ΟΜΙΛΙΕΣ & ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

24 ΦΕΒ 2017

Ομιλία του Προέδρου, κ. Ανδρέα Α. Ανδρεάδη στη Γενική Συνέλευση της Τράπεζας της Ελλάδος

Κύριοι Υπουργοί,

Κύριε Διοικητά,

Κύριοι μέτοχοι,

 

Κυρίες και Κύριοι,

Εκ μέρους του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σας ευχαριστώ για την τιμητική πρόσκληση.

Μετά από τη μεγάλη ύφεση της περιόδου 2008-2013 όπου σημειώθηκε συνολική πτώση του ΑΕΠ κατά 26,5% και μία πορεία αυξομειώσεων το διάστημα 2014-2016, φαίνεται πως βασικοί δείκτες της ελληνικής οικονομίας βρίσκονται σε μια πορεία σταθεροποίησης και μικρής ανάκαμψης, η οποία μπορεί να εδραιωθεί τα επόμενα 2 χρόνια στην περίπτωση που κλείσει η αξιολόγηση άμεσα και δεν υπάρξουν νέα εμπόδια και επιβολή επιπρόσθετων αντιαναπτυξιακών δημοσιονομικών μέτρων. Ένα ενδεχόμενο, που μέρα με την ημέρα βλέπουμε πως απομακρύνεται.

Ο τουρισμός έχει γίνει ο πραγματικός «εθνικός πρωταθλητής» στον αγώνα για μια εξωστρεφή ελληνική οικονομία. Έχει πλέον αρχίσει να εντυπώνεται με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο στο μυαλό των Ελλήνων ότι είναι η διέξοδος από την κρίση, η οποία ταλανίζει ατέρμονα τη χώρα μας.

Αυτή την τοποθέτησή μας την στηρίζουμε σε δύο πολύ βασικά επιχειρήματα. Με βάση τις αναλύσεις και τις μελέτες που υλοποιούμε, φαίνεται ότι η ανάκαμψη του ΑΕΠ οφείλεται κατά κύριο λόγο στον εξαγωγικό αναπροσανατολισμό της ελληνικής οικονομίας, τόσο μέσω των εξαγωγικών αγαθών όσο και του τουρισμού, με περισσότερο από το 90% των εσόδων να προέρχονται από το εξωτερικό και μάλιστα σε ένα παγκόσμιο και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα δε, σύμφωνα με τα στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού, στην αιχμή της λειτουργίας του ο τομέας απασχολεί, πλέον, περισσότερο από το 10% του εργατικού δυναμικού της χώρας. Είναι ο 3ος μεγαλύτερος σε αριθμό απασχολούμενων, μετά το εμπόριο και τον πρωτογενή τομέα, αφήνοντας πίσω του τη μεταποίηση και το Δημόσιο.

Κυρίες και κύριοι,

Ο τομέας του ελληνικού τουρισμού αποτελεί μέρος μιας δυναμικά αναπτυσσόμενης διεθνώς δραστηριότητας, η οποία αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω για το 2017 με ρυθμό άνω του 4%. Τα στοιχεία για τις οικονομίες των βασικών μας αγορών, συμπεραίνουν ότι η εισαγωγή υπηρεσιών, άρα και τουρισμού, από τις χώρες αυτές αναμένεται να αναπτυχθεί με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με το ΑΕΠ τους και την ιδιωτική τους κατανάλωση. Συνεπώς, στην κατάσταση που βρίσκεται η ελληνική οικονομία, η συμβολή του τουριστικού προϊόντος μπορεί να συνεισφέρει φέτος μια επιπλέον μονάδα στο ΑΕΠ της χώρας.

Αν προσθέσουμε σε όλα τα παραπάνω το γεγονός ότι η ζήτηση για διεθνή αεροπορικά ταξίδια προς την Ελλάδα παραμένει ισχυρή και το γεγονός ότι οι παραδοσιακές μας αγορές σημειώνουν περεταίρω αύξηση ενδιαφέροντος, τότε μπορούμε να μιλάμε για μια νέα πολλά υποσχόμενη τουριστική περίοδο. Την πρώτη μας επίσημη πρόβλεψη για το 2017 θα την πραγματοποιήσουμε στις αρχές του επόμενου μήνα, κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης ITB στο Βερολίνο.

