδη διακόσμησης και πίνακες θα ήταν σαφώς μεγαλύτερη σε ένα Art Hotel σε σχέση με ένα συμβατικό, ανακατατάσσοντας σημαντικά τα ποσά επένδυσης ανά κατηγορία.
Η διασφάλιση του marketing budget που θα απαιτηθεί για την προώθηση του ξενοδοχείου
Ένα σύνηθες λάθος στον προϋπολογισμό ενός ξενοδοχείου, είναι η παράλειψη των σχετικών ποσών που αφορούν τη δημιουργία του online branding του καταλύματος, αλλά και το marketing budget που απαιτείται για την αρχική τοποθέτησή του. Με τον ταξιδιώτη να επιλέγει διαδικτυακά το ξενοδοχείο που θα κάνει κράτηση, τόσο σε επίπεδο Β2Β όσο και Β2C, είναι σημαντικό ένα νέο κατάλυμα να επενδύσει στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης φωτογράφισης και ενός video υψηλής ποιότητας, καθώς αυτά θα αποτελέσουν τα βασικά του εργαλεία προώθησης. Επίσης, είναι απαραίτητο να γίνει ένα σωστό online set-up του καταλύματος, τόσο στο επίσημο website και το booking engine του, όσο και στα διάφορα OTAs, Review Websites και Social Media. Δεν είναι λίγες φορές που οι ξενοδόχοι παραλείπουν τον προϋπολογισμό του σχετικού budget για όλα τα παραπάνω, παρόλο που, κατά την άποψή μου, τα συγκεκριμένα ζητήματα έχουν όση σημασία έχουν και τα κουφώματα του ξενοδοχείου, αφού, χωρίς αυτά, η επένδυση παραμένει αφανής και οι πωλήσεις ιδιαίτερα αδύναμες.
Τέλος: Ο προϋπολογισμός δεν είναι μυστικό!
Έχοντας όλα τα παραπάνω κατά νου, ο ξενοδόχος μπορεί με μεγαλύτερη ασφάλεια να στήσει τον σχετικό προϋπολογισμό για το νέο του επιχειρηματικό εγχείρημα, αφήνοντας πάντα έναν σχετικό “αέρα” στην επένδυση, έτσι ώστε να μπορέσει να ενισχύσει το budget σε κάποιο σημείο, εφόσον χρειαστεί. Το σημαντικότερο, όμως, για την επιτυχία του project, είναι να μοιράζεται τον σχετικό προϋπολογισμό με τους συνεργάτες του, και ειδικά με την αρχιτεκτονική και κατασκευαστική του ομάδα, έτσι ώστε να γίνει και πιο σωστή οικονομική διαχείριση, αλλά και πιο ρεαλιστικές προσεγγίσεις και σχεδιασμός. Γιατί, όπως συχνά έλεγε η Μαίρη Σφυράκη, ομιλήτρια του 100% Hotel Workshop Tour, “Ο προϋπολογισμός δεν είναι κρατικό μυστικό! Μοιραστείτε τον για καλύτερη διαχείριση”!
Δημιουργία Περιεχομένου: Hotelier Academy Greece