ΟΜΙΛΙΕΣ & ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

02 ΙΟΥΝ 2016

Ομιλία του Προέδρου του ΣΕΤΕ, κ. Ανδρέα Α. Ανδρεάδη στο 1o Συνέδριο Τουρισμού Eurobank με θέμα «Ελληνικός Τουρισμός: Προκλήσεις και Προοπτικές»

Κυρίες & κύριοι, 

Παρακολουθήσαμε με μεγάλη προσοχή τις εργασίες του 1ου Συνεδρίου Τουρισμού Eurobank. Επιβεβαιώνεται για ακόμα μια φορά το γεγονός ότι η Eurobank στέκεται αρωγός στον τομέα του τουρισμού, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία στις προσπάθειες μας για συνεχή ανάπτυξη. Τα πολύ χρήσιμα αποτελέσματα της μελέτης «Ελληνικός Τουρισμός: Προκλήσεις και Προοπτικές» και πολύ περισσότερο η αξιοποίηση τους, συμβάλλουν καθοριστικά στη χαρτογράφηση της επόμενης ημέρας του ελληνικού τουρισμού. Ελπίζω και εύχομαι το συνέδριο αυτό να εξελιχθεί σε ένα σημαντικό ετήσιο forum για την χώρα και τον τουρισμό της.

 Η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας ξεκίνησε το ταξίδι της νέας τουριστικής περιόδου. Όλοι μας ξέρουμε πόσο ρευστή είναι η εικόνα του τουρισμού μας αυτή τη στιγμή. Το περιβάλλον αλλάζει καθημερινά. Είχαμε δηλώσει από τις αρχές του έτους ότι αυτή η χρονιά, είναι χρονιά lastminute, με έντονες διακυμάνσεις του ρυθμού των κρατήσεων. Και αυτή η ρευστή κατάσταση επιβεβαιώνεται στις αφίξεις έως αυτή τη στιγμή. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία Ιανουαρίου – Απριλίου 2016,  οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, έχουν καταγράψει άνοδο 7,6%, ενώ στο ίδιο διάστημα, οι οδικές αφίξεις καταγράφουν μείωση 6,5%.  Αν και οι αριθμοί, αυτή τη στιγμή, δεν δίνουν τη σιγουριά που θέλουμε, η στρατηγική μας στόχευση και η συστηματική δουλειά, σε συνδυασμό με το διαφαινόμενο κλείσιμο της αξιολόγησης και τις γεωπολιτικές εξελίξεις, μας κάνουν συγκρατημένα αισιόδοξους ότι και αυτή η χρονιά θα κλείσει θετικά.

 

Δεν θα κλείσει όμως θετικά για όλους. Εδώ πρέπει να εξηγήσω ότι η τουριστική ανάπτυξη στην χώρα μας, αν και εντυπωσιακή, δεν υπήρξε ισόρροπη, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της κρίσης. Σε αυτό έχει παίξει σημαντικό ρόλο η κατάρρευση του εσωτερικού τουρισμού - από τα 3,2 δισ. Ευρώ το 2008 στο 1,4 δισ. Ευρώ το 2014. Συγκεκριμένες περιοχές και επιχειρήσεις οι οποίες δεν διαθέτουν πύλες εισόδου, κατάλληλες υποδομές, προϊόν και marketing, δεν μπόρεσαν να μετατρέψουν το τουριστικό προϊόν τους σε εξαγώγιμο, σε επαρκή βαθμό. Αν και αντιπροσωπεύουν σχετικά μικρό ποσοστό της τάξης του 15% - 20% στο συνολικό τουριστικό προϊόν, δεν παύουν να επηρεάζουν σημαντικό μέρος των τοπικών κοινωνιών και της περιφερειακής ανάπτυξης. Εκεί, τόσο η Πολιτεία όσο και ο ΣΕΤΕ έχουν ακόμη να κάνουν πολλά. 

