COVID-19: Eνημέρωση

10 ΙΟΥΝ 2020

Συνέντευξη προέδρου ΣΕΤΕ, κ. Γιάννη Ρέτσου, στον ραδιοφωνικό σταθμό ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1 FM (Εκπομπή Secret με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο)

Ακούστε εδώ την συνέντευξη (1:14:45-1:27:51) και δείτε παρακάτω το απομαγνητοφωνημένο κείμενο. 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Θέλω να πάμε στον επόμενο καλεσμένο μας, είναι ένας άνθρωπος ο οποίος έχει διπλή ιδιότητα, είναι ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, δηλαδή ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, αλλά είναι και ένας επαγγελματίας του χώρου ο ίδιος, είναι ο κ. Γιάννης Ρέτσος, τον οποίο καλημερίζω στην τηλεφωνική μας γραμμή. Κ. Ρέτσο, κ. πρόεδρε καλή σας ημέρα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Καλημέρα κ. Τζένο και ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Λοιπόν, για κάποιον λόγο τον οποίο δεν αντιλαμβάνομαι, ο ΣΕΤΕ και γενικότερα ο τουρισμός, παρά το γεγονός ότι η αλήθεια είναι ότι όλες οι κυβερνήσεις τη συγκεκριμένη βιομηχανία, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι της συνεισφοράς στο ακαθάριστο εθνικό προϊόν, πάντοτε φρόντιζαν να τις βγάζουν λίγο στην άκρη και βλέπω ξαφνικά ότι το δημόσιο έχει γίνει ένα πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης και μικροκομματικής σκοπιμότητας. Θέλω ένα πρώτο σχόλιο για αυτό κ. πρόεδρε.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Ήταν κομμάτι κ. Τζένο και της ανακοίνωσής μας. Διότι πραγματικά επειδή ασχολούμαι χρόνια με τα κοινά του τουρισμού, από το 2010 έως το 2017 ήμουν πρόεδρος της ΠΟΞ και πρώτος αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ και από το 2017 πρόεδρος του ΣΕΤΕ, θέλω να πω ότι από την αρχή της δημοσιονομικής κρίσης από το 2010, αν δεν κάνω λάθος αλλάξαμε 6 κυβερνήσεις με 6 αξιωματικές αντιπολιτεύσεις και ποτέ ο τουρισμός δεν αποτέλεσε πεδίο αν θέλετε διαμάχης και σκοπιμοτήτων, διότι προφανώς όλοι αναγνώριζαν όλα αυτά τα χρόνια ότι ήταν ένας τομέας ο οποίος πρόσφερε πάρα πολύ μέσα σε αυτή την κρίση.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Το 25% του ΑΕΠ είναι αυτή τη στιγμή, για αυτούς που μας ακούνε, είτε έμμεσα, είτε άμεσα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Ακριβώς. Ναι, και ξέρετε, η κριτική προφανώς είναι δεκτή και αποδεκτή μάλλον και είναι και προϋπόθεση της δημοκρατίας και του διαλόγου και δεν μιλάμε για κριτική προς τον τουρισμό ή τα όργανά του ή τους θεσμούς του αλλά αυτό που έχει γίνει το τελευταίο διάστημα, ουσιαστικά, να αποτελεί ο τουρισμός αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης με ψέματα και συκοφαντίες, όσα χρόνια ασχολούμαι με τον χώρο, δεν το έχω ξαναδεί. Και κάνω έκκληση αυτή τη στιγμή σαν πρόεδρος του ΣΕΤΕ, γιατί ο ΣΕΤΕ ξέρετε είναι κοινωνικός εταίρος, δεν είναι ένας απλός εκπρόσωπος του τουρισμού, είναι ο κοινωνικός εταίρος του τουρισμού, κάνω λοιπόν έκκληση να μείνει έξω ο τουρισμός, γιατί είμαστε σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία, 700.000 άνθρωποι αυτή τη στιγμή αγωνιούν για την εργασία τους…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Έτσι, να το πείτε αυτό, τα λέτε αυτά, ότι είναι 700.000 άνθρωποι, εργαζόμενοι, οι οποίοι δεν θέλουν ούτε λόγια, ούτε πολιτικές αντιπαραθέσεις, θέλουν συγκεκριμένο σχέδιο.