Νέα Χορηγών

01 ΙΟΥΝ 2018

Eurobank: Ο τουρισμός, καταλύτης για ένα βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο

Η Eurobank δημοσίευσε ερευνητική εργασία που εκπονήθηκε από τους κ.κ. Φωκίωνα Καραβία, Διευθύνοντα Σύμβουλο και Τάσο Αναστασάτο, Επικεφαλής Οικονομολόγο, με θέμα «Ενέργεια, Logistics, Τουρισμός: Προοπτικές των Κλάδων, Επενδυτικά Σχέδια σε Εξέλιξη και Συνεισφορά τους στο ΑΕΠ». Η μελέτη αυτή, έρχεται σε συνέχεια του προβληματισμού γύρω από τους καταλύτες για τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο, ένα θέμα ιδιαίτερα επίκαιρο, καθώς σχετίζεται άμεσα με την επικείμενη έξοδο της χώρας από τα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής.

Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που ποσοτικοποιεί μέσα από μια συγκεκριμένη και αυστηρή επιστημονική μεθοδολογία, την επίδραση των εν εξελίξει επενδυτικών σχεδίων στο ΑΕΠ και στην απασχόληση, σε διαφορετικούς χρονικούς ορίζοντες μεταξύ 10ετίας και 20ετίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έργα που αναλύθηκαν, μπορούν να προσθέσουν στο ΑΕΠ τουλάχιστον €25 δισ. με συντηρητικές παραδοχές σε βάθος 10ετίας, δημιουργώντας έως και 600.000 θέσεις απασχόλησης. Σε χρονικό ορίζοντα 20 ετών, η πρόσθετη αύξηση του ΑΕΠ μπορεί να κυμανθεί από €45-65 δισ., όπως μπορεί να διαπιστωθεί από τα στοιχεία που δίδονται μέσα από την έρευνα. 

Σύμφωνα με τη μελέτη:

  • Οι κλάδοι της ενέργειας, των logistics και του τουρισμού είναι στρατηγικοί για την ελληνική οικονομία και έχουν μεγάλη δυναμική ανάπτυξης. Μαζί με άλλους εξωστρεφείς τομείς, θα συμβάλλουν στην αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης
  • Οι τρεις αυτοί τομείς έχουν ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτών. Η μελέτη εξετάζει εν εξελίξει επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους €22,4 δισ.
  • Tα εξεταζόμενα έργα οδηγούν σε ορίζοντα δεκαετίας στη δημιουργία ΑΕΠ €25,2δις - €31,4δις, ανάλογα με το σενάριο και σε ορίζοντα 20ετίας, ΑΕΠ €45 δις - €65,5δις
  • Υπό ορισμένες υποθέσεις, τα εξεταζόμενα επενδυτικά σχέδια και η συνδεόμενη αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ μπορούν να οδηγήσουν, σε 10ετή ορίζοντα, στη δημιουργία 485.000 - 605.000 θέσεων εργασίας 

