ΟΜΙΛΙΕΣ & ΔΗΛΩΣΕΙΣ

20 ΜΑΡ 2019

Λειτουργικοί προορισμοί, σύγχρονες υποδομές, μείωση φορολογίας: Η «ωριμότητα» του ελληνικού τουρισμού απαιτεί να αναμετρηθούμε με τις προκλήσεις

Φίλες και φίλοι, 

Χαίρομαι ιδιαίτερα που συναντιόμαστε και σήμερα, λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου, στην προσπάθεια να διαμορφώσουμε μια συνολική εικόνα για το πώς θα κινηθεί ο ελληνικός τουρισμός το 2019. 

Αυτό που πάντα έλεγα και εξακολουθώ να υποστηρίζω και να πιστεύω ακράδαντα είναι ότι στόχος μας, ήταν και είναι, η Ελλάδα να μπει σε μια φάση «τουριστικής ωριμότητας». 

Να ξεφύγουμε από τα στενά πλαίσια των ποσοτικών στοιχείων και να δούμε μια ευρύτερη εικόνα, πιο σύνθετη και πιο ουσιαστική. 

Αυτή την εικόνα θα προσπαθήσω να σας περιγράψω και στη συνέχεια με τη μικρή μου εισήγηση.

Νομίζω ότι βρισκόμαστε κοντά στον στόχο της «ωριμότητας». Ένα βήμα πριν. 

Την τελευταία 6ετία, παρά την οικονομική κρίση, ο ελληνικός τουρισμός έκανε σημαντικά βήματα προς αυτόν το στόχο, υπήρξαν μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να γίνουν και έγιναν, σημαντική εξωστρέφεια, συνεργασία πολιτείας ιδιωτικού τομέα, κοινωνική ειρήνη με τους εργαζόμενους και κοινοί στόχοι, θεσμική θωράκιση του ΣΕΤΕ και πολλά άλλα που γνωρίζετε πολύ καλά. 

Τώρα χρειάζεται το καθοριστικό βήμα. Αυτό που θα μας αλλάξει κατηγορία.

Και αυτό το βήμα οφείλουμε, πρέπει, είναι αναγκαίο να το κάνουμε μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους.

Πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι. 

Τον τρόπο τον ξέρουμε, αυτό που χρειάζεται είναι να μην επαναπαυθούμε στις επιτυχίες, να μην θεωρήσουμε δεδομένα πολλά πράγματα και να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν για να προχωρήσουμε στον επόμενο μεγάλο στόχο.

Επιτρέψτε μου τώρα να βάλω τα κομμάτια του πάζλ για να σχηματίσουμε την μεγάλη εικόνα που σας είπα πριν …  Την εικόνα της ωριμότητας. 

Λειτουργία προορισμών 

Ενόψει ανοίγματος της τουριστικής περιόδου, κατά την οποία θα υποδεχθούμε και πάλι έναν πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών, και μετά από 6 χρονιές με επαναλαμβανόμενες επιτυχίες, ας θυμηθούμε ότι η ταξιδιωτική εμπειρία δεν αφορά μόνο τη διαμονή, αλλά συνολικά τον προορισμό. 

Οι επαγγελματίες οφείλουν και φέτος –και θα το κάνουν, είμαι βέβαιος- να προσφέρουν ολοκληρωμένες και πλήρεις υπηρεσίες. 

Και η λειτουργία και διαχείριση προορισμών είναι επίκαιρη, τόσο ενόψει της σαιζόν, αλλά και λόγω των αυτοδιοίκητων εκλογών. 

Για τον συντονισμό των δράσεων που απαιτούνται προκειμένου να υλοποιηθούν τα αναγκαία έργα, αλλά και για να καλυφθούν οι ανάγκες σε επίπεδο προσφερόμενων υπηρεσιών, θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία και να αναπτυχθούν συνέργειες μεταξύ των αρμόδιων ή συναρμόδιων φορέων (κεντρική κυβέρνηση, τοπική αυτοδιοίκηση).  

Οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσουν αιτία για καθυστερήσεις προκειμένου να δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες. Ο προγραμματισμός θα πρέπει να γίνει άμεσα, προκειμένου στις περιπτώσεις που είναι εφικτό, να έχουν ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη της προσεχούς περιόδου. 

Καλή λειτουργία προορισμού σημαίνει: 

1. Ενεργειακή Επάρκεια  / Επάρκεια σε νερό

Η αυτονόητη ανάγκη για ρεύμα και νερό χωρίς διακοπές για κατοίκους και τουρίστες. 

2. Καθαριότητα (Διαχείριση Απορριμμάτων) – Καθαριότητα / Καλλωπισμός Δημοσίων Χώρων

Η επόμενη αυτονόητη ανάγκη για διαχείριση απορριμμάτων σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και με σεβασμό στο περιβάλλον και τους κατοίκους.

Ευκαιρία, να μιλήσουμε για την ανάγκη ανακύκλωσης (μεταξύ άλλων διότι περιορίζει τον όγκο των προς διαχείριση απορριμμάτων) και περιορισμός των singleuseσυσκευασιών.

Ταυτόχρονα καλλωπισμός των δημοσίων χώρων, αισθητική αναβάθμισή τους με μικρό κόστος.   

3. Βελτίωση τοπικών οδικών δικτύων και συνοριακών σταθμών (στόχευση οδικός τουρισμός)

Ο οδικός τουρισμός έχει κερδίσει μερίδιο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ενισχύοντας τις ταξιδιωτικές ροές πέραν των δημοφιλών προορισμών και σε περιοχές με περιορισμένη τουριστική δραστηριότητα. Είναι γεγονός ότι υπάρχει πρόοδος σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τα τοπικά οδικά δίκτυα που σε πολλές περιοχές είναι σε ιδιαιτέρως κακή κατάσταση, επικίνδυνα. 

Στο σημείο αυτό, να επαναφέρουμε το γνωστό θέμα της σήμανσης. 

4. Εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών

Έργα υποδομής (που αφορούν στην ασφάλεια και τη λειτουργικότητα, δηλαδή μικρά ή μεγάλα έργα) λιμανιών και μαρινών.

Για τα αεροδρόμια, με την παραχώρηση στη Fraport, τα αντίστοιχα θέματα έχουν λυθεί ή έχουν δρομολογηθεί. 

5. Επαρκής αστυνόμευση

Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει ένας ασφαλής προορισμός στα ματιά των ξένων επισκεπτών μας. 

6. Ενίσχυση Υπηρεσιών Υγείας

Η βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας είναι αυτονόητη υποχρέωση του Κράτους προς τους πολίτες και τους επισκέπτες, για όλο τον χρόνο.

7. Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι 

Πολυσυζητημένα ζητήματα, έχουν εξαντληθεί σε επίπεδο δημόσιο διαλόγου, απαιτείται ξεκάθαρο πλαίσιο που εφαρμόζεται σε θέματα ωραρίου, λειτουργίας, στελέχωσης, καθαριότητας των ιδίων των χώρων, αλλά και επιμέρους δραστηριοτήτων όπως τα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια. 

8. Κυκλοφοριακά θέματα

Για τους προορισμούς που έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται και να μην αφήνονται στην τύχη τα ζητήματα διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης.

Τα παραπάνω θα έπρεπε να γίνουν είτε έχουμε τουρισμό ως χώρα, είτε όχι.

Άλλωστε, για να έχουμε ευχαριστημένους τουρίστες πρέπει να έχουμε αρχικά ευχαριστημένους κατοίκους.

Οι πολίτες θα πρέπει να θέσουν αυτά τα ζητήματα στον δημόσιο διάλογο και να καλέσουν τους υποψηφίους να τοποθετηθούν.