Όλο αυτό που περιγράφω είναι μια τεράστια και ίσως μοναδική ευκαιρία, την οποία δεν πρέπει να την αφήσουμε να πάει χαμένη. Έχουμε εθνική υποχρέωση να συνεχίσουμε να ενισχύουμε τον μοναδικό παραγωγικό τομέα που παρουσιάζει στοιχεία σταθερότητας τα οκτώ τελευταία χρόνια της κρίσης, προσφέροντας σημαντική υποστήριξη στις τοπικές κοινωνίες. Έχουμε εθνική υποχρέωση να αναγνωρίσουμε τον αταλάντευτο τρόπο με τον οποίο οι τουριστικές επιχειρήσεις, παρά το γεγονός ότι η εξαιρετικά υψηλή φορολογία επιβαρύνει υπέρμετρα την ανταγωνιστικότητα του τομέα, χωρίς ουσιαστικά κίνητρα και αντισταθμιστικά οφέλη.   

Και ο λόγος για τον οποίο ζητούμε επίμονα να κλείσει η αξιολόγηση είναι διττός. Για να έχουμε, βραχυπρόθεσμα, το απαιτούμενο πλαίσιο ασφάλειας με το οποίο θα μπορέσουμε να μπούμε νωρίς στην προσφορά τουριστικών πακέτων ώστε να προσελκύσουμε μεγαλύτερα και ποιοτικότερα μερίδια από τις αγορές μας και για να δημιουργηθούν, μεσοπρόθεσμα, οι συνθήκες ώστε η Κυβέρνηση να αναθεωρήσει την τακτική της φορο-καταιγίδας, μειώνοντας τους συντελεστές σε ανταγωνιστικά επίπεδα.

Κυρίες και Κύριοι,

Αν δεν συμβεί αυτό, τότε είναι βέβαιο ότι θα παγιωθεί η εικόνα που βλέπουμε να διαμορφώνεται μπροστά μας. Δημιουργούνται δύο πραγματικότητες στον ελληνικό τουρισμό και στην ανταγωνιστικότητα τόσο των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων όσο και των περιοχών. Η μια, είναι αυτή των περιοχών και των επιχειρήσεων που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο (branded) προϊόν, με ολοκληρωμένες εταιρικές διαδικασίες, εξειδικευμένα συστήματα και έντονη εξωστρέφεια. Το πιο ισχυρό και έντονα αναπτυσσόμενο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι συνήθως μεγάλες και καλά οργανωμένες, ή είναι μικρές αλλά προσφέρουν διαφοροποιημένες και μοναδικές υπηρεσίες, ενώ οι περιοχές είναι αυτές που έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μια υψηλού επιπέδου, εικόνα παγκόσμιου προορισμού. 

Η άλλη, είναι αυτή της, θα μπορούσαμε να πούμε, άγνωστης τουριστικά Ελλάδας με την χαμηλή τουριστική περίοδο και τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες πασχίζουν, χωρίς να προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν, με λιγοστά μέσα και σχεδόν καθόλου υποστήριξη να επιβιώσουν στον αδυσώπητο ανταγωνισμό και στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες επιχειρηματικότητας της χώρας μας. Αποτελούν το πιο ευάλωτο κομμάτι που δεν έχει επαρκή διέξοδο στην διεθνή αγορά και υποφέρει ακόμα πιο πολύ από την πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης στο 1/3, λόγω της οικονομικής κρίσης στη χώρα.

Όλες οι μελέτες με στοιχεία απόδοσης των επιχειρήσεων που βγαίνουν κατά καιρούς αντλούν στοιχεία κυρίως από τις μεγάλες και πιο θωρακισμένες επιχειρήσεις. Το ισχυρό και, εν πολλής, branded κομμάτι. Όμως η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική και δυσβάστακτη για τις χιλιάδες μικρές τουριστικές επιχειρήσεις, τους αυτοαπασχολούμενους ιδιοκτήτες, τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις κλπ

Επίσης, με ισοπεδωτικές οριζόντιες ρυθμίσεις, όπως το τέλος διανυκτέρευσης, οξύνεται το πρόβλημα, αφού το μέτρο επιβαρύνει δυσανάλογα τις τιμές, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τις άγνωστες περιοχές της Ελλάδας.