Όλοι μας λοιπόν καταλαβαίνουμε πόσο σημαντική είναι αυτή η χρονιά για την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού. Από την πλευρά του, ο ΣΕΤΕ επέδειξε αυτοσυγκράτηση και επαγγελματισμό στη στάση του τόσο απέναντι στη Πολιτεία όσο και στις τουριστικές επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση στην ελληνική κοινωνία, όλα τα χρόνια της κρίσης. Δεν θα επαναλάβω τα ρεκόρ και τη συμβολή μας στο ΑΕΠ. Αυτά είναι ευρέως γνωστά και δεν χωράνε αμφισβήτηση. Θα επαναλάβω όμως ότι επιβάλλεται μια άνευ προηγουμένου υπερφορολόγηση, σε όλο το φάσμα του τουρισμού, οριζόντια, χωρίς διακρίσεις, με το επιχείρημα - από όλες τις Κυβερνήσεις - ότι είμαστε ο μόνος τομέας που αποδίδει – άρα θα υπερφορολογηθεί – και έχουμε πάρει δύσκολες αποφάσεις, ώστε να υποστηρίξουμε την Κυβέρνηση για να κλείσει επιτέλους η αξιολόγηση. Το κάναμε γιατί γνωρίζουμε ότι μόνο μέσα από την πολυπόθητη «κανονικότητα» μπορούμε να φέρουμε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Κυρίες και Κύριοι, 

Δεν χωράει αμφιβολία ότι με το δύσκολο πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον των τελευταίων ετών, κρίνεται πλέον η βιωσιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων. Ιδιαίτερα της ραχοκοκαλιάς του τουρισμού, των χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η κρίσιμη ερώτηση λοιπόν αυτή τη στιγμή είναι μια. Ποιες είναι οι άμεσες ενέργειες που πρέπει γίνουν από όλες τις πλευρές προκειμένου να θωρακιστεί ο μοναδικός τομέας που όλα τα χρόνια της κρίσης συνέχισε ακατάπαυστα να λειτουργεί, παράγοντας αξία και υποστηρίζοντας το ΑΕΠ; Τι κάνουμε για να διαφυλάξουμε την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος – για το οποίο συμφωνώ με τις τοποθετήσεις του Προέδρου και του Διευθύνοντα Συμβούλου της Eurobank ότι είναι το εθνικό μας προϊόν; 

Καταρχάς, οι φορολογικοί συντελεστές πρέπει να επιστρέψουν το ταχύτερο σε ανταγωνιστικά επίπεδα. 

Μόνο με αυτό τον τρόπο θα δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε ο τομέας να δώσει άμεσα περαιτέρω ενίσχυση στα έσοδα του κράτους. Η αύξηση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα νησιά του Αιγαίου, η προβλεπόμενη για το 2018 επιβολή φόρου διαμονής στην οργανωμένη αγορά των ελληνικών καταλυμάτων, οι επιβαρύνσεις όλων των επιμέρους κλάδων του τουρισμού με νέα τέλη και φόρους, πλήττουν, ασταμάτητα, την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος διεθνώς. 

Οι πρόσφατες φορολογικές επιβαρύνσεις του τελευταίου έτους, έχουν επιβαρύνει το «καλάθι του τουρίστα» περισσότερο από 10%, εξανεμίζοντας ουσιαστικά το 50% της ανάκτησης της ανταγωνιστικότητας της χώρας, που επιτεύχθηκε από την αρχή της εφαρμογής των μνημονίων με την επίπονη, κοινωνικά και οικονομικά, εσωτερική υποτίμηση. 

Επιπρόσθετα, πέραν των επιβαρύνσεων στο προϊόν και στον πελάτη, πρέπει να σταματήσει και η φόρο-επιδρομή στην επιχείρηση. Εκτός από τις αυξήσεις στους φορολογικούς συντελεστές και στις ασφαλιστικές εισφορές, η κατάργηση της εξαίρεσης από τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ στα ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των ξενοδοχείων – δηλαδή στα εργαλεία δουλειάς τους – είναι ένα ολέθριο μέτρο για μεγάλο αριθμό μονάδων. 

Ταυτόχρονα, την ώρα που το Κράτος σφίγγει ασταμάτητα τη θηλιά στις νόμιμες και συνεπείς επιχειρήσεις της χώρας, δεν κάνει τίποτα για να πατάξει την παραοικονομία, η οποία έχει αρχίσει να λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας. Και εικάζουμε ότι δεν έχει γίνει, γιατί προφανώς είναι πιο εύκολο να φορολογηθεί αυτό που μπορεί να μετρηθεί και όχι αυτό που φοροαποφεύγει - φοροδιαφεύγει. Ξέρουμε όλοι ότι εδώ υπάρχει διαχρονικά μια σοβαρή αδυναμία. Όμως κάτι πρέπει να γίνει επιτέλους. Μέχρι και φωνές από τη πλευρά των δανειστών ακούμε ότι το μείγμα αυτό της διαρκούς αύξησης των συντελεστών, χωρίς ελεγκτικό μηχανισμό, είναι ανόητο και δεν βγάζει πουθενά. 