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Συν τις επιχειρήσεις, που είμαστε, ουσιαστικά αυτή τη στιγμή ζούμε το επακόλουθο της υγειονομικής κρίσης που είναι μια τεράστια οικονομική κρίση, ας κάνουμε λοιπόν ότι μπορούμε, για να σώσουμε ότι μπορεί να σωθεί το φετινό καλοκαίρι και ας μείνει ο τουρισμός έξω από στείρα πολιτική αντιπαράθεση η οποία βασίζεται σε συκοφαντίες και ψέματα.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Ωραία, θέλω να αναλύσουμε όμως αυτά τα θέματα, γιατί πολύς κόσμος διαβάζει το διαδίκτυο, επηρεάζεται και από τα fake news και έχει ενδιαφέρον πάντοτε να λέμε τι ακριβώς συμβαίνει. Υπήρξε μια πολύ μεγάλη κουβέντα η οποία μάλιστα είδα ότι και από την αντιπολίτευση, και από αρκετά στελέχη και από αρκετά γνωστά τρολάκια όπως λέω εγώ στο διαδίκτυο, σηκώθηκε για το θέμα της περίφημης καμπάνιας του ΣΕΤΕ, ότι πήρατε 32 εκατ., ότι ήταν ένας τρόπος ο οποίος δεν έπρεπε να γίνει. Μετά δώσατε μια απάντηση, βρε παιδιά, δεν πήραμε 32 εκατ., φτιάξαμε ένα σποτάκι το οποίο το κάναμε δωρεάν. Μετά σας είπαν όχι, η ακτή αυτή που έχετε βγάλει είναι από την Κροατία. Μετά λέτε όχι, δεν είναι από την Κροατία, είναι από την Εύβοια. Μετά βγαίνουν και σας λένε ότι ξέρετε, το state of mind, το οποίο το χρησιμοποιούν όλοι παγκοσμίως, δεν υπάρχει δηλαδή, είναι μια φράση η οποία είναι σαν το good morning και goodnight στα αγγλικά, είναι μια αντιγραφή μιας καμπάνιας… Θέλω να μου δώσετε λίγο απαντήσεις για αυτό, για το κομμάτι της καμπάνιας. 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Και με χαρά θα σας τις δώσω, θα σας πω κατ’ αρχήν ότι όποια διαφωνία υπάρχει σε επίπεδο marketing είναι απόλυτα θεμιτή και η συζήτηση γίνεται σε επίπεδο marketeers και σε επίπεδο Marketing Greece, ακούμε όλα τα σχόλια και τα θετικά σχόλια γίνονται αποδεκτά, τα αρνητικά τα συζητάμε και τα λοιπά. Εγώ θα σας πω λίγο, θα σας μιλήσω στο θεσμικό κομμάτι. Η Marketing Greece, είναι μια εταιρεία η οποία ουσιαστικά ανήκει στον ΣΕΤΕ και στο ΞΕΕ.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Δηλαδή σε αυτούς που έπρεπε να ανήκει, στις υπηρεσίες του τουρισμού δηλαδή με λίγα λόγια.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Ακριβώς. Είναι μια ιδιωτική εταιρεία, η οποία δημιουργήθηκε το 2013, με σκοπό να συνδράμει στο branding και στο marketing της χώρας. Να συνδράμει δηλαδή στον δημόσιο τομέα. Λειτουργεί όλα αυτά τα χρόνια με ιδιωτική χρηματοδότηση από τα μέλη της, ουσιαστικά από τον ΣΕΤΕ και το ΞΕΕ και από τις εταιρείες που τη στηρίζουν και έχει συνεργαστεί κατά το παρελθόν πολλές φορές με το δημόσιο για να βοηθήσει. Πρώτη φορά έγινε το καλοκαίρι του 2015 επί capital controls και δημοψηφίσματος, όταν φτιάξαμε καμπάνια τότε την οποία δωρίσαμε στην ελληνική κυβέρνηση για να μπορέσει η Ελλάδα να προωθηθεί εκείνο το καλοκαίρι…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: …επί ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή…

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Επί ΣΥΡΙΖΑ και υπουργίας κ. Κουντουρά…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Και τώρα βλέπω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ λέει άλλα τώρα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Τη δεύτερη φορά, τον Φεβρουάριο του 2019, πάλι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και πάλι επί υπουργίας κ. Κουντουρά φτιάξαμε το σποτ Oh My Greece το οποίο αποτέλεσε τη διαδικτυακή καμπάνια της Ελλάδας όλο το 2019, το οποίο πάλι δωρίσαμε στην ελληνική κυβέρνηση, ελεύθερο δικαιωμάτων και η τρίτη…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ:…αν δεν κάνω λάθος, ήταν η ίδια η κ. Κουντουρά που παρουσίασε το συγκεκριμένο σε μία εκδήλωση ή κάνω λάθος;