Πολύ φοβούμαστε λοιπόν ότι αν συνεχίσουμε έτσι, οδηγούμε τις περιοχές αυτές και την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα σε ραγδαία συρρίκνωση. Κινδυνεύει να χαθεί η λιγότερο branded αλλά πανέμορφη Ελλάδα, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κρυμμένων προορισμών, οι μοναδικές τουριστικές εμπειρίες αλλά και οι χιλιάδες επιχειρήσεις, οι θέσεις εργασίας και η κοινωνική συνοχή, ιδιαίτερα στις περιοχές που ζουν από τον τουρισμό.

Κυρίες και Κύριοι,

Ο ΣΕΤΕ συνεχίζει να υλοποιεί το συλλογικό του έργο. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι εκφράζει το σύνολο των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων. Είναι επίσης πολύ σημαντικό ότι από την ίδρυσή του αταλάντευτα κινείται στο τρίπτυχο ποιοτική αναβάθμιση, εμπεριστατωμένη μελέτη και διάλογος με την Πολιτεία. Πλέον ως επίσημα αναγνωρισμένος Κοινωνικός Εταίρος έχει στη διάθεσή του εξειδικευμένα εργαλεία για να μπορέσει να καταθέσει και να υλοποιήσει προτάσεις προς αυτή τη κατεύθυνση.

Το πιο σημαντικό όμως επίτευγμα του ΣΕΤΕ και κατ’ επέκταση του ελληνικού τουρισμού, θεωρώ ότι είναι το γεγονός ότι υπάρχει συγκεκριμένο όραμα αλλά και καταγεγραμμένη στρατηγική για την επίτευξή του. Συνθέτοντας τα βέλτιστα των δυνατοτήτων κάθε τομέα, η χώρα μας μπορεί να γίνει ηγέτιδα, παγκοσμίως, στην παροχή υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών και να συμπαρασύρει έτσι τον πρωτογενή τομέα, τη μεταποίηση, τις κατασκευές, τη βιομηχανία. Αυτός θεωρούμε ότι είναι ο εφικτός δρόμος για να ξεκινήσουμε όλοι μαζί την ανασυγκρότηση της επιχειρηματικότητας και την περαιτέρω ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας.

Χωρίς άμεση αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και επιχειρήσεων δεν θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες ώστε να υλοποιηθούν οι απαραίτητες επενδύσεις στη χώρα μας. Και άμεση προϋπόθεση για την δημιουργία φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος, είναι πρώτα απ’ όλα, η ύπαρξη σταθερού φορολογικού πλαισίου. Αυτό, πολύ απλά, δεν υπάρχει. Όπως δεν υπάρχει και μία σειρά από άλλες κομβικές και θεμελιώδεις προϋποθέσεις, που όλοι γνωρίζουν και αντιλαμβάνονται αλλά και που καταντά πλέον κουραστικό να τις επαναλαμβάνουμε, σχεδόν σε καθημερινή βάση.

Απαιτείται τεχνογνωσία, αποφασιστικότητα και συνεργασία Πολιτείας, τραπεζικού συστήματος και επιχειρηματικού κόσμου, για την επεξεργασία και υλοποίηση ρεαλιστικών πολιτικών που θα ενισχύουν και δεν θα επιβαρύνουν την υγιή επιχειρηματικότητα, αφού μόνο αυτή μπορεί να φέρει την ανάπτυξη, τα δημόσια έσοδα και την απασχόληση. Ο τουρισμός είναι τρανό παράδειγμα.

Κυρίες και Κύριοι,

Από την πλευρά μας, κρατάμε σταθερά στα χέρια μας το τιμόνι το οποίο θα κατευθύνει όλες μας τις προσπάθειες προς ένα κοινό στόχο, την τοποθέτηση του ελληνικού τουρισμού στην κορυφή. Δρόμος σύνθετος, ο οποίος προϋποθέτει τη διαρκή αναβάθμιση του συνόλου των υπηρεσιών που παρέχουμε και την περαιτέρω διασφάλιση υψηλής ποιότητας του τελικού τουριστικού προϊόντος. Μόνο έτσι θα συμβάλλουμε στην ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας,

Ανδρέας Α. Ανδρεάδης

Πρόεδρος ΣΕΤΕ

 

 

 

ΚΛΕΙΣΙΜΟ