Ειδικότερα, ο τουρισμός, αποτελεί ήδη έναν σημαντικό κλάδο, με μερίδιο 6,4% στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία, μεγάλες δευτερογενείς διαχύσεις και είναι κλάδος εξ ορισμού εξωστρεφής. Λόγω των ιδιαίτερων φυσικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της Ελλάδας, το "ήλιος και παραλία" είναι το κυρίαρχο τουριστικό μοντέλο, ακολουθούμενο από εξειδικεύσεις "city break", πολιτιστικού, θρησκευτικού, ναυτικού και συνεδριακού τουρισμού. Ως συνέπεια, ο κλάδος εμφανίζει υψηλή εποχική και γεωγραφική συγκέντρωση. Τα τελευταία χρόνια, σημειώθηκε σημαντική αύξηση των αφίξεων, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας τιμών και αναβάθμιση των ξενοδοχειακών υποδομών. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές προκλήσεις, όπως η υψηλότερη επιβάρυνση από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές σε σύγκριση με τις ανταγωνίστριες χώρες, υψηλές επισφάλειες για ορισμένα ξενοδοχεία, ελλείψεις στον χωροταξικό σχεδιασμό, το νομικό πλαίσιο, τους κανόνες που διέπουν τις άμεσες ξένες επενδύσεις, την τεχνολογική ετοιμότητα και την υποδομή εδάφους και λιμένων. Επιπλέον, οι δαπάνες ανά ταξίδι στην Ελλάδα είναι αρκετά χαμηλές σε σύγκριση με εκείνες των ανταγωνιστικών προορισμών. Εν όψει μίας αυξανόμενης διεθνούς τουριστικής ζήτησης, η διασφάλιση και βελτίωση της θέσης της Ελλάδας στον διεθνή τουριστικό χάρτη επιβάλλει τη διαφοροποίηση του υπάρχοντος προϊοντικού μείγματος μέσω της αναβάθμισης των δημόσιων και ιδιωτικών υποδομών, αλλά και μέσω της στόχευσης εξειδικευμένων αγορών, όπως οι επισκέπτες μεγαλύτερης ηλικίας, τα επαγγελματικά ταξίδια, η κρουαζιέρα και το citybreak, συνδεόμενο με ευρύτερους σχεδιασμούς όπως η ανάπτυξη της λεγόμενης «αθηναϊκής ριβιέρας».

Επιπλέον, η μελέτη εξετάζει τα εν εξελίξει επενδυτικά σχέδια (βλ. Πίνακα που αφορούν επενδυτικά σχέδια στον τομέα του Τουρισμού) .Οι επενδυτικές ιδέες για τις οποίες δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμες λεπτομέρειες δεν περιλαμβάνονται και αποτελούν δυναμικό περαιτέρω ανόδου.

Έργο

Αξία*

(σε€εκ.)

Έτος λειτουργίας

 

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

1. Επέκταση του μετρό της Αθήνας (γραμμή 4, τμήμα Βεϊκου - Γουδί

1.450

2028

2. Επέκταση της Αττικής Οδού έως το Λαύριο και αναβάθμιση του λιμένος του Λαυρίου

285

2023

3. Επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού έως τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης

450

2023

4. Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης

700

2024

5. Αεροδρόμιο στο Καστέλι  της Κρήτης

1.000

2023

6. Ανάπλαση του Ελληνικού

7.000

2028

7. Ανάπτυξη διάφορων ξενοδοχειακών μονάδων **

1.250

2018-2021

* Αναφέρεται στο υπολειπόμενο ποσό της επένδυσης (μέχρι την ολοκλήρωση του έργου) και στο τμήμα της επένδυσης που αφορά την Ελλάδα.

**Συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των παρακάτω έργων: της τουριστικής ανάπλασης της Αθηναϊκής Ριβιέρας, των επενδύσεων σε Κασσιόπη Κέρκυρας, Άφαντου Ρόδου, Ξενοδοχείων Ikos (Κέρκυρα και Κως) και Costa Navarino, της ανακαίνισης του Athens Ledra, του Astir Palas στη Βουλιαγμένη και του Hilton και της μεταφοράς του Καζίνο της Πάρνηθας. 

Στόχος της Eurobank, όπως επεσήμανε ο κος Καραβίας, είναι η μελέτη αυτή να αποτελέσει μια χρήσιμη συνεισφορά στο διάλογο για τα επόμενα βήματα της ελληνικής οικονομίας, ενώ επανέλαβε την πάγια δέσμευση της Τράπεζας ότι θα είναι ενεργητικά παρούσα τόσο ερευνητικά όσο και χρηματοδοτικά στην πορεία εισόδου της χώρας μας σε ένα κύκλο σταθερής ανάπτυξης.

Στο link που ακολουθεί παρατίθεται το πλήρες κείμενο της μελέτης:

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