Δεν γίνεται για παράδειγμα, να έχουν περάσει τουλάχιστον επτά μήνες από την πλήρη απελευθέρωση των αστικών μισθώσεων και ακόμα να μην έχει σχεδιαστεί και εφαρμοστεί ένα πλαίσιο λειτουργίας για αυτού του είδους τις μισθώσεις σε τουρίστες. Σύμφωνα με μελέτες, το κράτος χάνει τουλάχιστον 300 εκατ. Ευρώ από αυτή την αγορά. Έχουμε αναφερθεί στο ζήτημα πολλές φορές, όμως και συνθήκες στρέβλωσης της αγοράς συνεχίζουν να υπάρχουν και η ποιότητα του προϊόντος μας υπονομεύεται.

Κυρίες & κύριοι, παράλληλα, 

Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε από τις ευνοϊκές για την Ελλάδα γεωπολιτικές συγκυρίες. 

Αυτές σύντομα θα σταματήσουν να υφίστανται. Οι αγορές της Τουρκίας και της Αιγύπτου, για παράδειγμα, κάποια στιγμή θα λειτουργήσουν υπό φυσιολογικές συνθήκες και τότε θα ακολουθήσουν επιθετική στρατηγική για να ανακτήσουν τα χαμένα τους μερίδια. 

Υπό αυτό το πρίσμα, ο Οδικός Χάρτης 2021, που καταθέσαμε στη διάθεση της Πολιτείας το 2013, εμπλουτίζεται και αναθεωρείται. Προχωράμε στην επικαιροποίηση των στόχων και στην εξειδίκευση της μελέτης, υπό το φως των σημαντικών αλλαγών, θετικών και αρνητικών, τα χρόνια που μεσολάβησαν και των νέων δεδομένων που διαμορφώνονται. Η επιτυχία της μελέτης του ΣΕΤΕ συνίσταται κυρίως στο ότι αποτέλεσε τη βάση για τη δημόσια συζήτηση και συστηματοποίησε τον διάλογο όλων των εμπλεκόμενων πλευρών. 

Η νέα μελέτη, που θα παρουσιαστεί πολύ σύντομα, βρίσκεται σε σύμπνοια με τα ευρήματα της μελέτης της Eurobank. Πέρα από την απαιτούμενη αναθεώρηση των στόχων και των μεγεθών του ελληνικού τουρισμού, εστιάζει στην περαιτέρω εξειδίκευση των έξι βασικών προϊόντων που διέκρινε η προηγούμενη, ενώ αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει πλέον ο οδικός τουρισμός. Η μελέτη παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, διότι  και οι προβλέψεις χτίζονται με λεπτομερή ανάλυση των δεδομένων της διεθνούς ζήτησης για τα προϊόντα του ελληνικού τουρισμού και στη συνέχεια προσδιορίζονται τα σχετικά οφέλη αλλά και οι αναγκαίες επενδύσεις. 

Όσον αφορά στα βασικά μεγέθη, επαναπροσδιορίζονται οι στόχοι των συνολικών αφίξεων κατά +30%, (από 26 σε περίπου 35 εκατ.) για το 2021, αύξηση η οποία στοχεύει στην ενίσχυση των συνολικών εσόδων κατά 40% με στόχο τα 20 δισ. Ευρώ και της μέσης καθαρής δαπάνης ανά διανυκτέρευση κατά 5%. Τονίζω ότι η αύξηση των αφίξεων σε μεγαλύτερο ποσοστό από τα έσοδα που προβλεπόταν στον αρχικό στόχο, έχει να κάνει με την αλλαγή μίγματος, δηλαδή εθνικοτήτων και διάρκειας διαμονής και όχι με την ποιότητα. 