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Συμμετείχε στην εκδήλωση παρουσίασης, προφανώς. Και το υπουργείο τουρισμού, και ο ΕΟΤ. Και αυτό που έγινε σήμερα, είναι η συνέχιση αυτής της συνεργασίας, που για μία ακόμα φορά, και αυτή τη φορά συνεργαστήκαμε επί της ουσίας και με τον ΕΟΤ και τα στελέχη του στο κομμάτι της δημιουργίας αυτής της καμπάνιας, η οποία πάλι πληρώθηκε εξ’ ολοκλήρου από τη Marketing Greece και δωρίστηκε στο ελληνικό δημόσιο. Η μόνη διαφορά για να τα λέμε όλα, είναι ότι στην παρούσα συγκυρία, λόγω COVID και λόγω έκτακτης συνθήκης που ουσιαστικά δεν ξέρουμε τι καλοκαίρι θα έχουμε φέτος και πάμε σε μία κατάσταση η οποία θα αλλάζει εβδομάδα με την εβδομάδα, υπήρξε αυτή η περιβόητη ΠΝΠ στην οποία αναφέρθηκαν πάρα πολλοί, και η αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία δίνει το δικαίωμα , όχι την υποχρέωση, στον ΕΟΤ και σε περιφέρειες υπό προϋποθέσεις- και πάντα στα όρια τα εθνικά, να αναθέτουν, να δύνανται μάλλον να αναθέσουν, ενέργειες προβολής της χώρας, έως το εθνικό όριο που είναι 214.000 ευρώ στη Marketing Greece, τα οποία κ. Τζένο δεν είναι διαφημιστικά χρήματα. Η Marketing Greece δεν είναι διαφημιστική εταιρεία, είναι εταιρεία που δημιουργεί και το κομμάτι μετά της διαφήμισης, το κάνουν οι εταιρείες που ασχολούνται με αυτό, είναι διαφημιστικές. Επίσης, η Marketing Greece δεν διαχειρίζεται χρήματα προβολής. Αυτό είναι αποκλειστικό δικαίωμα του ΕΟΤ, το οποίο το έχει εκ του νόμου, και εκ του νόμου επίσης ο ΕΟΤ μπορεί να αναθέτει απευθείας σε μέσα, είτε ελληνικά είτε ξένα, ενέργειες προβολής.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Δηλαδή ούτε 32 εκατ., ούτε λεφτά…

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Τα 32 εκατ., επειδή το ψάξαμε κι εμείς γιατί μας έκανε κι εμάς εντύπωση πού βρέθηκε αυτό το νούμερο, το είπε νομίζω ο υπουργός τουρισμού προχθές, είναι ο συνολικός προϋπολογισμός του ΕΟΤ για το 2020, που συμπεριλαμβάνει μισθοδοσίες, λειτουργίες γραφείων εξωτερικού, ότι έξοδο αφορά αυτόν τον οργανισμό και ότι κονδύλια προβολής έχει για φέτος, αυτά όλα αθροίζουν 32 εκατ.. Ε τώρα το πώς βρέθηκε ξαφνικά ο προϋπολογισμός του ΕΟΤ να αποτελεί αντικείμενο διαχείρισης της Marketing Greece, αυτό θα πρέπει να ρωτήσετε αυτούς που το εφηύραν και στη συνέχεια έκαναν και την αναπαραγωγή και δημόσια και μέσα στα social media.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Χαίρομαι που το ξεκαθαρίζετε, πραγματικά πιστεύω ότι είναι αδιανόητο η βαριά βιομηχανία της χώρας, ένας κλάδος που προσφέρει 25% στο ΑΕΠ, έχει 700.000 εργαζομένους, να μπαίνει σε αυτή την αντιπαράθεση, ελπίζω τα κόμματα να πάρουν τις θέσεις και τις αποστάσεις που χρειάζεται, γιατί θέλω να σας πάω στο επόμενο κομμάτι, που είναι η αγωνία των ανθρώπων, των ξενοδόχων, των εργαζομένων. Και ξέρετε, το λέω και σε συνδυασμό με αυτό που είδαμε στο τριήμερο. Εγώ προσωπικά και μίλησα και βρέθηκα σε χώρους εδώ στην Πελοπόννησο