Η καλή λειτουργία προορισμών μεταξύ άλλων επιβάλλεται και για την προστασία του brand-name της χώρας, ενόψει διαχείρισης μεγάλου αριθμού επισκεπτών. 

Φορολογία - ανταγωνιστικότητα

Έχουμε επανειλημμένα τονίσει πως η υπερφορολόγηση στερεί ανταγωνιστικότητα από το τουριστικό μας προϊόν. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς πως σε μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις η ανελαστικότητα στην τιμή πώλησης, δεν βοηθά. 

Τελευταίο σημείο, αφορά στους εργαζομένους

Στα χρόνια της κρίσης ο τουριστικός τομέας προστάτευσε τα εργασιακά δικαιώματα γιατί αυτοί οι άνθρωποί μας είναι το «πρόσωπό» μας στον επισκέπτη. Άρα θέλουμε ικανοποιημένους εργαζόμενους. Αυτή ήταν η στρατηγική μας όλα αυτά τα χρόνια, πάνω σε αυτή χτίσαμε το consensus και αυτό θέλουμε να διατηρήσουμε και μελλοντικά... 

Όπως σας έχω πει και σε προηγούμενες συναντήσεις μας υπάρχουν τρεις λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν την ταυτότητα του ελληνικού τουρισμού. 

Επιτυχίες, προκλήσεις και προβλήματα.

Επιτυχίες, γιατί ο ελληνικός τουρισμός ενισχύθηκε, το κοινωνικό του αποτύπωμα και η κοινωνική του διάσταση εμπεδώθηκε και αυξήθηκε. 

Προκλήσεις, γιατί ο ανταγωνισμός αυξάνεται, οι καιροί αλλάζουν, τα πάντα εξελίσσονται ραγδαία και απαιτούν από εμάς διαρκείς προσαρμογές και κανένα εφησυχασμό.

Και τέλος, υπάρχουν και τα προβλήματα όπως είναι η υπερφορολόγηση, τα ζητήματα των υποδομών, τα πολλά διαρθρωτικά ή θεσμικά θέματα που παραμένουν άλυτα, ή διογκώνονται και αναζητούν επείγουσες λύσεις. 

Θα πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι ο τουρισμός δεν είναι «μάνα εξ ουρανού».

Χρειάζεται πολύ συγκεκριμένος στρατηγικός σχεδιασμός για να μπορέσει μια περιοχή να αναπτυχθεί σωστά και βιώσιμα και να έχει οφέλη από την τουριστική ανάπτυξη. 

Για να μπούμε όλοι μαζί στη νέα φάση ωριμότητας, όπως σας ανέφερα και στον πρόλογό μου.

Ο τουρισμός είναι υπόθεση των πολλών και όχι των λίγων. 

Γι’ αυτό και αν με ρωτάγατε τι «βλέπω» ως προτεραιότητα, θα σας μιλούσα για συνέργειες

Συνέργειες, συνεργασίες, σύνθεση δυνάμεων

Εμείς από την πλευρά μας τόσο με το ΙΝΣΕΤΕ, όσο και με τη MARKETINGGREECE κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε, τόσο σε επίπεδο εκπαίδευσης και τεκμηρίωσης, όσο και σε επίπεδο επικοινωνίας.

Κοιτάμε στο μέλλον και σχεδιάζουμε την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού.

Είμαστε εδώ και για τα εύκολα και για τα δύσκολα …

Έχουμε όλα τα εργαλεία, όλη την τεχνογνωσία, για να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε όλες τις προκλήσεις που θα εμφανιστούν. 

Και να οδηγήσουμε τον ελληνικό τουρισμό σε μια νέα, ακόμα καλύτερη, ακόμα πιο ώριμη, σταθερή και μακροχρόνια φάση ανάπτυξης. 

Σας ευχαριστώ.   

Γιάννης Ρέτσος

Πρόεδρος ΔΣ