Κυρίες & κύριοι, 

Εφόσον όλοι συμφωνούμε, πως ο μόνος τρόπος να αναστραφούν οι υφεσιακές τάσεις που προκαλούνται από την εφαρμογή της δανειακής συμφωνίας, είναι η εισροή νέων κεφαλαίων, η ανάταση της επιχειρηματικότητας μέσω αναπτυξιακών εργαλείων και η προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων, τότε θα έπρεπε, ήδη, να μιλάμε πάνω σε αυτές τις συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Σε αυτές τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας. 

Να καταγράψουμε δηλαδή, σε ποιες κατηγορίες θα πρέπει να υλοποιηθούν οι επενδύσεις, πόσα κεφάλαια χρειάζονται, πως θα βρεθεί η χρηματοδότηση και ποια εργαλεία θα υποστηρίξουν αυτή τη στρατηγική ανάπτυξης. 

Για να επιτευχθούν οι αναπτυξιακοί στόχοι 2016-2018 που έχει θέσει η κυβέρνηση, η δυνατότητα των τουριστικών επενδυτικών πλάνων να αποδώσουν στην εθνική οικονομία, καθώς και η ύπαρξη pipeline ώριμων επενδυτικών σχεδίων, καθιστούν αναγκαία την εμπροσθοβαρή ενίσχυση του τουρισμού, χωρίς να αμφισβητείται η ανάγκη βιομηχανικής και αγροτικής ανασυγκρότησης της χώρας. Η θεώρηση πως ο τουρισμός αποδίδει στην εθνική οικονομία - σε κάθε περίπτωση - και δεν έχει ανάγκη ειδικής στήριξης σε κρατικές ενισχύσεις είναι εσφαλμένη, δεδομένου πως έχει επέλθει κορεσμός στην ποιοτική ξενοδοχειακή υποδομή και οι προβλέψεις για τη δυνατότητα για επιπλέον ζήτηση, όπως δείχνουν σχετικές μελέτες είναι πολύ μεγάλη. Συνεπώς, η ενίσχυση σημαντικών τουριστικών επενδυτικών πλάνων για την μεγάλης κλίμακας ποιοτική αναβάθμιση υφιστάμενων μονάδων ή τη δημιουργία νέων μπορεί να συμβάλει άμεσα στη δημιουργία νέου ΑΕΠ και τη στήριξη της απασχόλησης. 

Για να επιτύχουμε τους στόχους του 2021, θα πρέπει να υλοποιούνται ετήσιες συνολικές επενδύσεις ύψους 2 δισ. Ευρώ, αρχής γενομένης το 2016,με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα κατά 80% και του δημόσιου κατά 20%

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος, το σχέδιο του οποίου υπεβλήθη με σημαντική καθυστέρηση, χρειάζεται σημαντικές βελτιώσεις. Ορθώς, έχει προσανατολισμό παροχής κινήτρων στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, καθώς και σε ειδικές κατηγορίες επιχειρήσεων και επενδυτικών σχεδίων. Θα πρέπει όμως να αξιοποιηθούν πλήρως και οι προβλέψεις και οι δυνατότητες που παρέχονται για κάθε μέγεθος επιλέξιμης επένδυσης, μικρής η μεγάλης. Παράλληλα, ο νόμος πρέπει να αποκτήσει μεγαλύτερη απλότητα και σαφήνεια προς τους επενδυτές, με ξεκάθαρες οδηγίες και σαφείς χρονικές προθεσμίες, ενώ προβληματική είναι η ανάγκη έκδοσης άνω των 25 Υπουργικών αποφάσεων για την ουσιαστική έναρξη εφαρμογής του. 

Η κυβέρνηση θα πρέπει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που υπάρχουν και να έρθει σε συμφωνία με την Ε.Ε. σχετικά με την επανακατάταξη των Περιφερειών σε Νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων που θα αντικατοπτρίζει την νέα πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί μετά από 6 χρόνια ύφεσης.  Σύμφωνα με τα στοιχεία μας, στον νέο αυτό χάρτη, όλες οι Περιφέρειες, με εξαίρεση την Αττική, μετατάσσονται σε ‘φτωχότερη’ κατηγορία που επιτρέπει την παροχή μεγαλύτερων κινήτρων σε σχέση με αυτά που ισχύουν σήμερα.

 

Τα κίνητρα αυτά είναι απαραίτητα για να αντισταθμιστούν τα φορολογικά αντικίνητρα και το υψηλότερο χρηματοοικονομικό κόστος που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ανταγωνίστριες χώρες. 