συγκεκριμένα, είδα δύο καταστάσεις κ. πρόεδρε. Η μία ήταν οι ξενοδοχειακές μονάδες, οι οποίες λειτουργούσαν με απόλυτη ασφάλεια, με όλα τα πρωτόκολλα, μου έκανε μεγάλη εντύπωση για παράδειγμα ότι διαχωρίζονταν τα δωμάτια με συγκεκριμένες ώρες που θα μπορούσαν να πάρουν πρωϊνό όλοι μαζί ή δεν μπορούσαν να πάνε, υπήρξε ιδιαίτερη προσοχή στις διαδικασίες καθαρισμού. Και είδα και μία δεύτερη εικόνα. Είδα μια δεύτερη εικόνα, σε μαγαζιά, σε ταβέρνες, σε μπαράκια, πολυκοσμία, χωρίς να υπάρχει καμία αν θέλετε, κανένας κανόνας. Και το ερώτημα είναι το εξής: Βλέπω μια ανησυχία από τους ανθρώπους του τουρισμού, οι οποίοι λένε ότι, παιδιά, πρέπει να παρθούν και κάποια μέτρα διότι δεν γίνεται όλος αυτός ο κόσμος που ζει από εμάς, δηλαδή, πρέπει να πάνε στα ξενοδοχεία να μείνουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι, για να μπορέσουν να πάνε μετά και στις καφετέριες, στα μπαράκια στις ταβέρνες, να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Γιατί θα την πληρώσουν στο τέλος και τα ίδια τα ξενοδοχεία και οι ίδιες οι περιοχές με συγκεκριμένα lockdown.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Και αντιλαμβάνεστε ότι η αγωνία μεγαλώνει ακόμα περισσότερο γιατί μπροστά μας έχουμε την 15η Ιουνίου που θα ξεκινήσουν πλέον πτήσεις από το εξωτερικό στο Ελευθέριος Βενιζέλος και στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης και την 1η Ιουλίου που θα ξεκινήσουν πτήσεις από το εξωτερικό σε όλα τα νησιά μας.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Σωστά.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ:  Άρα λοιπόν εδώ είμαστε μπροστά σε μία τεράστια πρόκληση που πρέπει να αντιληφθούμε όλοι ότι παραμένει η ατομική και η συλλογική μας ευθύνη. Αυτό που κάναμε δηλαδή την περίοδο του lockdown, δεν πρέπει να το ξεχάσουμε. Δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι το πρόβλημα έχει περάσει. Το πρόβλημα είναι εδώ. Το βλέπουμε, ζει ανάμεσά μας και θα ζει το επόμενο διάστημα. Άρα δεν πρέπει να θεωρήσει κανείς ότι το πρόβλημα έχει εκλείψει και ότι μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή, ότι κάναμε και πριν και να ασχοληθούμε μόνο με την οικονομία. Το υγειονομικό πρόβλημα παραμένει, θα πρέπει λοιπόν και οι επιχειρήσεις που πολύ σωστά αναφέρετε, όλες οι επιχειρήσεις, να συμμορφώνονται με τα μέτρα τα οποία έχουν προδιαγραφεί και ισχύουν. Αλλά και εμείς ως πολίτες, θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε με έναν τρόπο, που ούτε την υγεία τη δική μας και των συνανθρώπων μας να βάζουμε σε κίνδυνο, αλλά ούτε να στερούμε την οποία ελπίδα έχουμε οικονομικά να ανακάμψουμε. Γιατί επαναλαμβάνω, οι επόμενοι μήνες είναι πάρα πολύ κρίσιμοι: κ.. Τζένο, 21 δισεκατομμύρια ήταν τα απευθείας έσοδα του τουρισμού πέρυσι. Φέτος, μόνο Ιανουάριο-Φεβρουάριο είχαμε 600 εκατ.. Μας λείπουν σχεδόν 20,5 δισ., άμεσα.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Πολλά, πολλά  λεφτά, πάρα πολλά λεφτά…