Ταυτόχρονα, με βάση τα νέα δεδομένα, η κυβέρνηση θα πρέπει να διεκδικήσει περισσότερους πόρους για το ΕΣΠΑ και να φροντίσει να κατευθυνθούν στην μακροχρόνια και βιώσιμη αντιμετώπιση της ανεργίας, αλλά και του υπαρκτού προσφυγικού προβλήματος, μέσω δημιουργίας δημόσιων και ιδιωτικών υποδομών που θα επιτρέψουν την αντιμετώπισή τους με ουσιαστικό και παραγωγικό τρόπο. Θα πρέπει δε, να διεκδικήσει τροποποίηση του Κανονισμού 651 ώστε να διευκολυνθούν τα επιχειρηματικά σχέδια μεγαλύτερων επιχειρήσεων, στο πλαίσιο μιας ενιαίας αναπτυξιακής στρατηγικής για την χώρα. 

Παράλληλα, η τροπολογία, σχετικά με την κατάργηση του κεφαλαίου Β του νόμου 4269/14 για την οριοθέτηση χρήσεων γης για μεγάλες επενδύσεις αποτελεί αρνητική εξέλιξη που δημιουργεί μεταξύ άλλων αβεβαιότητα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Πρόκειται για μια ουσιαστική οπισθοδρόμηση στο επενδυτικό πλαίσιο, που σε συνδυασμό με την ακύρωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας του Ειδικού χωροταξικού για τον τουρισμό, δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη σύγχυση. Είναι ένα καίριο ζήτημα το οποίο πρέπει άμεσα να λυθεί. 

Ταυτόχρονα όμως, θεωρούμε ότι αρχίζουν να δημιουργούνται οι συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν στο τραπεζικό σύστημα να επανεκκινήσει την ομαλή χρηματοδότηση των τουριστικών επιχειρήσεων με όρους αγοράς. Το πλέον αναγκαίο συστατικό για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να κρατηθούν βιώσιμες, να λειτουργήσουν και να αναπτυχθούν περαιτέρω. 

Και το μεγάλο στοίχημα για την επόμενη ημέρα είναι να βρεθεί η σωστή ισορροπία στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Κατά τη διάρκεια της κρίσης (2009 – 2013),  περισσότερες τουριστικές επιχειρήσεις βελτίωσαν την χρηματοοικονομική τους θέση από αυτές που την χειροτέρευσαν, δείχνοντας την ανθεκτικότητα του τομέα. Το οξύμωρο όμως είναι ότι περίπου το 40% των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων έχουν σοβαρότατα ζητήματα βιωσιμότητας. Κάποιες από αυτές τις επιχειρήσεις, ας μην κρυβόμαστε, δύσκολα μπορούν να σωθούν. Υπάρχει όμως ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων που υπάγονται στην κατηγορία των μη εξυπηρετούμενων δανείων, οι οποίες μπορούν να επιστρέψουν σε λειτουργική κερδοφορία, εφόσον επιτραπεί στις τράπεζες να αναδιαρθρώσουν με πολύ υψηλότερα ποσοστά τα δάνεια των καθ’ όλα βιώσιμων επιχειρήσεων, με πιθανή είσοδο νέων κεφαλαίων ή στρατηγικών επενδυτών, ώστε να εξυγιανθούν και να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. 

Είναι παράδοξο μια χώρα που έχει ως βασικό της στόχο το «κούρεμα» και την αναδιάρθρωση του δημοσίου χρέους της -και πολύ ορθά- να αρνείται την ίδια δυνατότητα στις επιχειρήσεις που αποτελούν και τον βασικό κορμό της οικονομίας της, με όρους απολύτως συμβατούς με τα διεθνή χρηματοοικονομικά πρότυπα. 

Κυρίες & κύριοι, 

Ο ελληνικός τουρισμός, παραμένει ο εν ενεργεία τομέας επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, που μπορεί άμεσα να δώσει απτά αποτελέσματα για την ανάταση της ελληνικής οικονομίας, υποστηρίζοντας τους στόχους ανάπτυξης που θέτει η Κυβέρνηση. 

Από τη πλευρά μας γνωρίζουμε ότι μέσα από κατάλληλες συνέργειες και διασυνδέσεις με τους υπόλοιπους τομείς, ο τουρισμός μπορεί να λειτουργήσει ως παράδειγμα και ως ελατήριο ανάτασης της πραγματικής οικονομίας της χώρας. Μπορεί δηλαδή να γίνει ο βασικός πυλώνας μιας ολοκληρωμένης αναπτυξιακής πολιτικής. 

Το μεγάλο στοίχημα για εμάς είναι μέσα από τη διαδικασία αυτορρύθμισης που σταθερά προωθούμε στην εξυγίανση, εκπαίδευση, προώθηση και ποιότητα, προσφερόμενων υπηρεσιών, να οδηγήσουμε την ελληνική κοινωνία στην συνειδητοποίηση ότι ο τουρισμός είναι το μέλλον της χώρας. 

Χρησιμοποιώντας, παράλληλα, την εξειδίκευση της MarketingGreece και την επιστημονική κατάρτιση του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ, αναπτύσσουμε στις επιχειρήσεις μας, στους εργαζόμενους μας, στις νέες γενεές, τουριστική συνείδηση ευελπιστώντας ότι θα συμπαρασύρουμε και τους υπόλοιπους τομείς της ελληνικής οικονομίας προς την έξοδο από την κρίση.  

Και αυτή η τακτική αποδίδει καρπούς. Η MarketingGreece και το ΙΝΣΕΤΕ έχουν ήδη ολοκληρώσει τα στρατηγικά marketing plans τουριστικού προϊόντος για πέντε περιφέρειες της χώρας, σε στενή συνεργασία με τις περιφερειακές και τοπικές αρχές καθώς και τους τοπικούς φορείς. Παράλληλα, αγγίξαμε το πολύ σημαντικό θέμα του ελληνικού τουρισμού, την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, ξεκινώντας τον σχεδιασμό ενός νέου ολοκληρωμένου συστήματος πιστοποίησης ποιότητας υπηρεσιών και προσόντων βασισμένο στη διεθνή εμπειρία. Μέσω του ΙΝΣΕΤΕ ολοκληρώσαμε ακόμα ένα κύκλο στοχευμένων εκπαιδευτικών σεμιναρίων υψηλού επιπέδου σε συγκεκριμένες κατηγορίες δεξιοτήτων για τους επαγγελματίες του κλάδου και προχωρήσαμε και στην υλοποίηση του δεύτερου προγράμματος εκπαίδευσης ανέργων νέων. Τη χρονιά που διανύσαμε μπήκαμε στην εις βάθος ανάλυση των μεγεθών των τουριστικών αγορών και προϊόντων προκειμένου να κατανοήσουμε τα χαρακτηριστικά τους και τις προοπτικές τους και μοιραστήκαμε με τον κλάδο τα αποτελέσματα, ενώ μέσω της Marketing Greece συμβάλλουμε στρατηγικά και αποφασιστικά στην προώθηση των ελληνικών τουριστικών προϊόντων, σε βασικές αγορές στόχους. 

Κυρίες & κύριοι, 

Κεντρικό ρόλο σε κάθε μας απόφαση, παίρνει ο κάθε ένας επιχειρηματίας που προσπαθεί να επιβιώσει και να αναπτυχθεί. Που προσφέρει θέσεις εργασίας στην τοπική κοινωνία. Που επιθυμεί όσο κανένας άλλος να αναδείξει με υπερηφάνεια τον προορισμό του, να βελτιώσει την ποιότητα ζωής της περιοχής του και να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάδειξη του ελληνικού τουρισμού.  

Ο ΣΕΤΕ, ως κοινωνικός εταίρος, θα συνεχίσει βήμα – βήμα και απερίσπαστα, να αναπτύσσει τη στρατηγική του, με αιχμή του δόρατος την δυναμική και την ομοφωνία που προκύπτει από την εκπροσώπηση όλων των επιμέρους κρίκων της αλυσίδας που λέγεται ελληνικός τουρισμός. 

Με όραμα, σχέδιο και στρατηγικές συμμαχίες, στηρίζουμε γερά τον τομέα του τουρισμού και συνεχίζουμε. 

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας. 

Ανδρέας Α. Ανδρεάδης

Πρόεδρος ΔΣ

ΚΛΕΙΣΙΜΟ