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Μα μόνο 2,3,4 να μπορέσουμε να ανακτήσουμε από αυτά, αυτό είναι όφελος για τη χώρα, για την οικονομία, για την κοινωνία. Αν με τις ενέργειες…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: …έχετε δίκιο, και να πούμε και κάτι βασικό, ότι εδώ έγινε ένα rebranding της χώρας με αφορμή την αντιμετώπιση της πανδημίας, που όχι 32 εκατ., ούτε 32 δισ. δεν έφταναν για να το διαφημίσουμε σε ολόκληρο τον κόσμο.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Πολύ σωστά το λέτε αυτό, πολύ σωστά και μάλιστα μου κάνετε μια γέφυρα για ναγυρίσω λίγο στην προηγούμενη κουβέντα, ότι στο μαρκετίστικο κομμάτι της, με αφορμή αυτό ήρθε και η Marketing Greece, μαζί με τον Steve Βρανάκηκαι τα στελέχη του ΕΟΤ που εργάστηκαν για αυτή την καμπάνια που βγήκε, ακριβώς για να βοηθήσουν…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: …να κεφαλαιοποιήσουν αυτό…

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ:…μια χρυσή ευκαιρία, φέτος που δεν θα έχουμε κόσμο, δεν θα έχουμε πολύ κόσμο, δεν μπορούμε να προωθήσουμε αυτά που προωθούσαμε τόσα χρόνια, τι να τους πούμε, ελάτε, ανοίξαμε και σας περιμένουμε; Ήταν μια καλή ευκαιρία να δημιουργήσουμε στο μυαλό τους, να brandάρουμε αυτό που λέγεται ελληνικό καλοκαίρι που δεν έχει καμία σχέση ούτε με το ισπανικό καλοκαίρι, ούτε με το ιταλικό, ούτε με το γαλλικό και να το βάλουν στο μυαλό τους σαν μια προσδοκία, κάποια στιγμή να το ζήσουν. Αυτή την ελευθερία και αυτή τη συναναστροφή με τον κόσμο, την οποία χάσαμε όλο το προηγούμενο διάστημα, να τους μείνει πια στο μυαλό, μία επιθυμία να το κάνουν κάποια στιγμή, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Αυτό επιχειρήσαμε να κάνουμε και νομίζω αυτός είναι ο σωστός δρόμος για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Λοιπόν και ένα τελευταίο ερώτημα διπλό: Υπάρχουν κονδύλια τα οποία έχουν ανακοινωθεί και τα οποία κονδύλια μπορούν να πέσουν στον τουρισμό. ‘Ένα, αν θεωρείτε ότι ο δρόμος θα είναι εύκολος και αν θα μπορέσουν οι ενισχύσεις να είναι γρήγορες και δεύτερον,  είστε ικανοποιημένοι από τα μέτρα τα οποία έχουν παρθεί από την κυβέρνηση, ή θεωρείτε ότι θα έπρεπε να παρθούν και περισσότερα για τη στήριξη αυτή την περίοδο; Μιλώ για αυτή την περίοδο του τουρισμού.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Κ. Τζένο πήραμε ξεκάθαρη θέση από την πρώτη στιγμή και είπαμε ότι τα μέτρα έχουν θετικό πρόσημο. Επειδή όμως είναι μια πολύ δυναμική κατάσταση, η οποία αλλάζει εβδομάδα με την εβδομάδα, επειδή υπάρχουν 700.000 εργαζόμενοι, οι οποίοι πολλοί από αυτούς θα παραμείνουν άνεργοι φέτος και επειδή υπάρχουν και επιχειρήσεις οι οποίες αυτή τη στιγμή στραγγαλίζονται από τη έλλειψη της ρευστότητας, εκείνο που είπαμε είναι ότι λόγω της δυναμικότητας της κατάστασης, θα χρειαστούν και άλλα στην πορεία του καλοκαιριού. Δεν θεωρούμε δηλαδή ότι έχει εξαντληθεί το οπλοστάσιο, ούτε θα πρέπει να θεωρείται ότι έχει εξαντληθεί, αναλόγως και με τα κονδύλια που μπορεί να έρθουν πιο εμπροσθοβαρώς από αυτά του ταμείου ανάκαμψης, πρέπει να πέσουν σίγουρα λεφτά στο κομμάτι της εργασίας, στήριξη εργασίας, στήριξη ανεργίας και βέβαια στη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Διότι ο τουρισμός έχει την ιδιομορφία ότι αποτελείται από πολλές δεκάδες χιλιάδες μικρές, μικρομεσαίες, οικογενειακές επιχειρήσεις που αυτή τη στιγμή δυστυχώς έχουν πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΕΝΟΣ: Κ. πρόεδρε σας ευχαριστώ πάρα πολύ, θα έχουμε την ευκαιρία να τα λέμε και να παρακολουθούμε και την εξέλιξη όλης αυτής της περιόδου, ελπίζουμε για το καλύτερο, σας ευχαριστώ πάρα πολύ. 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία, να είστε καλά.